Menu
Tallene taler deres tydelige sprog:

Tøj- sko- og lædervarebutikker er hårdt ramt af coronakrisen

Omsætningen i detailhandlen med tøj og sko faldt mere end 4 mia. kr. i det forgangne år, mens salget i januar er 56 % lavere end sidste år. Vi er dykket ned i detailhandelstallene, der bl.a. viser, at danskerne har haft mere travlt med at forbedre boligen end med at skifte ud i garderoben.

25. februar 2021 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

De nyeste detailhandelstal fra Danmarks Statistik viser, at de butikker, der sælger tøj, sko og lædervarer, er blevet ramt hårdest af coronakrisen. Således faldt salget i tøjbutikkerne godt 15 %, i lædervareforretningerne var det 28 % og i skobutikkerne 25 % sammenlignet med 2019. Den samlede detailhandel steg i samme periode 4 %.

 Tøj, sko og lædervarer tabte terræn til en række andre produktgrupper i den danske detailhandel i 2020. Kilde: Danmarks Statistik

Detailhandlen med beklædning og fodtøjs omsætning faldt ifølge Danmarks Statistik 4,3 mia. kr. i 2020.

Den negative tendens fortsatte ind i januar, hvor tallene fra Danmarks Statistik viser, at salget inden for varegruppen ’beklædning mv.’ faldt 43 % fra december til januar, mens den samlede detailhandel faldt 5 %. Også i foråret oplevede tøj- og skobutikkerne en markant nedgang efter nedlukningen. Sammenholdt med januar sidste år, falder kategorien beklædning mv. hele 56 %.

”Vi har gennem coronakrisen haft en begrundet formodning om, at mode- og livsstilsbutikkerne har været ramt særligt hårdt, og det bekræfter de nye tal. Mange danskere har været mere hjemme i løbet af året, og detailhandelstallene vidner da også om, at de har prioriteret fritidsaktiviteter, byggeprojekter, boligindretning og ny elektronik. Manglen på sociale arrangementer, fester og samvær med andre har uden tvivl har en negativ effekt på salget af tøj, sko og tilbehør,” siger Michael Hillmose, international chef og analyseansvarlig i Dansk Mode & Textil.

Den analyse baserer han på markante stigninger i salget hos bl.a. byggemarkeder (+20 % i 2020), farve- og tapetforretninger (+21%) og boligtekstilforretninger (+11 %). De helt store vindere finder man hos cykel- og knallertforretninger (+26 %) og forhandlere af lystbåde og udstyr hertil (+40 %).

Ser man på salgets fordeling over året, står det hurtigt klart, at mange brancher nød godt af udbetalingen af de opsparede feriepenge. Det gælder også tøjbutikkerne, som oplevede fremgang i salget i både oktober og november. Men altså langt fra nok til at redde året.

”Tallene tyder på, at danskerne har brugt feriepengene på boligen og dyrere langvarige forbrugsgoder. De kategorier har vækstrater, der er markant højere end tøj og sko, og det er en klar indikation af, hvordan danskerne har prioriteret deres forbrug gennem hele året. Forhåbentlig ser vi et anderledes mønster, der tilgodeser tøj- og skobutikkerne, når butikkerne får lov at åbne igen i næste uge,” siger Michael Hillmose, der dog ærgrer sig over, at genåbningen ikke gælder de butikker, der ligger i centrene.

Mens salget i de fysiske butikker har lidt under nedlukningerne, har e-handlen har anderledes gode forhold. Danmarks Statistik samler kategorierne ’Tøj, sko, lædervarer, ure eller babyudstyr’ under ét. I denne kategori er salget steget 14,5 %, men andre produktkategorier har oplevet markant større vækstrater med dagligvarer som den varegruppe, der har været mest i vækst med en stigning på 48,5 %.

Det er ikke kun i Danmark, at tøjsalget har lidt; også i de andre nordiske lande, har tøjsalget lidt store tab. Værst ser det ud i Sverige, hvor tøjsalget er faldet 23 %, mens Norge er kommet bedst igennem året med ”kun” 10 % tilbagegang, når vi sammenholder 2020 med 2019

 Sveriges tøjbutikker har haft et hårdt 2020. Kilde: Danmarks Statistik

”Norge og Sverige har i årevis været blandt de fem største eksportmarkeder for dansk mode, og derfor er det naturligvis også nogle interessant at se, hvordan detailhandlen i Skandinavien kommer tilbage på sporet i løbet af 2021,” afslutter Michael Hillmose.

"