Menu

Sådan ruster du dig til at møde fremtidens forbrugere

’Invitation-only’ kollektioner, film med vaskeanvisninger og online shopping i fysiske butikker. Læs om de seneste tendenser i modebranchen, og hvad virksomheder skal satse på for at leve op til forbrugernes krav de kommende år:

13. oktober 2017

Af Rikke Kynde, rk@dmogt.dk 

”Få brancher ændrer sig lige så hurtigt og lige så omfattende, som modebranchen gør lige nu,” fortæller Hannah Robinson, Visual Editor i The Future Laboratory.

Dansk Mode & Textils TOPMØDE 2017 stod i forandringernes tegn, og Hannah kom for at give en status på de seneste tendenser og koncepter i modebranchen.

The Future Laboratory er et anderkendt rådgivningskontor, der hjælper virksomheder med at styrke deres fremtid i denne foranderlige verden. Her forsker de i fremtidige udviklinger og trends – og inden for modebranchen kan Hannah nævne seks større tendenser.

Bæredygtig tøjvask
”Det er ikke længere okay at lave et produkt og sælge det til en forbruger uden at tænke over, hvilke materialer det er lavet af eller slutningen af produktets levetid.”

Derfor råder Hannah brands til at lave kampagner og initiativer, der uddanner forbrugerne om fordelene ved at forlænge tøjs levetid, som eksempelvis Stella McCartney har gjort.

Det kvarte af det CO2-aftryk, tøj efterlader sig i verdenen, er forårsaget af vasketøj. Derfor har Stella McCartney indført GINETEX’ ’Clevercare’-initiativ i form af små film, som uddanner forbrugerne i, hvordan de bedst tager sig af tøjet, for at give dem følelsen af at de også kan være med i kampen om mindre CO2-udslip.

Derudover har designerplatformen Not Just a Label lavet et samarbejde med vaskemaskineproducenten AEG. Sammen har de produceret nye labels, der grundigt informerer forbrugerne om, hvordan de bedst skåner miljøet under tøjvask og en moderne guide til efterbehandling.

Online i fysiske butikker
”Vi ved, at forbrugerne kan lide den fysiske butiksoplevelse, men nu kræver de en endnu bedre oplevelse. De er vant til det nemme og bekvemme ved online shopping og forventer også det i butikkerne.”

Kosmetikshoppen Fabled by Marie Claire Magazine, har lavet en butik, som afspejler indholdet af magasinets online beauty-sektion ved at integrere touchskærme overalt i butikken. Her kan forbrugerne klikke på skærmene, der blandt andet viser magasinredaktørernes favoritter, mens det fysiske butiksformat tillader, at forbrugerne kan teste de fremhævede produkter.

Den online shoppingoplevelse kan også integreres ved brug af en virtuel indkøbskurv. Det russiske stormagasin Au Pont Rouge har lavet en butik, hvor man ikke skal bære rundt på sin indkøbskurv. I stedet går forbrugerne rundt i butikken og lægger de varer, de gerne vil købe, ned i en online kurv på stormagasinets app. Når forbrugerne forlader butikken, skal de blot betale, hvorefter de får udleveret de fysiske produkter. 

Stormagasiner for unge
Stormagasiner har dog generelt svært ved at tiltrække kunder. Det er særligt de yngre generationer, der ikke gider at tage til de kæmpe bygninger, hvor de skal navigere rundt i etager og labyrinter af tøj. Derfor er stormagasiner begyndt at lave mindre butikker for at skabe en mere intim shoppeoplevelse.

Eksempelvis har stormagasinet Saks Fifth Avenue, åbnet en lille butik i downtown New York, som skifter mellem nye brands hver måned.  

Stormagasinet Nordstrom har også forsøgt sig med at lave en mindre, lokal butik i Californien. Derudover har de lavet et samarbejde med Hermès, hvor de tørklæder, som normalt er beskyttet bag glasmontre, hænger frit fremme. På den måde kan kunder røre og eksperimentere med tørklæderne, hvilket har resulteret i, at de fik en yngre forbrugergruppe.

Kun for inviterede
I højere grad får loyalitetsprogrammer og ’limited edition’-konceptet også en opgradering. Eksempelvis har neglesalonen WAH Nails i New York, åbnet op for en ny bookingmulighed i tekst-app’en WhatsApp, hvor forbrugerne kan skrive med salonen, for at give dem en V.I.P.-oplevelse.

Derudover har det amerikanske tøjbrand Everlane lanceret en kollektion med navnet ’Invite Only’, som kun er tilgængelig for deres topforbrugere. Samtidig har de lavet en privat Instagram-konto, som man skal ansøge om at få lov til at ’følge’. Her kan forbrugerne give feedback og interagere med designerne.

Adidas har også skabt en V.I.P.-oplevelse. Nogle af brandets forbrugere, der interagerer med dem på de sociale medier, har nemlig fået tilsendt et link til en ’invitation only’-app, hvor man herigennem kan designe og skræddersy fodboldstøvler fra Adidas’ ’Glitch’-kollektion.

Transparens
”Transparens er ved at blive det mest værdifulde for forbrugerne.”

Hannah fortæller, at tre ud af fire forbrugere vil betale mere for et produkt, som lover total transparenthed. Derfor foreslår hun, at man ikke gemmer ingredienser bag på pakkerne, men i stedet skriver dem på forsiden i store tykke bogstaver. 

Designskolen Parsons har i samarbejde med Kering lavet en app, der hedder ’My Ep&L’, som står for ’My Environmental Profit & Loss’. Den giver designere mulighed for at være 100% transparente omkring, hvilket miljømæssigt aftryk deres designs kommer til at have på verdenen, når de indtaster de materialer, de bruger i designprocessen. 

Brands som uddannelsesinstitution
”Virksomheder bærer nu et lige så stort ansvar for at uddanne i forandringer, som regeringer gør.”

Udviklingen inden for særligt digitalisering og e-commerce går i øjeblikket så hurtigt, at der om få år vil opstå et ’skill gap’, altså en kæmpe mangel på kompetencer inden for disse områder.

Støvsugerproducenten Dyson har udregnet, at de inden for 10 år kommer til at mangle ti gange så mange ingeniører, som de har i dag, på grund af udviklingen inden for teknologi. Derfor har de lavet deres eget akademi for at uddanne og træne medarbejderstaben. 

Hannah anbefaler, at modebranchen også overvejer at skabe lignende uddannelser for deres ansatte. Eksempelvis har designer webshoppen NET-A-PORTER udviklet et masters-program i samarbejde med Bologna Business School i Italien.

Husk at strømline brand med koncept
Men hvad enten man vil lave en uddannelse, invitation only-app, butik med skærme eller film med vaskeanvisninger, er det vigtigt at huske på, at udvikle koncepterne i overensstemmelse med sit brands identitet. Overvej om brandets image og udtryk er strømlinet på de forskellige platforme.

”Fordi forbrugere nu forventer den samme oplevelse, den samme stemme, og brandidentitet på alle disse forskellige platforme.”
"