Menu

Han Kjøbenhavn styrker international position i Paris

Det danske modebrand Han Kjøbenhavn har netop afholdt show i Paris for anden gang. Showet spiller en nøglerolle i at skabe de rette fortællinger om brandet, og med tilstedeværelsen i Paris styrker brandet sin internationale profil, hvilket også har en kommerciel afsmitning.

Han Kjøbenhavns SS20-show i Paris var i hele sit udtryk inspireret af arbejderklassen. Derfor blev publikum også mødt af originale, smældende røde faner. Menneskedrevne vindmaskiner sørgede for, at fagforeningsfanerne foldede sig helt rigtigt ud.
Han Kjøbenhavns SS20-show i Paris var i hele sit udtryk inspireret af arbejderklassen. Derfor blev publikum også mødt af originale, smældende røde faner. Menneskedrevne vindmaskiner sørgede for, at fagforeningsfanerne foldede sig helt rigtigt ud.

26. juni 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Der var skruet op for arbejderklassecharmen, da Han Kjøbenhavn søndag afholdt show under herremodeugen i Paris. Brandets kreative direktør, Jannik Wikkelsø Davidsen, har til SS20-kollektionen ladet sig inspirere af den klassiske arbejderklassefamilie og den kulturarv, de har efterladt sig. Derfor er kollektionens navn, ”The Working Class Offspring”, også meget rammende, hvilket også må siges om showets location, som var en gammel Renault-garage i Marais-kvarteret.

Det er blot anden gang, Han Kjøbenhavn afholder show under herremodeugen i Paris, og der lå et vist forventningspres på brandet efter en flot debut tilbage i januar. At dømme ud fra reaktionerne på sociale medier og mediedækningen af showet, er forventningerne blevet indfriet til fulde.

”Det er gået rigtigt godt,” lyder det fra en tydeligt stolt og tilfreds Daniel Hummel, da Dansk Mode & Textil taler med ham et par dage efter showet. Han har været adm. direktør i modevirksomheden i to år, og har været med til at flytte brandets show fra København til Paris. Noget som har været det rigtige skridt for brandet.

”Vi er kommet ind de rigtige steder, vi har fået gode reviews, og eksponeringen har generelt været rigtig god. Vores succeskriterie var at gøre det bedre end sidst, og det synes jeg, vi lykkedes med. Vi har løftet niveauet, når det kommer til kollektionen, showet og afviklingen, så vi er godt tilfredse,” fortæller han.

Det handler om at fortælle historier

Showet er blevet dækket af flere af de toneangivende online-medier, herunder Hypebeast og Nowfashion, og der var et bredt udsnit af indkøbere og meningsdannere til stede. Daniel Hummel fortæller, at de lærte en række afgørende ting af at afholde det første Han Kjøbenhavn-show i Paris.

”Vi er blevet skarpere på en række logistiske og praktiske ting. Bare sådan noget som at have en location, som er nemt at komme til, spiller en rolle. Vi skal hele tiden være skarpe, for vi er jo oppe imod de helt store modehuse i Paris,” siger han.

Uanset om Han Kjøbenhavn har afholdt show i København eller Paris, har der aldrig været tale om klassiske modeshows, hvor en flok pæne modeller slentrer ned ad en generisk runway for at vise noget tøj. Der er mere på spil:

”For os handler det om at fortælle historier, og derfor er vores show et samspil mellem kollektionen, kreative installationer, musik, lys og den måde, vi caster modellerne på. Det er alt sammen med til at fortælle en historie, for vi vil gerne connecte emotionelt med folk. Det kan showformatet,” siger Daniel Hummel og fortsætter:

”Vores shows er intense, fordi folk skal gå derfra med en følelse. Vi skal sætte et aftryk.”

Helheden spiller en nøglerolle, og derfor havde Han Kjøbenhavn – med arbejderklassetemaet in mente – allieret sig med sikkerhedsskoproducenten Airtox denne sæson. Jannik Wikkelsø Davidsen har med samarbejdet givet sit bud på en innovativ, fashionabel sikkerhedssko, der matcher kollektionens arbejderklasseæstetik som fod i - nå ja – sikkerhedssko. 

(Artiklen fortsætter under billedet.)

Til SS20-kollektionen har Han Kjøbenhavn designet en moderne sikkerhedssko i samarbejde med Airtox. Daniel Hummel er rigtig glad for samarbejdet og roser Airtox' åbne og innovative indstilling. han fortæller også, at samarbejdet bliver aktiveret i endnu højere grad.
Til SS20-kollektionen har Han Kjøbenhavn designet en moderne sikkerhedssko i samarbejde med Airtox. Daniel Hummel er rigtig glad for samarbejdet og roser Airtox' åbne og innovative indstilling. han fortæller også, at samarbejdet bliver aktiveret i endnu højere grad.

Stærkere international profil skal give resultater

Showet har en vigtig funktion i Han Kjøbenhavns overordnede udtryk, og det skal gerne udmønte sig i kommercielle resultater at være på show schedule i Paris.

”Vi kan ikke måle det en til en. Det kan jo være showet, en stærkere kollektion eller noget helt tredje, der bevirker, at vi sælger mere. Men showet er definerende for, hvordan folk taler om os. Og her kan vi bare mærke, at de rigtige folk i stigende grad omtaler Han Kjøbenhavn som et internationalt brand,” siger Daniel Hummel.

Men det kræver også vedholdenhed, hvis man vil fastholde den position, forklarer han:

”Der er ingen tvivl om, at dét, at vi har gjort det (afholdt show, red.) igen, har givet positive vibes. Det sender et tydeligt signal om, at vi mener det seriøst, og vi kan se, at har betydning for vores kundedialoger. ”

Og det er netop derfor, at Han Kjøbenhavn i sin tid valgte at rykke teltpælene op fra den vante showscene i København og prøve kræfter med mægtige Paris. Brandets profil skulle udvikles, særligt på den internationale scene. Og der er sat gang i noget når verdensstjerner som rapperen Jay-Z og modellen Bella Hadid ifører sig brandets tøj.

”Vi er blevet mere synlige og vores indhold, historier og kollektioner kommer længere ud end tidligere. Der er helt klart en positiv tendens i udviklingen af brandet som smitter af på den kommercielle side for vi vokser ret markant,” siger Daniel Hummel.

”I bund og grund handler det om, at vi konkurrerer mod de bedste og største modehuse og her spiller Paris en vigtig rolle,” afslutter han.

Vanen tro mikser Han Kjøbenhavn herre- og damemoden. Kollektionen 'The Working Class Offspring' trækker veksler på arbejderklassens påklædning: For kvindernes vedkommende imiteret læder og dyreprint, for mændenes vedkommende arbejdstøjet og jakkesættene til de fine lejligheder.
Vanen tro mikser Han Kjøbenhavn herre- og damemoden. Kollektionen 'The Working Class Offspring' trækker veksler på arbejderklassens påklædning: For kvindernes vedkommende imiteret læder og dyreprint, for mændenes vedkommende arbejdstøjet og jakkesættene til de fine lejligheder.
"