Menu

Ny ambitiøs handlingsplan skal gøre både modeugen- og branchen mere bæredygtig

En helt ny handlingsplan så på modeugens førstedag dagens lys. Den skal sikre, at både modeugen og hele branchen sætter yderligere tempo på den bæredygtige omstilling. Handlingsplanen betyder blandt andet, at der fra 2023 vil blive stille en række krav, hvis man vil være en del af showkalenderen.

Copenhagen Fashion Week åbnede modeugen med et noget utraditionelt show. Carcel, som producerer i kvindefængsler i Peru og Thailand, valgte nemlig at lade showgæsterne om catwalken og viste således intet tøj selv. En klar kommentar til, at der er behov for omstillinger i branchen, hvilket Copenhagen Fashion Weeks nye handlingsplan for bæredygtighed også afsepjler. Foto: Copenhagen Fashion Week.
Copenhagen Fashion Week åbnede modeugen med et noget utraditionelt show. Carcel, som producerer i kvindefængsler i Peru og Thailand, valgte nemlig at lade showgæsterne om catwalken og viste således intet tøj selv. En klar kommentar til, at der er behov for omstillinger i branchen, hvilket Copenhagen Fashion Weeks nye handlingsplan for bæredygtighed også afsepjler. Foto: Copenhagen Fashion Week.

29. januar 2020 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Modeugen blev tirsdag skudt i gang, og første punkt på agendaen var et pressemøde, hvor Copenhagen Fashion Week lancerede den plan, der skal gøre modeugen og -branchen mere bæredygtig. Og der er behov for handling nu, lyder det fra modeugens direktør Cecilie Thorsmark:

”Vi står midt i en klimakrise,” lød det, hvorefter hun forklarede, hvordan modebranchen sætter et alt for stort CO2-aftryk, og at det er nødt til at ændre sig.

”Branchen udvikler sig ikke hurtigt nok i en bæredygtig retning, og vi er nået til det punkt, hvor der er behov for handling. Vi har mindre end ti år til at bremse klimaforandringerne, så alle er nødt til at tage ansvar og ændre forretningsgange. Det gælder også i modebranchen og på modeugen, hvor status quo ikke længere er en mulighed,” lød det fra Cecilie Thorsmark.

Copenhagen Fashion Week har valgt at udrulle en ambitiøs handlingsplan, som rækker langt ud over de to årlige modeuger. Handlingsplanen for bæredygtighed, som dækker perioden 2020-2022, udfolder, hvordan modeugen som event løbende vil blive mere bæredygtig. Det vil blandt andet ske ved at reducere modeugens CO2-udledning med 50 procent og sigte mod nul affald i 2022. Men handlingsplanen spiller også ind i det større billede ved at fokusere på, hvordan Copenhagen Fashion Week vil implementere en række nye krav og standarder, som brands skal leve op til, hvis de skal gøre sig håb om optagelse på modeugens officielle kalender. Noget, der skal bidrage til at skubbe branchen i en mere bæredygtig retning.

Øgede krav kan flytte branchen

Fra januar 2023 skal alle brands, der ansøger om at afholde show eller præsentation under modeugen, opfylde et minimum af bæredygtighedskrav for at kunne blive optaget på den på den officielle showkalender. Det vil blandt andet blive et krav at overholde 17 minimumsstandarder, såsom at forpligte sig til ikke at destruere usolgt tøj, at bruge mindst 50 procent certificerede, økologiske, upcyclede eller genanvendte tekstiler i alle kollektioner, kun at anvende bæredygtig emballage samt helt at undgå affald ved show- eller præsentationsafholdelse.

”Lever man ikke op til kravene, er man ude,” lød det bestemt fra Cecilie Thorsmark.

Derudover skal alle brands opnå en minimum-pointscore i en ansøgning, der dækker seks områder i værdikæden: strategisk retning, design, materialevalg, arbejdsforhold, forbrugerinvolvering og showproduktion. Copenhagen Fashion Week vil gennemføre en pilottest i 2020 for at indsamle data om det aktuelle grundlag for at fastlægge den krævede score for 2023.

 ”Det her er ikke et udtryk for, at vi modarbejder branchen. Tværtimod skal det ses som en platform, hvor brands kan få hjælp og vejledning til at fremskynde den nødvendige bæredygtige omstilling.

Den nye handlingsplan falder i god jord hos DM&T’s adm. direktør Thomas Klausen.

”Den her handlingsplan indbyder til et samarbejde i branchen for at løfte den vigtigste dagsorden netop nu. Det er vigtigt, at alle centrale aktører gør, hvad de kan for at accelerere den bæredygtige udvikling. Derfor håber jeg, at den danske modebranche vil tage godt imod handlingsplanen. Det er et vigtigt og rigtigt skridt, som også kan være med til at styrke Copenhagen Fashion Weeks internationale position til gavn for hele branchen,” siger han. Thomas Klausen er udover sit virke i DM&T også bestyrelsesformand for Copenhagen Fashion Week.

Bidrag fra brancheeksperter

Handlingsplanen for bæredygtighed er udviklet i løbet af 2019 i en grundig proces sammen med Copenhagen Fashion Weeks videnspartner In futurum, grundlagt af Moussa Mchangama og Frederik Larsen. Bestyrelsen for Copenhagen Fashion Week og Copenhagen Fashion Weeks Sustainability Advisory Board med brancheprofiler som Gannis grundlægger, Nicolaj Reffstrup, Global Fashion Agendas CEO, Eva Kruse, og Vogue Australia's Sustainability Editor-at-Large, Clare Press, har ligeledes været aktivt involveret i planens udvikling. Kravene til bæredygtighed i 2023 er blevet gennemgået specifikt af et panel af internationalt anerkendte eksperter, herunder Orsola de Castro fra Fashion Revolution, professor Dilys Williams fra Center for Sustainable Fashion samt Katherine Richardson, professor i biologisk oceanografi og leder af Sustainability Science Center ved Københavns Universitet.

Handlingsplanen Reinventing Copenhagen Fashion Week - reducing negative impacts, innovating our business model and accelerating industry change kan downloades på copenhagenfashionweek.com/sustainability

"