Få udvalgte virksomheder har netop modtaget de fornemme miljøpriser fra EU, der uddeles hvert andet år til de mest miljøbevidste virksomheder i Europa. Én af de dem er den danske tæppeproducent Egetæpper, der efter 22 års målrettet miljøarbejde har vundet prisen ’Management Award for Sustainable Development’.
”Vi er utroligt stolte over den anerkendelse, der ligger i at modtage prisen for miljøledelsen. I 2013 besluttede vi, at vi vil være den tæppeproducent i verden, der er bedst til CSR. Vi tror på, at bæredygtighed betaler sig, og vi ser denne pris som et tegn på, at vi er godt på vej,” siger CEO i Egetæpper, Svend Aage Færch Nielsen.
Bæredygtighed som en del af kerneforretningen
Egetæpper modtager prisen, fordi virksomheden har gjort arbejdet med miljø til en del af kerneforretningen – både på det strategiske plan og på det helt konkrete produktplan. Siden 1996 har egetæpper arbejdet systematisk på at mindske belastningen af miljøet.
”Da vi begyndte at arbejde med miljøledelse i 1996, var det et frivilligt tilvalg. I dag ser vi anderledes på det. Som virksomhed har vi et ansvar for ikke at påvirke verden negativt,” siger Svend Aage Færch Nielsen.
Som bæredygtighedsramme for deres arbejde med miljø anvender Egetæpper certificeringen Cradle to Cradle, som er en af de mest krævende produktcertificeringer, der findes. Resultater af arbejdet med Cradle to Cradle ses blandt andet i Egetæppers produkter, som især består af genanvendte materialer:
”Tæppegarnet består af genanvendte fiskenet og andet industrielt affald, og flisebagsiderne er fremstillet af genbrugte plastikflasker,” forklarer den adm. direktør
Egetæpper har endnu flere tiltag, der er med til at reducere forureningen, øge genanvendelse og fremme den cirkulære økonomi. De rør, som tæpperne er rullet omkring under levering, er fx lavet af genbrugsplast, og kasserne til deres tæppefliser er lavet af genbrugspap. Derudover renser og genanvender Egetæpper deres spildevand og bruger varmen fra produktionsanlæggene som fjernvarme.
Egetæpper har i dag 47 Cradle to Cradle-certificerede produkter, der tilsammen udgør 87 procent af virksomhedens salg til kontraktmarkedet, altså kontorer, hoteller og butikker.
Partnerskaber er essentielle
For at leve op til de strenge krav i Cradle to Cradle har egetæpper indgået et tæt partnerskab med blandt andet Vugge til Vugge Danmark. Det er et samarbejde, der skal hjælpe egetæpper med at nå den øverste vision: at få alle tæpper Cradle to Cradle-certificeret.
Ørsted er en anden vigtig partner, der siden 2013 har hjulpet Egetæpper med at finde energibesparende indsatsområder.