Menu
Hvordan arbejder en professionel indkøber?

"Mavefornemmelse er det sidste vi køber ind efter"

Hvordan arbejder en professionel indkøber, når der er modeuge og -messe i København? Hvad er det springende punkt, når de træffer beslutninger? Hygger de sig egentlig bare med kolleger, køber ind på intuition og drikker et glas vin sidst på dagen? DM&T forsøgte at finde svarene.

20. februar 2020 Af Anders Kristiansen , ask@dmogt.dk

Er det ikke bare mavefornemmelse og intuition, der bestemmer, hvad du køber ind? Og så slutter I med et glas vin?

Rositta Robsøe griner. Ligeligt underholdt og indigneret. Svaret kommer resolut.

- På ingen måde. Det er på ingen måde sådan, jeg køber ind. Det er en udbredt misforståelse, at det er sådan, indkøbere arbejder.

Den, indrømmet, lettere provokerende tese fordamper mod loftet i mastodonten af en messehal, der i disse dage huser Copenhagen International Fashion Fair. Også bare kendt som CIFF.

For det er langt fra sådan, indkøbere arbejder. Det er i hvert fald et noget andet virkelighedsbillede, indkøberen fra Magasin kender.

- Jeg udelukker ikke kategorisk, at der er nogen, der køber ind til deres butik på den måde, men det er ekstremt langt fra den måde, jeg arbejder på. Mit job består af mange forskellige aspekter, men mavefornemmelse og intuition ligger helt i bunden af listen over parametre, jeg køber ind efter, siger Rositta Robsøe.

Se Rositta Robsøe fortælle mere om, hvordan hun køber ind i videoen herunder

 

Kampen om indkøberne

De udstillende brands er på diverse modemesser af én primær årsag: salg.

Indkøberne kommer dermed også ind i billedet netop her, da det er dem, der sidder med dirigentstokken i forhold til, hvilke brands deres arbejdsgiver skal forhandle den kommende tid. Derfor er de i høj kurs.

Det ved Rositta Robsøe. Derfor kan det også komme bag på hende, når brands kontakter hende under modeugen. Tiden er der simpelthen ikke, forklarer hun.

- De to årlige modeuger er nogle af de travleste tidspunkter på året for mig. Ikke alene har jeg travlt med at komme rundt og se en masse kollektioner hos de udstillende brands, men der er også shows, vi som indkøbere gerne vil se for at have det bedst mulige indblik i de kommende sæsoners dominerende trends. At række ud til mig under modeugen med henblik på et salg er virkelig svært, siger Rositta Robsøe.

Det ved en del af udstillerne, der kæmper om indkøbernes gunst, heldigvis godt. Og der er da også gode tidspunkter at ”reache out” til indkøbere. For Rositta Robsøe selv er det oftest i september/oktober og marts/april for henholdsvis FW-kollektionerne og SS-kollektionerne til det kommende år.

- Vi har alle forskellige måder at arbejde på, men jeg starter oftest hele planlægningen af budget, buyplan og space (pladstildelinger, red.) op fire måneder før, modeugen og messerne starter. Derfor vil jeg også gerne vide det, hvis der mine eksisterende brands ændrer deres udbud og pludselig tilbyder flere varer eller har fjernet en tidligere vare fra den kommende kollektion. Der er sindssygt meget kommunikation i mit job, siger Magasin-indkøberen.

Bliv inspireret – men ikke for inspireret

Rositta Robsøe og hendes kolleger tager på messer og andre inspirationsture i både Danmark og i udlandet hvert år. Det er en af de vigtigste opgaver i jobbet at holde sig opdateret, forklarer hun.

- Vi er både til modeuge i Paris og København, mens vi altid starter ud med at tage til Firenze og deres herre-messe Pitti. Det gør vi både for at købe ind til de kommende sæsoners udvalg i Magasin, men scouting er faktisk en mindst lige så vigtig del af det. Vi skal konstant stræbe efter at levere noget, der passer ind i vores sortiment, men samtidig skal det tilføre noget nyt, så det er relevante for vores loyale kunder, der kommer tilbage. Vi skal overraske dem positivt, og det kan vi ikke, hvis vi ikke fornyr os, siger Rositta Robsøe.

Samtidig er der en lurende risiko, som mange – og ikke bare indkøbere – nok kan nikke genkendende til:  Udlandskøb af den mere eksotiske slags.

- Det er også min opgave af have helikopterperspektivet. Jeg kan godt komme hjem og tænke, at vi så en masse tendenser i en bestemt retning, som var fede og måske kunne noget rent kommercielt i Magasin. Jeg er bare også nødt til at forholde mig kritisk til det, for det er ikke sikkert, at de danske kunder synes, at det er fedt, bare fordi vi så meget af noget bestemt i Paris. Sådan kan jeg ikke bare købe ind. 

Hør, hvordan Rositta Robsøe finder inspiration

 

Data som et nyt og brugbart værktøj

- Jeg elsker data! Jeg elsker det faktuelle i det, og det har helt klart gjort mit arbejde nemmere. Ikke forstået som i, at det er data, der beslutter, hvad jeg vælger at købe ind, men det gør det klart nemmere for mig at træffe en beslutning på det bedst mulige grundlag, siger Rositta Robsøe.

Et andet aspekt i udvælgelsesprocessen er også, at verden af indkøbere og sælgere er tætknyttet.

- Mange af os kender hinanden og har tidligere arbejdet sammen på den ene eller anden måde. Gode relationer til en sælger kan godt påvirke en som indkøber, fordi jeg ved, at vedkommende er en god samarbejdspartner. Jeg kan bare ikke købe ind efter gode relationer. Her gør data det nemmere for mig at træffe en beslutning. Jeg kan helt faktuelt se, om et brand har ”performet” godt, og har det ikke det, så hjælper det ikke, at sælgeren er både dygtig og flink. Sådan kan jeg ikke købe ind. Følelser, eller gode relationer, må aldrig komme før ”performance”, siger Rositta Robsøe.

Samtidig betyder brugen af data, at diskussion om ting som placeringer af brandet i butikken, størrelse på deres afdeling og generelle fremtoning er noget nært irrelevant for Rositta Robsøe og mange af hendes kolleger.

I Magasin på Kongens Nytorvs bruger de nemlig i høj grad data til at måle, hvad deres kunder vil have. Især i den forholdsvis nye afdeling The Deck, som har fokus på de unge og urbane forbrugere.

- Data betyder, at vi har klare svar på spørgsmål, vi ikke tidligere havde klare svar på. Der er ingen diskussion eller følelser involveret i beslutningen, fordi vi simpelthen ved, hvad der virker. Det sætter mine kolleger, der indretter The Deck, også stor pris på. Samtidig gør det processen nemmere i forhold til genforhandling af kontrakter med brands, der allerede er inde i Magasin, siger Rositta Robsøe.    

Information om firmaet bag, tak

Én ting er et godt look. Et andet er en god forretning.

Indkøbernes opgave består nemlig af meget andet end blot at spejde efter de ting, der er synlige hos de respektive brands.

- Magasin er en stor kunde for de fleste brands, men det forpligter også. Det betyder, at vi skal sikre os, at der er en organisation bag brandet, der kan følge med, når tingene går stærkt. Kan de levere til tiden, kan de acceptere vores betingelser, er de ”cool” med vores forestilling om deres placering hos os? Den slags er ekstremt vigtige for et givende samarbejde, hvilket vi gerne vil have op at stå. Det er ikke optimalt for nogen parter, hvis vi tager et brand ind, der ikke er gearet til at være repræsenteret i Magasin, siger Rositta Robsøe.

Derfor skal der grundige snakke til med interessante bejlere til hylderne i Magasin, før en aftale kan komme i stand.

- Jeg skal vide en masse om deres værdikæde, leveringsbetingelser, deres strategi, vision, der kunder. En masse praktisk, der er afgørende for vores beslutning. Det er sådan, jeg finder ud af, om de nu også kan bidrage med det, jeg forestillede mig, da jeg indledte en snak med dem.

Hvordan udvælger en indkøber brands, de gerne vil arbejde videre med? Hør Rositta Robsøe fortælle om det her

 

Bæredygtighed er en standard-forventning

Mange ting skal klares denne torsdag eftermiddag i Amagers Bella Center. Rositta Robsøe har flere aftaler, hvoraf en af dem er en snak med et brand, der har henvendt sig til indkøberen omkring deres bæredygtige tasker.

En varegruppe der bestemt ikke er uinteressant for The Deck-afdelingen i Magasin, hvor accessories fylder godt i sortimentet. Det er dog det faktum, at taskerne produceres af genanvendt polyester, der for alvor åbnede døren til en snak med Magasin-indkøberen.

- Vores kunder forventer bæredygtighed af de brands, vi tilbyder hos The Deck. Så simpelt kan det siges. Det er en standard-forventning hos de moderne forbrugere, som er vores målgruppe. Det er også derfor, at et brand som ETET er interessant for os, siger Rositta Robsøe.

Af samme årsag prioriterede indkøberen også en aftale med folkene bag ETET.

- Når jeg får henvendelser fra brands, der både har styr på deres produktionsmetoder, og dermed bæredygtigheden, samt deres design, så kan det sagtens være interessant for os.

Bæredygtighed er dog ikke altafgørende for en eventuel ordreafgivelse fra Magsins hånd. Det bliver tydeligt, da snakken mellem ETET’s sælgere og Rositta Robsøe skifter til en mere business- og image-betonet samtale. Snakken runder blandt andet, hvordan ETET kunne ønske sig at være repræsenteret i The Decks samlede sortiment, hvor det hurtigt står klart, at det visuelle udtryk fylder meget for begge parter.

Ganske symptomatisk forlader Rositta Robsøe standen med et ”lad os lige tales ved” og ikke en underskrevet kontrakt. Sidstnævnte er nemlig ikke noget, man rigtig bruger længere, forklarer hun.

- Jeg køber aldrig ind på selve messen, forstået på den måde, at det ikke er her, aftalerne bliver lukket. Jeg kan sagtens tænke, at et brand, jeg har tjekket ud, skal ind i vores sortiment, men selve aftalen er noget vi lukker på et efterfølgende møde. Så kan jeg også bedre træffe den rigtige beslutning.

- Nye impulser er godt, og det får jeg her. I sidste ende er mit job at sikre den rette balance i vores sortiment, og der nytter det ikke noget at være impulsiv. Det kræver overblik og planlægning.

Apropos planlægning presser tidsplanen sig nu for alvor på. Rositta Robsøe siger pænt farvel og tak for i dag.

Der er mange aftaler, hun endnu skal nå.

"