Menu

Oven på nyt rekordår Modebranchen går udfordrende tid i møde

Endnu en gang nåede omsætningen i den danske modebranche rekordniveau, da den steg til 47 mia. kr i 2018. Dansk Mode & Textil glæder sig over det flotte år, men påpeger også, at 2019 byder på markante udfordringer.

Foto: Dennis Morton, detokay.com
Foto: Dennis Morton, detokay.com

29. januar 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Salget af dansk mode har aldrig været højere. I 2018 steg branchens samlede omsætning 4 % til 47 mia. kr.

 

”Det er imponerende, at de danske modevirksomheder formår at skabe fremgang igen, og det sker faktisk over en bred kam. Det er både de store og SMV’erne, der bidrager til væksten. Men det er helt entydigt, at eksporten er afgørende for den flotte fremgang, mens salget i Danmark ikke har udviklet sig i forhold til 2017,” siger Michael Hillmose, international chef og analyseansvarlig i Dansk Mode & Textil, der forud for hver modeuge tager temperaturen på branchen.

Eksporten tegner sig for 66 % af den samlede omsætning i modebranchen, og eksportgraden har været støt stigende over en årrække. Det er fortsat Tyskland, der aftager mest tøj (9,65 mia. kr.) efterfulgt af Sverige (3,66 mia. kr.) og Holland (3,11 mia. kr.).

 

Netop eksport er en af bærende søjler i en succesfuld modevirksomhed.

 

”Fællesnævneren for de virksomheder, der klarer sig godt er, at de har et professionelt eksport-setup, har en tydelig strategi for e-commerce og har et eller flere skarpt definerede brands. Derudover er det naturligvis vigtigt, at man har en agil organisation og kan tilpasse sine processer, således at man er i stand til at navigere i de store forandringer, der præger modebranchen disse år,” siger Michael Hillmose.

 

I en rundspørge blandt Dansk Mode & Textils 375 medlemsvirksomheder, fremgår det tydeligt, at der sker store forandringer disse år. Den fysiske detailhandel er præget af stagnation, en større del af afsætningen sker online og ustabilitet på verdensmarkederne er blevet en permanent tilstand. Samtidig bød 2018 på en usædvanligt lang og varm sommer, hvilket gav store udfordringer.

 

Usikkerhed præger den globale modebranche

2018 startede ellers rigtig godt for modebranchen, men fra september og frem til årets afslutning var det særdeles vanskeligt at holde gang i tøjsalget.

 

”Netop salget af tøj har bare en stor sammenhæng med vejret. Af og til bliver det måske skreget for meget op, men sidste år var det meget markant. Når sommeren er så varm og næsten fortsætter ind i oktober, kan man ikke sælge strik og overtøj, og derfor er mange butikker brændt inde med netop disse produkter, som de har været nødt til at sælge med rabat. Derfor har fjerde kvartal af 2018 også været hårdt for mange,” siger Michael Hillmose og henviser til udmeldinger fra giganter som H&M, Zalando og ASOS, der alle offentligt har pointeret denne udfordring.

 

Hvilke konsekvenser, det vil få på længere sigt, ønsker Michael Hillmose dog ikke at spå om. Han konstaterer dog, at 2019 tegner til at blive et år, hvor flere forhold giver udfordringer. Det globale makroøkonomiske klima skaber en vis usikkerhed, og vækstraterne forventes at være lavere end sidste år. McKinsey & Company vurderer i en analyse af modebranchen, at den globale modebranche vil vokse 3,5 – 4,5 % i år, hvilket er 0,5 procentpoint lavere end prospektet for 2018. De modnede europæiske markeder spås den laveste vækstrate (1,5-2,5 %), og det er primært her, de danske modevirksomheder afsætter deres varer. Netop på disse markeder er den fysiske detailhandel også udfordret af flere butikslukninger, hvilket understreger vigtigheden af en klar kanalstrategi. Alligevel vil Michael Hillmose langt fra male fanden på væggen:

 

”Den danske modebranche er rigtig solid. Der er ingen kriseindikationer, og virksomhederne er generelt godt gearet til at imødekomme de udfordringer, der er. Man har investeret klogt i at strømline processer og udvikle kompetencerne, og det er langt fra første gang, at modebranchen står midt i forandringens vinde. Historisk set har de danske modevirksomheder vist sig enormt omstillingsparate, og der er intet, der tyder på, at det skulle være anderledes nu,” slutter han.

 

Vedlagt: Oversigt over modebranchens udvikling 2014-2018 samt de 10 største eksportmarkeder og sourcing-lande i 2018. Bemærk at salget i Danmark i fjerde kvartal og eksporten i december måned er estimeret af Dansk Mode & Textil. 

Download oversigt over udviklingen i den danske beklædningsbranche

  • Udviklingen i den danske bekædningsbranche 2014-2018

    pdf, 0,13mb

Vilkår for brug

Denne kontrakt er forbeholdt foreningens medlemmer og må ikke videredistribueres i den nuværende form. Kontrakten udgør ikke juridisk rådgivning i sig selv, og foreningen påtager sig intet ansvar ved forkert udfyldelse eller forkert brug af kontrakten.

"