Menu

Lad os bruge modeugen til at se fremad

Regeringen har netop præsenteret en plan for en løbende udfasning af de restriktioner, der har været pålagt det danske erhvervsliv. Det får blandt andet betydning for den kommende modeuge. Her får du DM&T-direktør Thomas Klausens kommentar til regeringens udmelding.

14. januar 2022

Der er ingen tvivl om, at vi er mange, der har ventet i spænding på at høre, hvordan regeringen ville gribe de aktuelle restriktioner i erhvervslivet an, og nu er den udmelding så kommet. Heldigvis tegner det til, at lysere tider venter forude, og om alt går vel, kan vi være uden større restriktioner med udgangen af denne måned.

Det betyder, hvis alting flasker sig, at vi kan afholde en modeuge med både shows og messer, som på mange måder ligner noget, vi kender. Corona vil stadig sætte sine spor, men skyggerne føles knap så lange, som for få uger siden.

Selvom vi som branche har klaret os flot igennem de svære perioder, og har formået at finde nye og innovative veje til at pleje vores kunder, har vi fortsat brug for en stærk modeuge på hjemmebane, som viser hvor meget den danske modebranche har at byde på. Derfor gør det mig glad, at vi nu kan se frem til en modeuge i februar. Det bliver ikke i samme skala som før pandemien, men ikke desto mindre hører jeg fra flere sider, at der er en bred international interesse i at besøge København denne sæson. Det er væsentligt, for det tilføjer noget særligt til oplevelsen af brandet at vise sit univers frem på hjemmebane.   

De forgangne to år har været noget at rutsjebanetur, og ser vi på mange af vores største eksportlande, er de fortsat ramt af udbredt smitte og skrappe restriktioner. Men jeg håber alligevel, at den kommende modeuge vil være startskuddet til en tid, hvor vi kan se fremad i stedet for hele tiden at skulle omlægge kurs på grund af nye restriktioner. For pandemien har medført masser af nye muligheder og udfordringer, tænk bare på logistik, digitalisering og bæredygtighed, som kræver langsigtet strategisk planlægning.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at den kommende modeuge vil blive afviklet på en sikker og professionel måde, der ikke negligerer, at coronavirussen fortsat florerer. Men jeg håber og tror alligevel, at pandemien ikke længere bliver omdrejningspunktet for vores samtaler, eller en mørk skygge, der følger os gennem modeugen.

Nu har vi behov for at se fremad, og modeugen er glimrende lejlighed til at minde resten af verden om, at den danske modebranche er blandt de mest interessante i verden, og at vores appel kun bliver større takket være det store fokus, branchen lægger på innovation, bæredygtighed og digitalisering. Krydret med vores handelstalenter og stolte designarv, har vi en unik pakke, som resten af verden passende kan få smagsprøve på fra 1-4. februar.

Jeg glæder mig til at se jer.

"