Menu

Lutter plusser for Mascot

Arbejdstøjsvirksomheden kan notere sig fremgang over hele linjen i 2017 regnskabet. Mascot vil fortsætte væksten og som et led i denne ambtion har man netop påbegyndt en omfattende udvidelse af produktionskapaciteten.

Foto: Mascot
Foto: Mascot

10. april 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Mascot International A/S fortsætter med at vokse, som det efterhånden er blevet en vane. I 2017 øgede Mascot-koncernen sin omsætning med 13,5 % til 870,24 mio. kr., og dermed fortsætter arbejdstøjsvirksomheden med at øge omsætningen, hvilket har været en årligt tilbagevendende begivenhed siden 2009. Væksten i 2017 var inden for ledelsens fastsatte forventninger om en vækst mellem 8 og 16 %.

Driftsresultatet øges med ca. 30 mio. kr. til 158,09 mio. kr., mens resultatet før skat lander på 151,62 mio. kr. mod 125,31 mio. kr. mod året forinden. Dette er lidt bedre end ledelsen havde forventet.

Ledelsen beretter, at Mascots nyeste fabrik i Laos nu er blevet kørt helt ind, ligesom de andre fabrikker er blevet mere effektive, men også Mascot noterer sig udviklingen på nøglevalutaer som noget, der påvirker indtjeningen negativt.
Mascot forventer, at omsætningen i 2018 stiger 10-20 %, men noterer i samme ombæring, at bruttoavancen vil være under pres som følge af stigende lønninger i produktionslandene samt udsving i råvarepriserne. Indtjeningen forventes at ligge mellem 160 og 180 mio. kr.

4.000 beskæftigede i Sydøstasien på sigt 

Mascot meddelte i slutningen af marts, at man nu påbegynder en udvidelse af produktionskapaciteten på koncernens fabrikker i Laos og Vietnam. Dette vil medføre, at fabrikkerne på sigt skal ansætte 1.800 nye medarbejdere, hvilket betyder, at Mascot i fremtiden vil beskæftige ca. 4.000 medarbejdere i Sydøstasien.

”Det (udvidelsen af kapaciteten, red.) sker for at ruste os langsigtet«, siger Mascots administrerende direktør Michael Grosbøl og uddyber:
”Vi har ambitioner og forventninger om at vokse betydeligt over de kommende år. Vi udvider produktsortimentet, medarbejderstaben i Europa og intensiverer indsatsen på markederne. Det vil kræve en forøget produktionsintensitet, og den gør vi os klar til at imødekomme.”

"