Menu

H&M lukker Cheap Monday

Med en intention om at følge med den digitale udvikling og skære ind til benet har ledelsen i H&M Group nu valgt at lukke jeans-mærket Cheap Monday, der i lang tid ikke har genereret overskud.

H&M lukker Cheap Monday efter en længere periode med skuffende resultater.
H&M lukker Cheap Monday efter en længere periode med skuffende resultater.

27. november 2018 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

Et fald i omsætningen og færre mennesker, der besøger deres fysiske butikker, har gjort, at tøjkoncernen H&M Group de seneste år har øget deres fokus på onlinesalget og trimmet deres net af butikker.

For at strømline deres strategi yderligere har ledelsen nu taget en beslutning om at indskrænke brandporteføljen og dermed skærpe deres fokusområde. Det betyder, at koncernen nu vil lukke det prisvenlige jeans-brand Cheap Monday, som de opkøbte i 2008.  

Cheap Monday har en traditionel engros forretningsmodel, hvilket er en model, der har mødt mange udfordringer. Der har været en negativ udvikling i Cheap Mondays salg og profit i en lang periode. Derfor har H&M Group valgt at lukke Cheap Monday,” skriver de i en pressemeddelelse.

Selvom H&M Group er en af verdens største high street-aktører, ligger de ligesom så mange andre under for den igangværende digitalisering, der har skabt omfattende ændringer i modeindustrien:

 “Vi bliver nødt til at udvikle vores forretning og det, vi vælger at investere i, hele tiden. Vi ser stort potentiale og muligheder for alle andre af vores brands i New Business-kategorien, da de alle udvikler sig positivt både digitalt såvel som gennem fysiske butikker,” siger Anna Attemark, som er Head of New Business i H&M Group

Planen er, at lukningen af brandet er fuldendt i slutningen af juni 2019, hvor ca. 80 medarbejdere i Tranås og Stockholm i Sverige vil stå uden job. På grund af den drastiske beslutning vil H&M dog hjælpe de mange medarbejdere med at søge stillinger i de øvrige afdelinger i H&M-koncernen.  

"