Menu

Message: Normale styrker er vendt til problemer med coronaudbruddet

Modevirksomheden Message kiggede i slutningen af februar ind i et rekordår på Wholesale-siden. Marts kom, statsminister Mette Frederiksen holdt sit skelsættende pressemøde, og pludselig var alt forandret. Nu kæmper de, som alle andre, for at holde skindet på næsen uden at vide, hvor længe de skal kæmpe.

Message driver 30 butikker i Danmark og Norge
Message driver 30 butikker i Danmark og Norge

25. marts 2020 Af Anders Kristiansen , ask@dmogt.dk

- Den 28. februar sad jeg og kiggede på en grøn bølge i vores udvikling. Vi havde 17 procents fremgang i vores ordreindtag på Wholesale for hele 2020. Vi overgik et i forvejen ambitiøst estimat på wholesale-siden. Vi lå i indeks 117 og i retail havde vi grønne tal efter et hårdt 2019.

Ordene kommer fra Carsten Lauritsen, der er CEO og stifter af modevirksomheden Message, der står bag kvindemærkerne mbyM og Global Funk samt butikskæden MESSAGE med 30 butikker i Danmark og Norge.

Han er gået med til at tale om de udfordringer, coronavirussets udbrud har medført for samtlige aktører i den danske mode- og tekstilbranche. Og han kan sige så meget, at hans indtryk er, at hele branchen er ramt.

Det gælder også hans virksomhed, der fordeler sig på afsætning til både retail og wholesale.

- Vi er ramt på begge dele, men især på Retail. Vores indeks i butikkerne faldt til mellem 20 og 30 i dagene efter, at regeringen trådte frem første gang, og nu er vores eneste afsætningskanal vores webshop, som vi virkelig prøver at understøtte. Lige nu er alle E–com-platforme dog drevet af en form for priskrig, hvilket betyder lavere dækningsgrad for os alle. Vi er udfordret på mange fronter, siger Carsten Lauritsen.

Savner politisk hjælp til en speciel branche

Udfordringerne bliver ikke mindre af, at Carsten Lauritsen, som mange af sine kolleger i branchen, ikke føler, at hjælpepakkerne fra staten tilsmiler modebranchen.

Det er et problem, mener Carsten Lauritsen.

- Jeg har nok 100.000 sommerkjoler på lager i øjeblikket, når jeg kigger på wholesale-lagre, butikkernes lagre og varer, der er på vej ind. Vi har likviditet bundet heri, og vores kunder er begyndt at forespørge annulleringer af ordrer og forlængelse af betalingsbetingelserne. Jeg ved jo godt, hvad de varer er værd, når vi kommer efter sommerferien, hvor butikkerne endelig er åbne igen, siger han.

Carsten Lauritsen og resten af Message forventer, at de kan slå dørene op til butikkerne igen slut april. Men som situationen er i øjeblikket, så har branchen generelt brug for mere hjælp. Også i Messages tilfælde.

- Tilbagebetalingen af den allerede betalte importtold til virksomhederne er noget, der ville hjælpe stort set alle virksomheder i branchen lige nu. Det er likviditet, vi får frigivet. Uden jeg har regnet på det, så vil jeg tro, at det i hvert fald drejer sig om adskillige millioner kroner for vores vedkommende, siger Carsten Lauritsen.

Desuden er der en udfordring med husleje, som er en dominerende faktor i regnskabet hos rigtig mange af branchens virksomheder.   

- Jeg savner også en lov for, hvad der sker, når shoppingcentre og lignende bliver lukket ned. Nogen af de dyreste huslejer, vi har, har vi i shoppingcentrene, og i øjeblikket har vi ingen kunder her. I centrene får vi sandsynligvis huslejestøtte, mens de er lukket ned, men i byerne, hvor der ikke er påbud om lukninger af butikkerne, er der ingen hjælp at hente. Vores største udlejere har netop informeret om, at de forventer husleje betalt som normalt – selv om der ingen kunder er. Her savner jeg en lov om huslejekompensation, siger Carsten Lauritsen.

Han mangler, at der bliver gjort noget mere fra politisk hold, men kunne også savne en smule velvilje hos de store erhvervsudlejere, der, med få undtagelser, ikke lader til at være indstillet på at give en hjælpende hånd.

- Bare i København K har vi huslejer for 10 millioner kroner årligt, hvilket gør, at problematikken er rigtig voldsom derude. Med kundebasen kraftigt minimeret er det jo en kæmpe post i vores budgetter. Det dræner os for penge. På wholesale-delen kan vi i øjeblikket kun levere til onlineforhandlerne, for resten af Europa, og til dels Nordamerika, er lukket ned, hvilket betyder, at vores varer kommer til lukkede butiksdøre. Der er tale om hele vores sommerkollektion.  

Ukurante varer er intet værd

Mode- og tekstilbranchen er en speciel branche.

En branche, der er nødt til at kigge ud i fremtiden og designe, sælge og producere varer på statistik og viden om tidligere efterspørgsel. Det betyder også, at branchens virksomheder i mange tilfælde bærer samtlige udgifter for udvikling, produktion, tilretning, logistik og meget mere, hvorfor de først får penge i kassen, når produktet endegyldigt er solgt til slutforbrugeren.

Det er et kæmpe problem for branchen, medgiver Carsten Lauritsen.

- Frisører, restauranter og lignende kan jo åbne dagen efter, hele denne periode er overstået og være i gang igen på ingen tid. Det kan vi ikke. Til den tid er vores varer delvist ukurante, de er ikke i sæson. Vi kalkulerer allerede nu med at køre i indeks 80-85, når vi åbner igen, og det frygter vi at skulle gøre året ud. Det kan være katastrofalt.

Også her mener Carsten Lauritsen, at politikerne er nødt til at agere. Han efterspørger en kompensation i forhold til debitorer, hvilket også er ét af de punkter, DM&T har indbragt til politikerne.

- Vi er nødt til at få kompensationen for debitor-kredittab igennem, siger han og fortsætter:

- Vi modtager hver dag forespørgsler på annullering af ordrer og forlængelse af betalingsfrister. På wholesale prøver vi at være imødekommende, men det er svært at være over hele linjen. Især fordi vi både har retail og wholesale, så vi bliver dobbeltramt. Samtidig har vi samtlige aktiviteter i ét CVR-nummer, hvilket betyder, at de hjælpepakker, der er blevet lanceret fra statens side, ikke er så fordelagtige for os. Her efterspørger vi især, at P-numre skal sidestilles med et CVR-nummer.

Samtidig er alt det, der tidligere har været positivt, forvandlet til en problemstilling for Message.

En dyr husleje har været garant for en stor gennemstrømning af kunder, blandt andet også turister, som må formodes at blive væk fra de større danske byer, hvis situationen med coronavirus fortsætter.

- Nu står vi tilbage med dyre huslejer, hvor der ingen kunder kommer. Vi har haft et fantastisk indsalg til efteråret i Wholesale, som ender med at blive et problem nu, hvor vi modtager mange forespørgsler på aflysninger af ordrer.

”Vi kæmper – men det er ikke nemt”

På tværs af branchen er de fleste virksomheder for længst gået i gang med at tænke kreativt for at holde hjulene i gang.

- Vi sælger online, og vi gør det faktisk rigtig fornuftigt, men vi kan ikke bare fordoble vores omsætning online. Vi ligger dagligt med omsætningsfremgang i øjeblikket rent salgsmæssigt, men det er ikke en løsning på den lange bane. Meget handel online er lige nu kampagnedrevet, hvorfor vores dækningsbidrag falder. Mange kører jo lige nu kampagner på spritnye varer, de lige har fået på lager i sidste uge.

Den problematik akkompagneres af et andet problem. For hvis nedlukningen af store dele af samfundet fortsætter, så kan ikke engang et øget onlinesalg hjælpe i det lange løb.

Samtidig presses Message også af noget helt andet, som er svært at gøre noget ved.

Årstiden.

- Vi sælger normalt rigtig meget til alle de forbrugere, der står over for store ting her i foråret. Konfirmationer, bryllupper og andre festlige begivenheder. Dem er der ingen af i øjeblikket, og det kan vi intet gøre ved. Lige nu er der færre, der har brug for at gøre sig lækre. Det kan vi mærke.  

"