Menu
Marcus Olsson, CEO and Co-Founder of SceneThere, Founder of Technium, Faculty Member at Singularity University

Overblik: Få de vigtigste pointer fra topmødet

DM&T giver dig overblikket over topmødets vigtigste konklusioner. I denne omgang zoomer vi ind på Marcus Olsson, der er ekspert i Virtual og Augmented Reality. På dagen kastede han lys over, hvordan livsstilsbranchen kan bruge VR og AR til at booste brand-fortællingen og skabe store konkurrencefordele.

Marcus Olsson, der er ekspert i Virtual og Augmented Reality, satte fokus på, hvilken rolle VR og AR vil komme til at spille i livsstilsbranchen i fremtiden.
Marcus Olsson, der er ekspert i Virtual og Augmented Reality, satte fokus på, hvilken rolle VR og AR vil komme til at spille i livsstilsbranchen i fremtiden.

17. oktober 2018 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

En uge er gået, siden Dansk Mode & Textil TOPMØDE løb af stablen. Her var mere end 330 af branchens beslutningstagere samlet for at blive opdateret på nogle af de omstændigheder, der lige nu påvirker livsstilbranchen, og som ikke kan ignoreres i fremtiden.

Programmet var tæt pakket, og deltagerne blev taget gennem emner som augmented reality, neuromarketing, ledelse, forretningsudvikling, droner, stress, e-commerce i Kina og meget mere.

En af de første talere på scenen var Marcus Olsson, der er ekspert i udi Virtual og Augmented Reality, og hans budskab var klart: Virksomheder skal begynde at indtænke VR og AR i design-processen og marketingsstrategien, for disse platforme kommer til at få stor indflydelse på vores virkelighed.

Nyttigt værktøj i designprocessen
”Indtil videre har vi oplevet digitale virkeligheder gennem et display med en ramme. Gennem VR kan vi nu træde ind i disse verdener og interagerer direkte med dataene, og det ser jeg som et helt univers af muligheder.”

Sådan lød fra Marcus Olsson, da han på topmødet forklarede, hvordan en virksomhed kan forberede sig på, at virkeligheden og vores opfattelse af det virkelige er under forandring i takt med, at virtual reality bliver mere almindeligt.  


Slide fra Marcus Olssons præsentation fra Dansk Mode & Textil TOPMØDE 2018.   
VR er ved at udvikle sig til at blive et medium, hvor vi kan mødes, samarbejde og designe sammen, forklarede Marcus Olsson. Platformen kan bringe alle teams sammen i samme rum, selvom store afstande skiller dem ad. Forskellen fra traditionelle mødeværktøjer som videokonferencer er så, at VR tilbyder en 3. dimension:

”Denne 3. dimension gør det lettere for alle at forstå, arbejde og naturligvis se 3-dimensionelle objekter som tegninger og 3D-modeller, uden at have forståelse for kompliceret software. Med VR kan vi fx hurtigt se en ændring i en 3D-model uden at skulle producere og sende den,” uddyber Marcus Olsson og påpeger, at teknologiens modenhed dog skal vurderes fra sag til sag, da det ikke er 100 procent sikkert, at platformene vil fungere for alle dele af designprocessen. 

3D-scanning kan booste onlinesalget
Ligesom tilbage i 90’erne, hvor der blev skabt en forventning om, at alle virksomheder skulle være online, eller da iPhonen blev lanceret i 2007, hvor forbrugerne begyndte at forvente apps, vil det samme ske med VR og AR:

”Hvis du har en hjemmeside og en iPhone app, skal du også implementere en VR- eller AR-oplevelse. Kunderne vil forvente, at du som virksomhed er tilstede på de her platforme,” lyder det fra Marcus Olsson

For ikke mere end et år siden lancerede Amazon en såkaldt ’AR-view’, som er en Augmented Reality Shoppin-tjeneste, hvor forbrugerne kan forhåndsvise, hvordan ethvert objekt passer ind i deres hjem. Samtidig er en gigant som Ikea også en pioner inden for dette felt. Hele 75 procent af genstandene i deres katalog er 3D-renderede.

Ifølge Marcus Olsson er opfindelser som disse eksempler på, at det i fremtiden ikke længere vil være nok med produktbilleder. Detailhandlere skal levere 3D-scanninger af hele produktkataloget, og derfor er det ikke for tidligt at begynde at sætte sig ind i 3D.

Teknologien er også begyndt at blive klar til at kunne scanne kroppen i 3D, hvilket på lang sigt kan være med til at booste onlinesalget og reducere mængden af returnerede varer, da det fx kan give kunderne mulighed for at ”prøve” tøjet på derhjemme.


Slide fra Marcus Olssons præsentation fra Dansk Mode & Textil TOPMØDE 2018.  
Dette kan samtidig kombineres med såkaldte AR-spejle, der kan bruges både i hjemmet og i en detailsituation.

”Amazon har taget patent på et fysisk AR-spejl, der lader dig prøve forskelligt tøj foran det. Det betyder, at det kan blive en fysisk genstand i butikker. Er dette måske fremtidens prøverum?” lød det fra Marcus Olsson på topmødet.  

VR kan bruges i markedsføringen
Til sidst kom Marcus Olsson med et opråb til virksomhederne om, at VR også kan bruges i markedsføringen gennem erfaringsbaseret aktiveringer.

Lige nu arbejder Marcus fx med et firma fra Finland, der hedder ’Goodio’, som laver chokolade. Han hjælper dem med at optage en VR-dokumentar, der fortæller historien om, at hvis man køber deres chokolade, hjælper man situationen for landmændene i Peru, der dyrker kakaobønnen.

”VR kan altså være en måde, hvorpå brands kan danne en langt dybere forbindelse til deres forbrugere ved fx at vise etiske produktionsfaciliteter, forklare bæredygtige produktionsmetoder, eller give forbrugerne mulighed for at deltage i et modeshow . Oplevelsen af dokumentaren om Goodio i VR svarer til at flyve derhen og se det for sig selv,” siger Marcus Olsson.

"