Menu

Nyt netværk skal fremme innovation i herretøjsvirksomheder

Product and Creative Director i det danske herrebrand Matinique ønsker at fremme udviklingen inden for ny teknologi og innovation i den danske modebranche. Derfor starter han nu et netværk for danske herretøjsvirksomheder, som du kan blive en del af.

23. januar 2018

Af Rikke Kynde, rk@dmogt.dk

I lang tid har vi fået at vide, at innovation og ny teknologi snart vil vende op og ned på alle brancher – inklusive modebranchen. 

For at imødekomme udviklingen vil Frank Toft Nørgaard, Product and Creative Director i det danske herretøjsbrand Matinique skabe et netværk for danske herretøjsvirksomheder.

Han ønsker, at herretøjsvirksomheder sparrer og deler viden for, at den danske herretøjsbranche kan gå forrest og selv være med til at skabe forandringer.

”Hvis vi skal lykkes med at gøre en forskel, skal vi turde at tale med vores konkurrenter, for de står over for de samme udfordringer som os. Jeg tror også, at det er en god ide, at danske tøjvirksomheder, i den globale konkurrence, står sammen. Tænk nu hvis vi var med til at brande os selv på en måde, så kunder udefra bliver interesseret i herretøj fra Danmark, fordi vi har fokuseret på ny teknologi. Lige såvel som vi har gjort på fødevarer og økologi,” fortæller Frank Toft Nørgaard.

Matinique vil etablere netværket i samarbejde med Lifestyle & Design Cluster for at få en neutral aktør til at facilitere netværket, som derudover også kan bidrage med nytænkende oplægsholdere.

Samarbejde med konkurrenter
Men hvad hvis man har en god forretningsidé, som man ikke er interesseret i at dele med andre?

”Tænk nu hvis du brainstormede omkring den verdens bedste idé, du har, og nogle giver et andet take på det, så idéen bliver endnu bedre? Eller hvad hvis nogle bidrager med noget nyt, du kan gøre i salgsleddet?,” svarer han på de tvivl, der kan være ved at dele viden med sine konkurrenter.

Frank pointerer, at branchen er nødt til at stå sammen og sparre om ny innovation og brug af digitale værktøjer. Således at aktører udefra ikke kommer og overtager markedet, som man for eksempel har set det i musikbranchen med Spotify, hotelbranchen med Airbnb eller taxabranchen med Uber. 

Læs ”Hvem bliver modes svar på Spotify?”

”Hvis du selv skal stå med det hele, tror jeg, at det går for langsomt, og at man ikke kommer ordentligt med. Jeg tror, at man i et netværk får ekstremt mange inputs, som gør, at man kan sætte noget fart på sin udvikling,” fortæller han.



Frank Toft Nørgaard påpeger, at det handler om at modtage de inputs og undersøge, hvordan man selv kan implementere dem i sin egen værdikæde:

”Nogle er super dygtige til én del af værdikæden og andre til en anden del. For eksempel kan man tale med nogle, der har meget viden om nye materialer, eller nogle som er super dygtige til at sælge produkter online, og så stykker man det sammen til sin forretning.” 

Selv skal Frank til Østen i næste uge, hvor han skal se på robotteknologi, nye teknologiske metervarer og bæredygtige materialer – inputs han vil bidrage med til netværket.

Nytænkning der gavner miljø og forretning
Det store fokus for netværket skal være at undersøge, hvordan ny teknologi og innovation kan gøre værdikæden mere bæredygtig og gentænke måden at arbejde på. 

”Det bunder i, at modebranchen har stået i stampe i så mange år, vi producerer og arbejder meget på samme måde, som vi altid har gjort, med et bestemt antal kollektioner og prøver om året. Jeg tror stadig på, at vi kan gøre det på en smartere måde, hvor det er en win-win for både miljøet, leverandørerne, forbrugerne og os selv.”

Frank fortæller, at Matinique i dag laver omkring 800-1000 styles om året, hvilket løber op i flere tusinde salgsprøver – et tal han ønsker at finde en måde til at reducere. Som eksempel nævner han, at nogle af de største brands arbejder på kun at lave én salgsprøve for hver style, og derudover har et virtuelle showrooms, som kunder køber ind på i stedet for.

”Der er både besparelser at hente for miljøet og pengepungen.”

Innovation i Matinique
Selv har Matinique været godt i gang med at udvikle nye teknologier, der skal fremme bæredygtighed på tværs af værdikæden

Senest har de udviklet et nyt denimprogram. Her sparer brandet 95% på den vandmængde, det kræver at producere denim, fordi de vasker med ozonteknologi. Derudover bruger de nu en ny laserteknik i stedet for kemikalier til at lave scrubbing. Og så sparer de 79% strøm i tørreprocessen ved at genanvende varmen.

Brandet er også ved at udvikle et koncept, der har titlen ’Urban Cycling’, og som henvender sig til de mænd, der cykler på arbejde.

”I stedet for at du skal tage en regnfrakke på, når det regner, så laver vi en trench coat, som har elementer fra sports- og outdoorbranchen. Den skal være vind- og vandtæt, have huller til mobiltelefon og hovedtelefoner, være åndbar og have lynlås under ærmerne, så man kan lyne den op, hvis det bliver for varmt. Jeg har også en idé til solceller på skuldrene, som kunne være med til at lade din telefon op,” fortæller Frank, der også er inspireret af Levi’s og Googles samarbejde om en denimjakke, man kan høre musik og besvare opkald med.

Læs ”Levi’s væver Google-intelligens ind i denimjakke”

Bliv en del af netværket
Netværket skal udelukkende bestå af medarbejdere fra herretøjsvirksomheder i Danmark. Frank forklarer, at grunden hertil er, at alle input skal være så relevante for netværksmedlemmerne som muligt. Samtidig håber han, at virksomheder inden for andre dele af modebranchen, såsom dametøjsvirksomheder, vil oprette lignende netværk.

Derudover skal netværket gerne bestå af en samling af større og mindre spillere, unge der kan bidrage med nytænkning, og ældre der kan bidrage med erfaring. Og så skal netværket umiddelbart mødes fire gange om året.  

”Der kan være et tema for hvert møde. Og så kan vi få en gæstetaler ind, der kan åbne ballet op og inspirere. Det skal være en, der virkelig tænker ud af boksen, hvor man bare tænker: ’han er helt oppe under taget’, for at løfte barren for innovation.”

Frank Toft Nørgaard nævner som eksempel Erick Thürmers oplæg på Dansk Mode & Textils TOPMØDE 2017. Erick Thürmer fortalte om 3D-print, og hvordan man skal tjene penge, når man disrupter sin egen virksomhed. 

Læs ”3D-print disrupter traditionel produktion”

Det er gratis at være med i netværket, men du skal være klar på at investere tid og åbenhed. Skriv til Frank Toft Nørgaard, hvis du ønsker at blive en del af det nye netværk på fno@dkcompany.com.

"