Menu

Glem motivation! Den uambitiøse, men konsistente skaber forandringer

Når verden er under konstant og hastig forandring, hvorfor er det så så svært at skabe forandringer internt i virksomheder? Ofte vil vi se til motivation, som en forandringsdriver, men ifølge Morten Münster skal vi være uambitiøse, men konsistente, mens Kyle Nel mener, at fortællinger er det mest effektive redskab til at skabe vedvarende forandringer.

Morten Münster ved TOPMØDE 2019
Morten Münster ved TOPMØDE 2019

15. november 2019

Mennesker er ikke rationelle. Vi kan lige så godt få lagt kortene på bordet og glemme en hver forestilling om, at mennesker handler, som lærebøgerne foreskriver. Hvis du spørger samtlige danskere, om der skal være hundredvis af juicevarianter at vælge i mellem, vil svaret sikkert enstemmigt lyde: ”ja!”. Men når vi så får alle disse valgmuligheder og står nede i det lokale supermarked, er det status quo, der drager, og vi lægger den samme appelsinjuice ned i kurven hver evig eneste gang. Analyse-paralyse kalder ekspert i adfærdsdesign Morten Münster det. Mennesker vil egentlig ikke have flere valg, de vil bare have det let.

Lethed trumfer motivation

Hvis du vil skabe vedvarende forandringer i din organisation, kan du, ifølge Morten Münster, godt skyde en hvid pil efter det begreb, man i intern kommunikation ofte (mis)bruger – nemlig motivation. For motivation er en abstrakt størrelse, der kommer i bølger og aldrig, når du har brug for den.

”Lethed trumfer motivation,” siger Morten Münster og bruger udmeldelser af den danske folkekirke til at underbygge denne læresætning. Da vielser mellem homoseksuelle i folkekirken blev tilladt steg antallet af udmeldelser marginalt (motivation), mens antallet af udmeldelser eksploderede, da man strømlinede udmeldelsesprocessen, så man blot skulle bruge sit NemID (lethed). Ved at gøre en proces lettere og friktionsløs får du folk til at handle – ikke gennem motivation.

Man kommer længst med at være uambitiøs

For de fleste af os er det at være uambitiøs næppe en positiv ting, men hvis du vil skabe vedvarende forandringer, er det vejen frem. Men, understreger Morten Münster, du skal være konsistent. Det er nemlig langt lettere at blive en procent bedre hver dag end at blive 10 procent bedre med det samme. For de små ”ligegyldige”, men positive, handlinger giver summen af noget vigtigt.

Det samme kan også gøre sig gældende i arbejdet med en af branchens mest presserende problemstillinger – bæredygtighed. Lægger du for hårdt ud, risikerer du nemlig at miste pusten, og så kan du have nok så høje ambitioner, men du når aldrig i mål med dem. Du kan altså ikke forvente at være en ekspert inden for bæredygtighed på dag to, men hvis du er konsistent og hele tiden skaber små positive forandringer løber det op, og med renters rente er du efter et år allerede blevet 37 gange bedre – og det gør en verden til forskel.

Brug fortællinger til at skabe forandringer

Mennesker er ikke rationelle – det er allerede blevet slået fast. Til gengæld er vi forudsigeligt irrationelle mener ekspert i forandringsledelse Kyle Nel. Vi er bange for det ukendte, og det er netop, hvad forandringer er. Derfor vælger vi ofte status quo og kæmper imod forandringer, også selvom status quo ofte repræsenterer en dårlig adfærd.

Hvis du ønsker at skabe forankrede forandringer i din organisation, bør du derfor bruge fortællinger i stedet for bulletpoints og cases. Gennem fortællinger lagrer mennesker nemlig information langt bedre, og dermed er sandsynligheden for, at de ønskede forandringer rent faktisk rodfæster sig i organisationen så meget desto større.  

”At fortælle historier er menneskets første innovation. Det er måden vi modtager og videregiver information på. Der er en grund til, at vores forfædre brugte fabler og store fortællinger til at videregive livsvisdom i stedet for at dele et regelsæt ud rundt om lejrbålet,” siger Kyle Nel og tilføjer, at narrativer som en afgørende del af strategiudviklingen, derfor bør være en klar prioritering internt.

Fortællinger og fabler er noget, vi forbinder med storslåede eventyr, hvor helten bliver kastet ud på en faretruende rejse og undervejs overkommer en række udfordringer, for til sidst at returnere sejrrig. Noget der for mange sikkert ikke er foreneligt med forandringer i en virksomhed, men der tager man fejl. En forandringsproces er netop en rejse ind i det ukendte, hvor ”helten” kan være medarbejdere, virksomheden selv, etc.  

Om man ligesom Kyle Nel finder inspiration i filmklassikere som Star Wars og Jurassic Park eller Joseph Campbells teori om ”The Hero’s Journey” er op til den enkelte organisation. Det vigtigste er, at du har en fortælling, der lever i din organisation.

"