Menu

Vinderne af Woolmark Prize er fundet

Den enlige skandinaviske deltager L’Homme Rouge måtte se sig slået i den prestigefulde International Woolmark Prize. I stedet kunne Matthew Miller og Bodice lade sig hylde som vindere. DYNE fik ny innovationspris.

Vinderne af International Woolmark Prize 2018, womenswear-vinder Ruchika Sachdeva, som står bag brandet Bodice, vinderen af innovationsprisen DYNE-designer Christopher Bevans og vinderen i menswear-kategorien Mathhew Miller
Vinderne af International Woolmark Prize 2018, womenswear-vinder Ruchika Sachdeva, som står bag brandet Bodice, vinderen af innovationsprisen DYNE-designer Christopher Bevans og vinderen i menswear-kategorien Mathhew Miller

10. januar 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Som en del af programmet under herremodemessen Pitti Uomo afholdt Woolmark den globale finale i designkonkurrencen International Woolmark Prize i går aftes i Firenze. Der er tale om en af de mest prestigefulde internationale designkonkurrencer og for andet år i træk havde menswear-finalen skandinavisk islæt. Sidste år var danske Tonsure i finalen og i år var det svenske L’Homme Rouge, som repræsenterede Skandinavien på flotteste vis. Desværre blev det heller ikke i år til en skandinavisk vinder. I stedet løb britiske Matthew Miller, som havde vundet de britiske øers delfinale, med sejren for sin kollektion, der var inspireret af den tyske designer og filosof Dieter Rams, som blandt andet er kendt for en række ikoniske designs for Braun i 1960’erne.

Vogue Italias chefredaktør Emanuele Farneti, som var en del af det stjernespækkede dommerpanel, hæftede sig ved den afbalancerede kollektion med en attraktiv prissætning:

” Han viste en god kombination af innovation, kommerciel levedygtighed og tøj som vil blive båret af mænd på gaden,” sagde hun efterfølgende.

Netop det kommercielle aspekt spiller en vigtig rolle i International Woolmark Prize, hvor en række af verdens mest eksklusive butikker og webshops deltager som retail partners.

Artiklen fortsætter under billedet.
 

Britiske Mathhew Miller vandt menswear-finalen i International Woolmark Prize 2018 med dette look
Britiske Mathhew Miller vandt menswear-finalen i International Woolmark Prize 2018 med dette look

Hos kvinderne var det indiske Bodice, der løb med sejren. Designeren bag Ruchika Sachdeva havde ladet sig inspirere af sin bedstemors upcycling af sarier, og dermed var hendes bidrag til konkurrencen også en politisk kommentar til den omfattende ”brug og smid væk”-kultur, der kendetegner det moderne samfund. Dommerpanelet roste den indiske designer for både det tekniske og håndværksmæssige niveau. Designer Phillip Lim kaldte kollektionen ”fuldstændig tankevækkende”, og sagde desuden: 
”Hele vejen fra de enkelte bestanddele og de anvendte farvestoffer til applikationerne og alt det midt imellem repræsenterede hendes kollektion virkelig den moderne kvinde.”

Vinderne i menswear- og womenswear -kategorierne modtager hver en kontant præmie på 200.000 australske dollars, fremtidig sparring med en mentor samt muligheden for at blive solgt i anerkendte butikker eller stormagasiner som Boutique 1, Boon The Shop, David Jones, Harvey Nichols, Hudson's Bay, Lane Crawford, LECLAIREUR, mytheresa.com, ORDRE, Parlour X, Ssense.com, Sugar og Tata CLiQ Luxury. 

Artiklen fortsætter under billedet

Vinderlooket fra womenswear-finalen i International Woolmark Prize er skabt af indiske Bodice
Vinderlooket fra womenswear-finalen i International Woolmark Prize er skabt af indiske Bodice

Ny innovationspris til snowboard-kollektion

I år havde Woolmark tilføjet en ny innovationspris med en kontant præmie på 100.000 australske dollars. Den gik til brandet DYNE fra USA. Designer Christopher Bevans havde udviklet en snowboard-kollektion med indbyggede NFC chips i vandafvisende uldjakker. Noget dommerpanelet belønnede for den gennemtænkte integration af teknologi. 

Dommerpanelet bestod af et imponerende udpluk af internationale modenavne som Amber Valletta, Elizabeth Von Guttman, Emanuele Farneti, Julie Davies, Livia Firth, Liya Kebede, Miroslava Duma, Nonita Kalra, Phillip Lim, Riccardo Vannetti, Sarah Mower og Stuart McCullough.

Det er the Woolmark Company, der står bag International Woolmark Prize. Konkurrencen afholdes hvert år, og før den globale finale udvælges to vindere i hver af de seks regionale finaler, én i menswear og én i womenswear. 
Dansk Mode & Textil er såkaldt nominating body for de nordiske lande og udvælger hvert år to designere, som skal prøve kræfter med den europæiske finale. Tre gange har de nordisk menswear-designere vundet den europæiske finale. Ud over Tonsure og L’Homme Rouge har også Asger Juel-Larsen vundet den europæiske finale. Indtil videre er det ikke lykkedes for de nordiske womenswear -designere at vinde den europæiske finale. I år deltog danske Mark Tan i den europæiske womenswear-finale.

Amerikanske DYNE vandt den nystiftede innovationspris til International Woolmark Prize
Amerikanske DYNE vandt den nystiftede innovationspris til International Woolmark Prize
"