Menu

Salgs- og leveringsbetingelser – hvornår har du sidst opdateret dem?

Coronakrisen førte nye problemstillinger med sig - annulleringer, reduktion i ordremængder og force majeure-klausuler blandt meget andet. DM&T opfordrer til, at I ser jeres salgs – og leveringsbetingelserne efter og eventuelt laver tilpasninger.

14. maj 2020

Du ved, du har dem – men hvad er det nu lige, der står i salgs- og leveringsbetingelserne? I lyset af coronakrisen blev salgs- og leveringsbetingelserne mere relevante, da mange virksomheder blev mødt med annulleringer fra kunderne, påstande om force majeure og deslige. 

DM&T har et sæt standard salgs- og leveringsbetingelser, du kan hente inspiration i, og som netop er blevet opdaterede. 

I disse står der blandt andet: 

  • Kunden kan ikke annullere bekræftede ordrer. I særlige tilfælde kan virksomheden godkende en annullering mod samtidig betaling af et annulleringsgebyr.  
  • Virksomheden kan reducere i mængde, lade styles udgå ol., uden at dette giver kunden ret til at annullere ordren.
  • Virksomheden har lov til at udskyde levering uden risiko for forsinkelsesbeføjelser.
  • Hvis kunden er skyld i, at ordren ikke kan modtages, er kunden forpligtet til at aftage varerne, så snart det atter er muligt.
  • Der lægges op til altid at overveje forudbetaling af hele eller dele af købesummen, hvor dette er en mulighed. 

Det er vigtigt at huske på, at salgs- og leveringsbetingelser skal være vedtaget mellem parterne for at være gældende. Allerhelst skal kunderne skrive under på, at de accepterer betingelserne, men som minimum skal betingelserne medsendes sammen med ordrebekræftelsen, og der skal være henvist til betingelserne på ordrebekræftelsen. Betingelserne bør desuden medsendes igen sammen med fakturaen. 

Du bør også huske på, at salgs- og leveringsbetingelser også er en form for konkurrenceparameter, og selv om det kan være fristende at regulere alt minutiøst til virksomhedens fordel, skal man huske på, at det heller ikke må blive så restriktivt, at kunderne fravælger at handle med virksomheden. Det er en forretningsmæssig afvejning, man er nødt til at foretage. 

DM&T er afhængige af input fra branchen og opfordrer derfor til, at I kontakter DM&T, hvis I oplever problemstillinger i hverdagen, som IKKE er reguleret i DM&Ts standardbetingelser. 

Hent DM&T’s standard salgs- og leveringsbetingelser til inspiration her:

"