Menu

Nyt fald i fysisk tøjsalg i december

Salget i de danske tøjbutikker faldt 5 % i december, og dermed endte fjerde kvartal som lidt af en skuffelse. Der bliver samtidig færre tøjbutikker, og imens fortsætter nethandlen sin vækst.

26. februar 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Juletiden var ikke ligefrem sød for tøjbutikkerne. Tøjsalget i de fysiske tøjbutikker faldt nemlig 5 % i december 2018 sammenholdt med samme måned året forinden. December sætter dermed en kedelig krone på fjerde kvartal af 2018, hvor salget i oktober (-4 %) og november (-3 %) også lå under 2017-niveau.

Det viser tal fra Danmarks Statistik.

 

I Dansk Mode & Textil har man med de opgjorte tal fået bekræftet, at der var tale om et særdeles skuffende kvartal.

 

”Vi har at gøre med det største fald i butikkernes tøjsalg siden efterdønningerne af finanskrisen i slutningen af 00’erne,” siger Michael Hillmose international chef og analyseansvarlig i Dansk Mode & Textil. Han fortæller samtidig, at antallet af tøjbutikker også er for nedadgående.

 

”Det skyldes dels nedgangen i salget, men også det forhold, at der bliver færre små butikker rundt om i de mindre provinsbyer. Både urbaniseringen, hvor personer flytter fra små samfund ind til større byer og lokal byplanlægning med store indkøbscentre, der udkonkurrerer mindre butikker i centrum af byerne, er medvirkende årsager til lukning af butikker,” fortsætter han.

 

I år 2008 var der ca. 4.500 sko- og tøjbutikker i Danmark. Det antal er i dag reduceret til ca. 3.100 butikker. Michael Hillmose forklarer, at en stor del af de butikker, der er tilbage, typisk er kædebutikker og butikker med større omsætning. Noget der bekræftes af en ny undersøgelse fra erhvervsportalen Ejendomstorvet.dk, der viser, at udbuddet af ledige butikslokaler er tre gange så højt som før finanskrisen.

 

Udvider man paletten og kigger nærmere på kategorien skotøjsforretninger er billedet endnu mere dystert. Her faldt salget i december hele 12 % efter fald i november (-5 %) og oktober (-2%). Detailhandlen med ure og smykker oplever til gengæld vækst i fjerde kvartal (+6,7 %), mens babyudstyrs- og børnetøjsforretninger faldt 2,7 % i fjerde kvartal.  

 

Nethandlen stiger fortsat

E-handel spiller også en væsentlig rolle i dette billede. Salget af tøj via online butikker kan ikke opgøres præcist, men i den kategori, som dækker området bedst i Danmarks Statistiks tal, nemlig tøj, smykker, babyudstyr m.v., steg omsætningen med 7 % i december 2018 og 20-21 % i både oktober og november måned 2018.

 

”De danske forbrugere skønnes fortsat at fastholde deres indkøb af tøj, når både den fysiske detailhandel og onlinehandelen regnes sammen. I dag anslår man, at online handel med tøj i Danmark udgør 20-25 % af branchens omsætning, mens de fysiske butikker fortsat sælger 75 – 80 % af det tøj danskerne køber,” siger Michael Hillmose.

 

I FDIH’s seneste e-handelsrapport, tegner kategorien tøj, sko og smykker sig for en online-omsætning på 19 mia. kr., hvilket er 2 mia. kr. mere end i 2017.

 

”Det kan naturligvis mærkes, når salget i de fysiske butikker er faldende, men de danske modevirksomheder i engroshandlen er ikke påvirket i samme grad som detailbutikkerne. De fleste leverandører af mode, har gennem en årrække formået at omstille sig og levere til både til fysiske butikker og onlinebutikker, ligesom eksporten også udgør en stadigt stigende del af omsætningen,” siger Michael Hillmose.

 

Modebranchens samlede omsætning var i 2018 47 mia. kr., hvilket er 4 % højere end året forinden. Eksporten udgjorde i 2018 31 mia. kr.

"