Menu

Rains afviser Inditex-forlig

Rains holder fast i sagen mod Inditex, som anklages for at have kopieret danskernes design. Samtidig melder selskabet om fortsat vækst og nyt rekordregnskab.

Foto: Rains
Foto: Rains

03. juni 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Nej tak. Sådan lød svaret, da verdens største modevirksomhed, Inditex, tilbød forlig i den verserende sag, hvor Rains anklager Zara-ejeren for at have kopieret Rains’ regnjakker. Det fortæller adm. direktør Jan Stig Andersen til Børsen, hvor han også fortæller at beløbet ikke var stort nok.

"Vi har haft rigtig mange udgifter i denne sag, og det handler i høj grad om principper. Vi kan ikke have, at andre kopierer vores design. Derfor er vi nødt til at have en afgørelse," siger Jan Stig Andersen endvidere til Børsen.

Generelt er det dog sparsomt med information om den retssag, Sø- og Handelsretten lægger rammer til i september. Til Børsen fortæller Jan Stig Andersen dog, at Rains indkalder vidner fra kinesiske fabrikker, som af Inditex er blevet bedt om at kopiere jakkerne.

Rekord-år med omfattende investeringer 

Udmeldingen kommer i forbindelse med offentliggørelsen af årsrapporten for 2018, som viser, at Rains har øget bruttofortjenesten fra 45,3 til 52,3 mio. kr., mens åres resultat falder til godt 21 mio. kr. mod 22,5 mio. kr. året forinden. Selskabet oplyser ikke omsætningen, men i ledelsen beretning kan man læse, at omsætningen er steget, hvor særligt USA har markeret sig positivt og nu er et af de hastigst voksende markeder. Også det digitale salg stiger, og e-commerce blev i 2018 fordoblet sammenlignet med året forinden.

Grunden til den faldende indtjening skal findes i en række investeringer i den fremtidige vækst, som skal sikre, at Rains runder en omsætning på 500 mio. kr. i 2021, som den hastigt voksende virksomhed tidligere har meldt ud.

De omfattende investeringer sker i produktudvikling og distribution herunder egne butikker.

 ”Vi har gang i en del produktudvikling, som gør os relevante for forbrugeren hele året - og ikke kun når det regner. Endvidere har vi etableret en organisation, som kan indfri vores vækstplaner for de næste tre år - og ambitionen om at blive om et globalt livsstils-brand,” siger Jan Stig Andersen til Børsen.

Rains har i løbet af 2018 åbnet 12 nye konceptbutikker og samtidig har man købt distributionsrettighederne tilbage i Norge. Derudover har man vinket farvel til 400 ikke-brandede salgssteder, hvilket er i tråd med tidligere udmeldinger fra Rains, som dermed står med 2.100 salgssteder globalt. I ledelsens beretning kan man læse, at ”opgradering af eksisterende distribution og selektiv distribution fortsat er nøgleord for den fremtidige distributionsstrategi.” I starten af det nye regnskabsår har Rains overtaget distributionsrettighederne i Tyskland, som er brandets største marked i Europa og skiftet distributør i Japan.

Rains har i starten af 2019 åbnet nye butikker i bl.a. Køln og Moskva, og man forventer at have åbnet 10 butikker, når året er omme.

Ledelsen forventer markant vækst på både top- og bundlinje, når 2019 skal gøres op.

"