Menu
Kunsten at nørde

Son of A Tailor vil gøre made-to-order mainstream

Herretøjsbrandet Son of A Tailor producerer og sælger brugertilpassede T-shirts på nettet. Med et digitalt og innovativt koncept har de skabt et bæredygtigt alternativ til den traditionelle masseproduktion. Nu har DM&T taget en snak med manden bag idéen, der er sikker på, at made-to-order bliver standarden for tøjproduktion på den lange bane.

Jess Fleischer, CEO og stifter af Son of A Tailor, lancerede brandet i foråret 2014 sammen med vennen Andreas Langhorn, CBO og medstifter.
Jess Fleischer, CEO og stifter af Son of A Tailor, lancerede brandet i foråret 2014 sammen med vennen Andreas Langhorn, CBO og medstifter.

11. juni 2018 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

I takt med teknologiens hastige udvikling spidser konkurrencen i mode- og tekstilbranchen til. Mange modebrands bliver nødt til at nytænke deres strategi og omfavne teknologiens brede palet af muligheder for at tiltrække krævende forbrugere, der i højere grad end før vil have deres personlige behov dækket.

Herretøjsbrandet Son of A Tailor er en af de virksomheder, der er hoppet med på den galej og har bygget en forretningsmodel, hvor brugertilpasning når nye højder. I stedet for at masseproducere T-shirts i standardstørrelser, har de nemlig valgt at gøre det muligt for den enkelte forbruger at skræddersy sin egen T-shirt over nettet.

Med en intention om at ramme stilbevidste mænd, har Son of A Tailor et ’made to order-koncept’, hvor man selv kan bestemme størrelse, materiale, farve og design, når man køber en T-shirt hos dem. På den måde kan de selv designe T-shirts i høj kvalitet, der lever op til deres præferencer.

Son of A Tailor er på nuværende tidspunkt en nichepræget virksomhed, der har en intention om at lave verdens bedste T-shirts, men de laver T-shirts på denne måde, fordi de tror og håber, at made-to-order bliver en standard måde at producere tøj på inden for en årrække. Indtil videre har de dog et koncentreret fokus på bomuldsstrik og sælger kun T-shirts og polotrøjer. Alligevel er de en virksomhed i vækst, og ved at indtænke digitale løsninger i deres koncept har de fundet balancen mellem at være produktorienteret og forbrugerorienteret.

En moderne skrædder?
Selvom der jo faktisk ligger noget gammeldags ved at lave skræddersyede tøj, er det ifølge Jess Fleischer ikke et gammeldags koncept, de har skabt. Tværtimod er det en moderne måde at producere tøj på: 

”Vi vil gerne undgå at få den her gammeldags vibe ind over vores produkt. Vi vil hellere have et moderne take på skræddersyning og produktion, hvor det er simpelt og let at designe og købe sit tøj. Vi har automatiseret mange af processerne, og vores ansatte, der syr tøjet, er jo heller ikke skræddere, men syersker,” siger han.

Son of a Tailors tilgang til teknologi er nøjagtigt grunden til, at de har kunne effektiviserer både bestillingsprocessen og produktionen. En ting er, at man kan sidde hjemme i sofaen og designe sine T-shirts i ro og mag, og en anden er, at de har investeret i en laser cutter, der skærer mønstrene ud på T-shirten. Når en bestilling kommer ind, bliver filen sendt direkte til opskæringsmaskinen i Portugal, og først derefter ryger den over i syerskernes hænder.

”På den måde har vi automatiseret tegningen af T-shirten, og netop af den grund er der jo som sådan ikke noget gammeldags over vores produktion. Det er ikke en gammeldags opskærer, der står og klipper materialerne ud,” siger Jess Fleischer.

”Made-to-order er fremtiden”
Son of a Tailors måde at gøre tingene på stemmer godt overens med de behov og forventninger, vi i dag kan spore hos forbrugerne. Ifølge marketingsprofessor Alexander Josiassen, der blandt andet underviser i forbrugeradfærd, går vi mere og mere efter individualiserede oplevelser:

”Der er større chance for, at vi køber og investerer i et produkt, hvis vi bliver tiltalt individuelt og får vores personlige behov dækket,” siger han og pointerer, at vi samtidig er blevet langt mere bevidste om værdierne bag det produkt, vi køber.

Også herretøjsmærkets vækst er med til at indikere, at det godt kan betale sig at tilbyde ’custom fitted’ tøj. I 2017 femdoblede Son Of A Tailor deres omsætning, og i år regner de også med at vokse rigtig hurtigt. Og selvom deres produktionsomkostninger lige nu er højere end de mange highstreet mærkers på markedet, tror Jess Fleischer fuldt og fast på, at de har skabt et fremtidsorienteret koncept: 

”Jeg tror, at alt tøj på nettet kommer til at være ’made-to-order’ i fremtiden, fordi det giver økonomisk mening, når man først har sat sin produktion rigtigt op til det. Med den automatisering, der kommer til at være, bliver det billigere at producere tøj på den her måde. Jeg er sikker på, at vi med e-handlens vækst og udvikling bliver mindre og mindre lagerførende og først fabrikerer tøjet, når ordren ligger der,” siger han.

Et bæredygtigt koncept
Ud over at være en af de første virksomheder i verden, der laver skræddersyede T-shirts, har  Son of a Tailor  hele vejen igennem, være bevidste om at udtænke innovative alternativer til industriens masseproduktion. Herretøjsmærket opererer udelukkende online, og det er der en bæredygtig tanke bag.

”Vi producerer jo kun det, der bliver efterspurgt, så vi undgår tøjspild. Derudover er vi ikke lagerførende, hvilket også nedsætter CO2-udledningen, da lagre faktisk optager en del CO2, og vi har også mindre transport i hele vores værdikæde,” siger Jess Fleischer og understreger, at de for tiden arbejder på at reducere spildprocenten i selve metervaren.

Son of A Tailor taler til et internationalt marked og har nået ud til kunder i over 90 lande. De differentierer sig ved at være de eneste, der laver T-shirts på den her måde, og konkurrencen er er derfor en hel anden, end hvis de valgte at masseproducere. De ser enorme vækstmuligheder i deres koncept, og har da også planer om at udvide. De har akkurat lanceret en polo, og om et halvt års tid vil de kaste sig over sweatshirts. Derudover skulle der heller ikke gå for lang tid, før kvinder også får muligheden for at shoppe hos dem.

"