Menu

DM&T uddeler pris og tager talentfuld designer til næste niveau

Til Dansk Mode & Textil TOPMØDE 2018 får modebranchen en ny pris. DM&T uddeler for første gang prisen Next Level Award til en designer i vækstlaget. Prisen skal være med til at udvikle designerens brand og forretning og tage den til næste niveau.

Terminalerne i Københavns Nordhavn danner rammen om Dansk Mode & Textil TOPMØDE 2018. Foto: Terminalerne
Terminalerne i Københavns Nordhavn danner rammen om Dansk Mode & Textil TOPMØDE 2018. Foto: Terminalerne

02. august 2018

Nu får den danske modebranche en ny pris. Navnet er DM&T Next Level Award, og den uddeles af brancheorganisationen Dansk Mode & Textil og bliver et årligt tilbagevendende fænomen. Den danske modebranche har igennem årene vokset sig stærk og betydningsfuld med en omsætning på mere end 45 mia. kr., men skal udviklingen intensiveres, skal også vækstlaget have et skub. Derfor ser Dansk Mode & Textil er stort potentiale i prisen. 

Der findes en række virksomheder og brands, som allerede har bevist sit værd og høstet national og international anerkendelse. Dansk mode er afhængig af vækstlaget for at fastholde og udvikle denne position. Måske er det ikke de designere og brands, der tjener flest penge, men de er med til at høste anerkendelse fra medier, influencers, retailere med mere i ind- og udland. Den omtale, det stjernedrys og den anerkendelse skaber også værdi for resten af branchen. De er med andre ord nødvendige for at sikre en levende modebranche i Danmark, som tiltrækker opmærksomhed fra hele verden. Men de brands og designere besidder også et uforløst potentiale, vurderer brancheorganisationen. 

Prisen skal bidrage aktivt til at løfte virksomheder til næste niveau 

”Mange af de virksomheder, som befinder sig i vækstlaget, har behov for en hjælpende hånd, hvis de skal flytte virksomheden til næste niveau. Derfor indstifter vi Next Level Award, hvor vi hædrer en dansk designer eller et brand, som har potentialet til at tage næste skridt i udviklingen. Men det er ikke bare hæder. Vi vil gerne bruge prisen til aktivt at hjælpe virksomhederne med at tage skridtet,”  siger adm. direktør i Dansk Mode & Textil, Thomas Klausen.

Han forklarer, at det netop er derfor, at præmien til vinderen består af flere elementer, som kan understøtte den kommercielle del af driften, ligesom rådgivning også har været et nøgleord i sammensætningen af præmien. Det har været afgørende for DM&T at sammenstykke en præmie, der giver vinderen værdi fra dag et.

Til at finde vinderen af Next Level Award har DM&T nedsat en jury, som med deres forskellige kompetencer har de helt rigtige forudsætninger for at finde den rette vinder. Juryen består af et af Danmarks største stilikoner, super-influenceren Pernille Teisbæk, Strategy & Brand Director i Boozt Kasper Staalsø, Deloittes ekspert i modebranchen Morten Steinmetz, CIFF’s Creative Director Kristian Andersen, Jesper Bjerregaard fra SPY System samt Dansk Mode & Textils As Øland, Thomas Klausen og Simon Hansen. Disse skal sammen finde den rette vinder af prisen, der uddeles på Dansk Mode & Textil TOPMØDE 2018, som er DM&T’s branchedag, der finder sted den 10. oktober i København.

”Som brancheorganisation har vi et ansvar for hele modebranchen. Det kommer til udtryk på adskillige måder i det daglige, men Next Level Award giver os nye muligheder for at løfte en meget vigtig del af branchen. Derfor er jeg glad for, at vi har mødt så stor opbakning fra vores partnere og juryen. Jeg er sikker på, at denne pris i årene fremover vil bidrage til at styrke hele modebranchen,” siger Thomas Klausen.

Han understreger, at Next Level Award ikke er en konkurrent til de eksisterende priser i modebranchen.

”Det er vigtigt, at vi hylder modebranchen, som er det største af de kreative erhverv i Danmark. Det er der allerede forskellige priser, der gør, og dem er jeg meget glad for, vi har. Der er i min optik plads til en pris, som aktivt tager del i at udvikle vinderens forretning, og på den måde bliver Next Level Award et rigtig godt supplement til de andre priser,” afslutter Thomas Klausen.

Uddelingen af Next Level Award sker i forbindelse med TOPMØDE 2018. Her kan du også høre en række inspirerende talere blandt andre Lars Løkke Rasmussen, Kinas største retailer JD.com og retail-eksperten Howard Saunders. Du kan tilmelde dig og finde en oversigt over alle talere her.

Vinderen modtager:

  • Et års gratis servicemedlemskab af Dansk Mode & Textil
  • Adgang til at sælge på Boozt.com og rådgivning herom
  • Gratis revision fra Deloitte i et år
  • Et komplet branchetilpasset IT-system fra SPY
  • Design af en Shopify webshop fra 8kilo
  • Gratis messeindretning fra Bandage
  • En gratis stand på CIFF de kommende to sæsoner
  • Et udviklingsforløb med et eksternt advisory board
  • Gratis dobbeltsidet annonce i NU Copenhagen Fashion Week
"