Der var skruet op for arbejderklassecharmen, da Han Kjøbenhavn søndag afholdt show under herremodeugen i Paris. Brandets kreative direktør, Jannik Wikkelsø Davidsen, har til SS20-kollektionen ladet sig inspirere af den klassiske arbejderklassefamilie og den kulturarv, de har efterladt sig. Derfor er kollektionens navn, ”The Working Class Offspring”, også meget rammende, hvilket også må siges om showets location, som var en gammel Renault-garage i Marais-kvarteret.
Det er blot anden gang, Han Kjøbenhavn afholder show under herremodeugen i Paris, og der lå et vist forventningspres på brandet efter en flot debut tilbage i januar. At dømme ud fra reaktionerne på sociale medier og mediedækningen af showet, er forventningerne blevet indfriet til fulde.
”Det er gået rigtigt godt,” lyder det fra en tydeligt stolt og tilfreds Daniel Hummel, da Dansk Mode & Textil taler med ham et par dage efter showet. Han har været adm. direktør i modevirksomheden i to år, og har været med til at flytte brandets show fra København til Paris. Noget som har været det rigtige skridt for brandet.
”Vi er kommet ind de rigtige steder, vi har fået gode reviews, og eksponeringen har generelt været rigtig god. Vores succeskriterie var at gøre det bedre end sidst, og det synes jeg, vi lykkedes med. Vi har løftet niveauet, når det kommer til kollektionen, showet og afviklingen, så vi er godt tilfredse,” fortæller han.
Det handler om at fortælle historier
Showet er blevet dækket af flere af de toneangivende online-medier, herunder Hypebeast og Nowfashion, og der var et bredt udsnit af indkøbere og meningsdannere til stede. Daniel Hummel fortæller, at de lærte en række afgørende ting af at afholde det første Han Kjøbenhavn-show i Paris.
”Vi er blevet skarpere på en række logistiske og praktiske ting. Bare sådan noget som at have en location, som er nemt at komme til, spiller en rolle. Vi skal hele tiden være skarpe, for vi er jo oppe imod de helt store modehuse i Paris,” siger han.
Uanset om Han Kjøbenhavn har afholdt show i København eller Paris, har der aldrig været tale om klassiske modeshows, hvor en flok pæne modeller slentrer ned ad en generisk runway for at vise noget tøj. Der er mere på spil:
”For os handler det om at fortælle historier, og derfor er vores show et samspil mellem kollektionen, kreative installationer, musik, lys og den måde, vi caster modellerne på. Det er alt sammen med til at fortælle en historie, for vi vil gerne connecte emotionelt med folk. Det kan showformatet,” siger Daniel Hummel og fortsætter:
”Vores shows er intense, fordi folk skal gå derfra med en følelse. Vi skal sætte et aftryk.”
Helheden spiller en nøglerolle, og derfor havde Han Kjøbenhavn – med arbejderklassetemaet in mente – allieret sig med sikkerhedsskoproducenten Airtox denne sæson. Jannik Wikkelsø Davidsen har med samarbejdet givet sit bud på en innovativ, fashionabel sikkerhedssko, der matcher kollektionens arbejderklasseæstetik som fod i - nå ja – sikkerhedssko.
(Artiklen fortsætter under billedet.)