Menu

Regeringen vil øge vækst i kreative erhverv

Mode, design og møbler er blandt de brancher, som regeringen vil styrke. Derfor nedsætter den et vækstteam, der skal komme med anbefalinger til at skabe vækst og styrke rammerne for de kreative erhverv. DM&T bifalder initiativet og melder sig klar til at bidrage i processen.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen knytter store forventninger til væksten i de kreative erhverv. Foto: Erhvervsministeriet
Erhvervsminister Brian Mikkelsen knytter store forventninger til væksten i de kreative erhverv. Foto: Erhvervsministeriet

12. april 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Regeringen nedsætter et vækstteam, som består af 13 personer fra det danske erhvervsliv, der skal komme med anbefalinger til at styrke væksten i de kreative erhverv. Det meddeler Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse, hvoraf det fremgår, at de kreative erhverv beskæftiger 79.000 medarbejdere og tegners sig for 7 % af den samlede danske eksport.

En af de tungtvejende grunde til at satse på de kreative erhverv er den hastige digitalisering, som både erhvervslivet og samfundet som helhed undergår i disse år. Derfor skal vækstteamet se på rammerne for, at erhvervslivet kan bruge de nye digitale forretningsmodeller, på virksomhedernes adgang til kompetencer og talent, adgang til internationale markedspladser samt samspil mellem de kreative erhverv og andre erhverv – samt kultur og erhvervslivet.

”Danmark er internationalt anerkendt for blandt andet design, film, tv-serier, spil og arkitektur. De danske kreative erhverv skal fortsat være en dansk styrkeposition i en digital tidsalder. Derfor har vi i forlængelse af regeringens digitaliseringsstrategi bedt en række erhvervsfolk om at give rammerne for de kreative erhverv et ”vækst-tjek,” siger Erhvervsminister Brian Mikkelsen om det nye initiativ, som også har rødder i Kultur- og Udenrigsministeriet.

Mode tegner sig for en tredjedel af kreativ eksport

De kreative erhverv tæller blandt andet spil, musik og film men også brancher som møbler og mode. Netop derfor, vækker initiativet også glæde i Dansk Mode & Textil.  

”Mode spiller en vigtig rolle i det, vi betegner som de kreative erhverv. Som branche har vi vist, at man med en kombination af godt købmandskab og kreativitet kan skabe vækst til glæde for hele landet. Siden 2009 er branchens omsætning vokset 23 %, mens eksporten i samme periode steg 46 %. Så vores branche ved om nogen, hvordan man skaber vækst,” lyder det fra adm. direktør i Dansk Mode & Textil Thomas Klausen. Han noterer sig, at mode udgør en tredjedel af den samlede eksport for de kreative erhverv, og med den toneangivende position in mente vil han gerne bidrage med input til vækstteamet:

”Vi har forud for udmeldingen haft en indledende dialog med Erhvervsministeriet om særligt modebranchens rolle og position, og vi vil nu aktivt søge en dialog med vækstteamet med henblik på at sikre, at teamet kommer med relevante og konkrete anbefalinger til regeringen,” siger han.

Jacob Holm, adm. direktør i Fritz Hansen, bliver formand for vækstteamet. Vækstteamet skal aflevere sine anbefalinger til regeringen i efteråret.

Siden 2009 er branchens omsætning vokset 23 %, mens eksporten i samme periode steg 46 %. Så vores branche ved om nogen, hvordan man skaber vækst. Thomas Klausen Adm. direktør, Dansk Mode & Textil
"