Menu

Nyt udviklingsforløb vil styrke modebranchens internationalisering

Ambitiøst udviklingsforløb skal styrke de danske modevirksomheder, som allerede klarer sig godt og har succes på udenlandske markeder, men som ønsker at nå nye højder og videreudvikle sig til en global virksomhed.

I morgen skydes modeugen i gang, og flere showdebutanter gør klar til at indtage runwayen for allerførste gang.
I morgen skydes modeugen i gang, og flere showdebutanter gør klar til at indtage runwayen for allerførste gang.

27. september 2018

Væksthus Hovedstadsregionen lancerer et nyt udviklingsforløb, som henvender sig til danske modevirksomheder, der allerede er påbegyndt deres vækstrejse. Det er tale om virksomheder som har et solidt fundament, høje ambitioner og et betragteligt potentiale. Dem der er med til at sætte Danmark på verdenskortet inden for mode og design. I projektet ”TakeOff – from local hero to global superstar” fokuserer man på disse vækstvirksomheder, og hjælper dem med opskriften på yderligere international succes i form af rådgivning, kompetencer, netværk, inspiration, løsninger og øget ressourceniveau.

Virksomhederne skal selv definere deres egne mål med forløbet under det overordnede tema ”Internationalisering”. Sådanne mål kunne være at åbne konceptbutik i Korea, få produceret i Afrika, webshop i Kina, samarbejdspartner i Canada eller showroom i USA.

TakeOff er et intensivt forløb, hvor virksomheder i hold af otte virksomheder indgår i et 6 måneders udviklingsforløb, som leder frem til en detaljeret strategi og vækstplan. Brancheorganisationerne WEAR of Dansk Mode & Textil har bidraget til udviklingen af forløbet.

Udbytte for deltagerne

Virksomheder skal i endnu højere grad tænke og handle globalt, forstå de unikke kulturelle nuancer og muligheder, og tilpasse deres produkt og virksomhed lokalt. Virksomhederne vil efter endt forløb står med en plan for deres videre internationale ekspansion, og de får redskaber til at skabe en mere helstøbt brand- og konceptoplevelse med en fokuseret tilstedeværelse på markederne, lyder det fra Væksthus Hovedstadsregionen.

Dyrker de dygtige
Med projektet ønsker man at samle branchen, skabe netværk og at de helt store virksomheder i branchen, som allerede har skabt deres succes, hjælper de mindre virksomheder med at accelerere deres vækst og udvikling.

I bestyrelsen i DM&T har vi talt om, at vi alt for længe har overset de danske modevirksomheder med stort vækstpotentiale, til fordel for den brede gruppe af iværksættere, når det gælder at sætte turbo på deres forretningsudvikling og internationalisering” siger Thomas Klausen, adm. direktør i Dansk Mode & Textil.

Dette projekt har til sinde at øge fokus på rollemodellerne inden for mode og design, fordi de kan bidrage til værdiskabelsen i endnu højere grad, end de gør i dag. Men også fordi de kan være med til at sætte barren for ambitionsniveauet og modet hos iværksættere og de mindre virksomheder, der har muligheden for at blive fremtidens kreative superstars.

Læs mere om TakeOff her.

Har du spørgsmål om TakeOff, kontakt venligst Kathrine Weicker, seniorkonsulent i Væksthus Hovedstadsregionen og ekstern lektor ved CBS på telefon 30 10 81 07 / e-mail kw@vhhr.dk

"