Menu

Levi's væver Google-intelligens ind i denimjakke

Med Googles Jacquard-teknologi kan du iføre dig en denimjakke og få adgang til din smartphone med et enkelt tryk på armen.

Foto: Levi's
Foto: Levi's

25. maj 2016

Af Ditte Bøgeskov Andersson

Med Googles innovative Project Jacquard er det blevet muligt at væve teknologi ind i tekstiler. Det har ret beset også været muligt før, men med Googles interesse for tekstiler ved man, at der er kommercielt potentiale og en teknologi, som potentielt kan udbredes til mange virksomheder og forbrugere. Derfor følger mange projektet med stor interesse.

Google har i forbindelse med lanceringen af Project Jacquard indledt et samarbejde med den amerikanske denim-nestor Levi’s, der skal anvende teknologien i deres produktion og på den måde nå forbrugerne med wearable technology. I foråret 2017 kan du derfor iføre dig en Levi’s denimjakke og ved hjælp af Googles Jacquard-teknologi skifte musik, finde vej eller besvare et opkald med et enkelt tryk på armen.

Jakken er netop blevet præsenteret, men den bliver altså først mulig at købe næste forår. I efteråret oplyser Levi’s, at man påbegynder beta-tests af jakken. Ikke normalt en proces, man forbinder med modetøj, men måske skal vi til at vænne os til den nye tankegang.

Wearable technology målrettet forbrugeren
Hos Googles innovationsteam er teknologien i højsædet, men et af de vigtigste formål med projektet er at skabe wearable technology, som forbrugerne rent faktisk vil gå i – og netop derfor har Google valgt, at Levi’s skal være de første til at anvende Jacquard-teknologien i deres design.

Sammen har de skabt en moderne version af denimjakken, der er interaktiv og autentisk på samme tid. Tro mod Levi’s tradition med produktion af denim bevares materialet, men tilføres et ekstra lag med Googles digitale funktionalitet.

Foto: Levi's

Med denimjakken er det ambitionen, at forbrugeren både får en intuitiv brugeroplevelse og et klassisk design – og med det løser Google et af de problemer, der hidtil har været med wearable technology, netop for meget fokus på teknologi og for lidt fokus på design. Ivan Poupyrev, der er technical program lead hos Google, udtaler i et interview med Forbes:

– Vi har været relativt åbne omkring, hvad produktet kunne være: det kunne have været jeans eller bukser. Men med The Commuter Jacket har vi et funktionelt og moderigtigt produkt, hvor teknologien tjener et helt klart formål.

Designet er tiltænkt cyklister
I første ombæring er de teknologiske muligheder særligt tiltænkt cyklister, og derfor tilføres den nye teknologi først og fremmest i Levis’ særlige Commuter-serie.

I den helt almindelige denimjakke er der indbygget en touchpad, der blot ligner en knap ved håndleddet. På den måde har forbrugere på farten hele tiden adgang til sin smartphone uden at skulle have den op af lommen. Med den tilhørende app kan forbrugeren desuden selv indstille, hvilke funktioner de primært ønsker at bruge. Hermed imødekommer Google forbrugerens behov i højere grad, end det tidligere har været muligt med wearable technology.

Foto: Levi's

– Vi ønsker ikke at bestemme, hvilken funktion der er den vigtigste, så vi har givet forbrugeren forskellige kategorier at vælge ud fra. Wearables har indtil videre kun kunnet én ting – i dette tilfælde gør produktet, hvad du ønsker, det skal gøre, siger Ivan Poupyrev i interviewet med Forbes.

Fremtiden for Googles Jacquard-teknologi
Kernen i Project Jacquard er, at teknologien kan etableres i allerede eksisterende værdikæder. Hos Levi’s syes touchpad’en blot ind i et design, der allerede er blevet produceret i en lang årrække. Google er allerede i gang med at finde potentielt nye samarbejdspartnere og dermed inkorporere Project Jacquard i endnu flere tekstiler.

– Hvis du ser på udviklingen inden for tekstiler, er det tydeligt, at teknologi har bidraget med nye funktioner som nylon og lynlåse. Det er derfor naturligt, at teknologien bliver en endnu større del af fremtidens mode- og tekstilindustri. Så snart efterspørgslen for intelligente tekstiler er der hos forbrugeren, bliver det nærmest opfattet som en ret, der forventes hele tiden og overalt, siger Ivan Poupyrev i artiklen.

Teknologien bag Jacquard-teknologi
Med den innovative Jacquard-teknologi er det muligt at væve interaktivitet ind i tekstiler med strømførende garn. Små elektroniske plader kan registrere berøring og endda skelne eksempelvis tryk og swipe fra hinanden ved hjælp af en særlig algoritme. De elektroniske plader er trådløst forbundet til en smartphone, hvor udviklere så kan tilkoble nye eller allerede eksisterende apps. Elektronikken sidder i et aftageligt    smart tag, så tekstilet kan vaskes.

Ifølge Google er Jacquard omkostningseffektiv, da tekstilerne kan produceres med standardudstyr.  Jacquard er udviklet til mode- og tekstilindustrien, men med denne teknologi vil det i fremtiden være muligt at gøre flere overflader digitale.

Ikke alene gør teknologien det muligt at udnytte touch teknologi, indhente data og forbinde tøjet med din smart phone. Ved hjælp af LED eller såkaldt haptic technology, hvor man benytter impulser, vibrationer eller anden bevægelse, bliver det også muligt at få tøjet til at ”kommunikere” med brugeren. Eksempelvis kan et jakkeærme begynde at vibrere eller lyse op, hvis der kommer et opkald på telefonen.

Flere eksperter spår, at der kan opstå et langt større marked for smart clothing  og wearables   med den hastige udbredelse af   Internet of Things.

Googles entre i tekstilverdenen bliver rullet langsomt ud, men det er alment kendt, at den amerikanske webgigant ofte kan være med til at gøre ny teknologi anerkendt og efterspurgt. Dette kan derfor være et afgørende skridt i retningen af mere wearable tech og smart clothing, som har været et emne i mode- og tekstilbranchen i årevis. Endnu mangler det brede kommercielle og funktionelle gennembrud for wearables, men måske kan The Jacquard Project sætte turbo på udviklingen. 

"