Menu

Interessen for det kinesiske marked er stigende

Kina er verdens største e-handelsmarked, og interessen for skandinaviske varer er stor hos de kinesiske forbrugere. Det er virksomheder herhjemme nu begyndt at få øjnene op for. DM&T og EHUB Nordic afholdte i sidste uge to tætpakket seminarer, der gav danske virksomheder indsigt i, hvordan man kommer i gang med at sælge til Kina.

Der var godt fyldt, da DM&T og EHUB Nordic afholdte det brancherelevante seminar om online salg i Kina, Foto: DM&T.
Der var godt fyldt, da DM&T og EHUB Nordic afholdte det brancherelevante seminar om online salg i Kina, Foto: DM&T.

23. november 2018 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

Interessen for det kinesiske marked er stigende. Det kunne vi i sidste uge konkludere, efter DM&T sammen med webshoppen EHUB Nordic afholdte to tætpakket seminarer, der skulle gøre danske design- og livsstilsvirksomheder klogere på, hvordan man knækker koden til det kinesiske online-marked.

Indtoget på det kinesiske marked kan for mange virke som et kompliceret og uoverskueligt projekt, men faktisk behøver det ikke være så svært. Seminarernes hovedbudskab var nemlig, at porten til Kina er blevet bredere og mere tilgængelig, men forarbejdet er tungt, og muligheden for at afsætte sine varer kan være svær, hvis man ikke har et unikt produkt.

Få hul igennem til kineserne  
En af grundene til, at det er blevet nemmere for nordiske virksomheder at gøre sin entré på det kinesiske marked skyldes etableringen af EHUB Nordic, der udsprang af et samarbejde mellem PostNord og det kinesiske postvæsen i 2016. 

Via det dansk-kinesiske samarbejde fik PostNord nemlig en licensaftale med Kinas største e-handelsfirma, Alibaba, der står bag en række handelsportaler, bl.a. Tmall Global, og det er her, at EHUB Nordic og PostNord har åbnet en webshop, hvor igennem nordiske virksomheder kan sælge deres varer. Det har skabt et direkte hul igennem til kineserne, der ellers kun har adgang til Kinas egne digitale platforme.     

Blandt dagens oplægsholdere kunne man fx finde Casper Wichmann, der er koordinator hos tænketanken thinkchina.dk, og Morten Poulsen samt Claus Mads fra EHUB Nordic, som i løbet af eftermiddagen var med til at gøre deltagerne klogere på, hvordan man markedsfører sit brand i Kina, og hvilke transport- og logistikløsninger der er. Læs mere her.

Registrer dit varemærke!
Et af seminarets helt store spørgsmål var også, hvilke juridiske udfordringer der kan være, hvis man ønsker at nyde godt af kinesernes dyre købsvaner. Derfor havde vi inviteret advokat Claus Barrett Christiansen fra advokatvirksomheden Bech-Bruun, der understregede over for de deltagende, hvor enormt vigtigt det er at registrere sit varemærke – inden andre gør det før dig:

”Udgangspunktet er nemlig, at hvis du får succes i Kina, vil du fortryde, at du ikke registrerede det til at starte med,” lød det fra ham på seminaret.

Antallet af kinesiske varemærkeansøgninger er steget markant de seneste år, og oftest er det sådan, at det, som du vælger ikke at registrere, registrerer andre, hvis det har nogen værdi, og så mister du dine rettigheder. Derudover kræver de fleste kinesiske platforme også, at du kan vedlægge registreringer. 

Endnu vigtigere er det at beskytte sine IP rettigheder, hvis der skal samarbejdes med en kinesisk partner. Her skal en licensaftale på bordet, og den skal ofte registreres ved de kinesiske myndigheder. Det betyder, at aftalen skal oversættes til kinesisk. Selvom kinesere ofte ser ikke-skriftlige aftaler som bindende, er en skriftlig aftale afgørende i en konfliktsituation.

Den administrative forberedelse kan altså være omfattende, og af samme grund opfordrede Claus Barrett Christiansen virksomhederne til at opsøge advokathjælp, hvis man har planer om at prøve kræfter med det kinesiske online- marked. Ikke desto mindre, hvis du får hul igennem, er der adgang til en potentiel kundekreds på 350 millioner fra den købestærke kinesiske middelklasse. 

"