Menu

Forbud mod geo-blocking vedtaget

EU har siden 2016 arbejdet på et samlet digitalt indre marked. Først blev roaming taksterne afskaffet, og nu er der vedtaget et forbud mod geoblocking, som træder i kraft i slutning af 2018.

10. januar 2018

Forbuddet mod geo-blocking betyder, at virksomheder ikke må blokere hjemmesider, eller omdirigere forbrugere til andre versioner af deres hjemmeside. Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen håber, at afskaffelsen af uberettiget geo-blocking vil medføre vækst inden for e-handlen til gavn for både forbrugere og virksomheder.

EU har selv defineret 3 specifikke situationer, hvor der som udgangspunkt ikke vil være nogen begrundelse for forskelsbehandling af kunder fra forskellige EU-lande:

  • Salg af varer uden fysisk levering. Eksempel: En belgisk kunde ønsker at købe et køleskab og finder det bedste tilbud på en tysk hjemmeside. Kunden er i stand til at bestille produktet og hente det hos den erhvervsdrivende eller arrangere levering til sin hjemadresse.
  • Salg af elektronisk leverede ydelser. Eksempel: En bulgarsk forbruger ønsker at købe hostingtjenester til sin hjemmeside fra en spansk virksomhed. Hun kan nu få adgang til denne tjeneste, kan registrere sig og købe tjenesten uden at skulle betale yderligere gebyrer sammenlignet med en spansk kunde.
  • Salg af ydelser, der leveres et specifikt fysisk sted. Eksempel: En italiensk familie kan købe en tur til en fransk forlystelsespark direkte uden at skulle omdirigeres til en italiensk hjemmeside.

Læs hele pressemeddelelsen her.  

"