Menu

Sådan skal mode- og tekstilbranchens eksport genstartes

Branchens eksport skal genstartes, efter coronavirussets udbrud midlertidigt lukkede majoriteten af dansk eksport ned i foråret og sommeren. Her er branchens anbefalinger til regeringen

Foto: Erik Odiin on Unsplash
Foto: Erik Odiin on Unsplash

17. september 2020 Af Anders Kristiansen , ask@dmogt.dk

Der skal sættes ind nu, hvis mode- og tekstilbranchen skal bevare sin position som én af de mest eksporterende danske brancher.

Det lader til at være regeringens tanke bag invitationen til ikke bare DM&T, men flere repræsentanter fra branchen, som i sommeren lå i den virtuelle postkasse.

Nu har mode- og tekstilbranchens aktører så diskuteret tingene igennem og er sammen kommet med sine anbefalinger til regeringen om, hvordan vi i fællesskab får den danske eksport af mode- og tekstilvarer tilbage på ret køl.

Ikke overraskende med tidens store tendenser taget in mente, så er der fokus på grøn omstilling og digitalisering, der skal bringe eksporten op på det niveau, vi kendte, før krisen bragede løs.

En grøn styrkeposition for Danmark

DM&Ts adm. direktør Thomas Klausen har tidligere fortalt, at krisen har taget hårdt på branchen, men at udfordrende tider også kan føre gevinster med sig. Disse muligheder bliver også dem, der skal forfølges, når dansk mode- og tekstileksport skal genrejses.

Først på listen over anbefalinger fra branchens repræsentanter finder vi nemlig punktet at ”fremme en bæredygtig omstilling af mode- og tekstilbranchen”. Det skal ifølge anbefalingerne ske via etableringen af en såkaldt ”taskforce for bæredygtig mode og tekstil”, der skal kickstarte arbejdet for en bæredygtig omstilling og øget eksport af netop bæredygtige mode- og tekstilprodukter fra Danmark.

Thomas Klausen har siddet med i genstartsteamet for mode- og tekstilbranchen, og han er tilfreds med, at netop det punkt er én af anbefalingerne.

- Danske mode- og tekstilvirksomheder havde allerede inden udbruddet af covid-19 taget den bæredygtige agenda flot til sig. Ingen ønsker sig en krise af denne kaliber, men branchen har formået at bruge krisen som katalysator til et fortsat og endda øget fokus på omstillingen til en grønnere industri. Den bølge skal vi ride videre på, så Danmark i fremtiden bliver endnu bredere kendt som en bæredygtig modedestination, siger han.

Ifølge en undersøgelse, DM&T lavede tidligere på året blandt medlemmerne, mener virksomhederne selv, at et fokus på netop den grønne omstilling vil forbedre deres konkurrenceevne. Hele 85 procent af de virksomheder, der besvarede undersøgelsen, mente, at det var en mulighed for dem i forhold til at styrke deres forretning.

At der er en bølge, branchen kan ride videre på, skal sikres igennem forskning og udvikling i cirkulær økonomi og teknologier, der nedbringer tekstilspild og øger genanvendelsen af tøj og tekstiler.

Ydermere kræver en sådan indsats penge, hvorfor branchens genstartsteam anbefaler, at der afsættes midler til puljen for styrket innovation og omstilling af særligt hårdt ramte erhverv, som mode- og tekstilbranchen klassificeres som, da de økonomiske bindinger ofte er langsigtede.

Øget adgang til eksportkreditforsikring og grønne investeringer

- Det er af stor vigtighed, at der er statslig garantidækning for virksomheders handel og eksport. Vores anbefaling er, at denne ordning forlænges til udgangen af 2021 for at sikre vækst og arbejdspladser inden for mode- og tekstilbranchen i fremtiden, siger Thomas Klausen og fortsætter:

- Vores branche er den fjerdestørste varegruppe i den samlede danske vareeksport, så det bør være overflødigt at understrege, hvor vigtig eksporten er for den enkelte virksomhed. Den danske mode- og tekstilbranche henter samlet set to tredjedele af sin omsætning på eksportmarkederne, hvilket i 2018-tal svarede til 35 mia. i eksportkroner. Vigtigheden af at fastholde gunstige forhold for danske virksomheders adgang til eksportmarkederne er helt essentiel for vores branche.

Samtidig anbefaler genstartsteamet, at der bliver postet penge i den videre udvikling af løsninger med positiv indvirkning på klimaet.

”Genstartsteamet anbefaler, at der afsættes midler til styrkelse af matchfinansieringsordningen i Vækstfonden med fokus på investeringer i bæredygtige og grønne løsninger, bl.a. inden for mode-og tekstilområdet. Ordningen skal matche privat finansiering af innovative nye virksomheder med meget risikovillig, offentlig finansiering. En grøn matchfinansieringsordning vil fastholde momentum og sikre stærke, grønne investeringer fremadrettet”, som genstartsteamet skriver i sin anbefaling til regeringen.

Modvirk den globale efterspørgselsnedgang

Genstartsteamet anbefaler, at der afsættes midler til markedsføringskonsortiet, Creative Denmark, til gennemførelse af en international markedsføringsindsats målrettet dansk mode og tekstil. Dette vil løfte eksporten af dansk mode og tekstil efter COVID-19 og styrke markedsføringen på de internationale markeder med en fælles fortælling om kvalitet og bæredygtighed i dansk mode og tekstil.

- Det er klart, at mode- og tekstilbranchen er én af de brancher, hvor man under en global nedlukning vil kunne mærke det hurtigt. Når butikkerne lukker, kunderne er derhjemme, så er det, trods en ihærdig indsats fra virksomhederne på onlinedelen, svært at opretholde det salg, der er normalen. Eftersom danske mode- og tekstilprodukter appellerer globalt, og hele verden lukker ned, så er det kun en selvforstærkende effekt, hvor nedgang i markederne virkelig kan mærkes, siger Thomas Klausen.

Derfor er han også tilfreds med, at en af anbefalingerne fra hans genstartsteam er, at markedsføringen af dansk mode- og tekstil på udenlandske markeder får et løft.

- Vi håber selvfølgelig, at vi kan styrke fortællingen om danske mode- og tekstilvirksomheder i udlandet. Dansk mode- og tekstilproduktion har et godt renomme i udlandet, hvor det er bredt anerkendt for kvalitet, design og bæredygtighed. Det renomme skal vi styrke, for der er ingen tvivl om, at branchen har brug for et internationalt fokus, siger Thomas Klausen.

Genstartsteam for mode- og tekstil

Formand
Frederikke Antonie Schmidt, grundlægger og kreativ direktør, Roccamore

Virksomheder
John Vestergaard, adm. direktør, Egetæpper
Nicolaj Reffstrup, adm. direktør, Ganni
Dorte Rye Olsen, Sustainability manager, Bestseller
Jens Obel Jørgensen, adm. direktør, DK Company
Rune Jungberg Pedersen, Communications & CSR director
Ellen Dixdotter, adm. direktør, By Malene Birger

Organisationer
Dansk Mode & Textil
WEAR
Dansk Industri
Dansk Erhverv
Teknisk Landsforbund

"