Menu

Zalando er seneste aktør på det voksende gensalgsmarked

Gensalg er ikke længere forbeholdt loppemarkeder og genbrugsbutikker. Gensalgsmarkedet for modeprodukter nærmer sig 250 mia. kr., og potentialet er stort. Senest har Zalando meldt sig ind i kampen om markedsandelene, men konkurrencen en benhård.

Zalando har skruet op for indsatsen på gensalgsmarkedet med deres koncept Zircle, som nu også lanceres i Danmark.
Zalando har skruet op for indsatsen på gensalgsmarkedet med deres koncept Zircle, som nu også lanceres i Danmark.

23. februar 2021 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Den tyske e-handelsmastodont Zalando, som bl.a. har Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen i investorkredsen, går nu ind på gensalgsmarkedet i Danmark og Sverige, hvor de lancerer secondhand-platformen Zircle. Zircle er allerede en integreret del af Zalandos platform i Tyskland, Spanien, Belgien, Frankrig, Holland og Polen.

Zalando fortæller i en pressemeddelelse, at de nu giver de skandinaviske kunder adgang til mere end 100.00 tidligere ejede modeprodukter fra en række velkendte brands, og at Zircle byder på samme købsoplevelse som, når man shopper på Zalando.

Alle produkter på webshoppen, som tidligere har været ejet af Zalandos kunder i de lande, hvor en trade-in funktion er tilgængelig, har gennemgået en kvalitetskontrol i to trin; først vurderes produktet på billeder, som kunden har uploadet, og igen når Zalando har modtaget produktet og kan vurdere det fysisk.

Zalando forklarer, at dette sker for at sikre, at tøjet lever op til en høj kvalitetsstandard. Udvalget på Zircle omfatter både brands, som er tilgængelige på Zalando, og brands, som på nuværende tidspunkt, ikke er tilgængelige på Zalandos platform. Forud for lanceringen har Zalando foretaget en undersøgelse af forbrugernes holdning til genbrug, og den viser bl.a., at halvdelen af de danske og svenske forbrugere – som allerede er kunder hos Zalando – overvejer at købe second hand inden for de kommende seks måneder.

“Vi ved fra undersøgelser, at danske forbrugere kan lide at købe secondhand-mode, fordi det er billigere end at købe nyt tøj, men også fordi det er mere miljøvenligt. Zircle vil støtte vores mål om at forlænge levetiden på 50 millioner modeartikler inden 2023 ved at give vores kunder mulighed for hurtigt og nemt at give dem et nyt liv,” siger Laura Coppen, chef for cirkularitet hos Zalando.

Globalt gensalgsmarked udgør op mod 250 mia. kroner

Zircle øger dermed sin indsats inden for gensalgsmarkedet, som der er kommet et større kommercielt fokus på de senere år. Konkurrencen bliver også stadigt større og markedet for gensalg vokser markant. Ifølge Boston Consulting Group udgjorde gensalgsmarkedet for tøj en værdi på 30-40 mia. dollars i 2020, og konsulenthuset forudser årlige vækstrater på 15-20 procent.

Andre tal fra gensalgsplatformen ThredUp viser, at gensalgsmarkedet i 2029 vil være næsten dobbelt så stort som fast fashion, hvilket også har fået en række brands og retailers til at indgå partnerskaber med ThredUp og andre platforme. For eksempel har Gap, Walmart og Macy’s slået kludene sammen med ThreUp, mens Adidas har indgået partnerskab med Stuffstr og Burberry med The RealReal. 

Flere og flere brands er også gået ind på markedet med egne initiativer. Svenske Filippa K har været der længe, danske Designers Remix gør det og H&M-koncernen har lanceret Resell som en del af COS-brandet, ligesom H&M også ejer majoriteten af den svenske secondhand onlineportal Sellpy.

Med andre ord er flere og flere modevirksomheder ved at få øjnene op for de kommercielle muligheder på gensalgsmarkedet, som i mange år ellers har været domineret af mere traditionelle genbrugs- og secondhand-butikker samt forbruger til forbruger-salg.

Det øgede fokus på gensalgsmarkedet har også betydet, at der dukker stadigt flere virksomheder op, der hjælper brands med at håndtere gensalget. Der findes flere forskellige modeller. De fleste aktører, for eksempel Archive, bygger dedikerede markedspladser med integration til brandets eget e-commerce-setup, men der er også muligheder. Reflaunt er en gensalgsservice, der ved hjælp af teknologi forbinder brands med secondhand-markedspladser online. Med Reflaunt kan forbrugere uploade billeder via brandets website og på baggrund af det, udbydes produkterne via eksisterende markedspladser. Når produktet er solgt, får både Reflaunt og markedspladsen kommission, mens den sælgende privatperson belønnes med enten kontant udbetaling eller kredit til brug på brandets hjemmeside.

”Der er tonsvis af markedspladser derude, og der dukker nye op hver dag. I stedet for at starte fra scratch har brands og retailere meget at vinde ved at udnytte den eksisterende infrastruktur for gensalg,” fortalte Stephanie Crespin, Founder & Chief Executive for Reflaunt, i et interview med Business of Fashion tidligere i år. Reflaunt har netop været igennem endnu en investeringsrunde, som sikrede 2,7 mio. dollars. Her var Ganni-medejer Nicolaj Reffstrup, som også ejer en andel af platformen for cirkulær mode Continued, blandt investorerne. Investorgruppen tæller også Nordamerikas største distributør af luksusmode og -accessories, MadaLuxe Group, og her er co-founder Adam Freede ikke i tvivl om, at der et stort økonomisk potentiale.

”Hvis mere end 20 procent af produkterne i folks klædeskabe forventes at være pre-owned i løbet af få år, hvorfor så ikke kontrollere den oplevelse og sikre, at dine kunder forbliver engagerede?” sagde han tidligere på måneden til Business of Fashion.

Ingen mirakelkur mod klimaudfordring

Et øget fokus på gensalg er ofte blevet kaldt en vigtig vej mod en mere cirkulær modebranche. I ThredUp-rapporten nævner 70 % af forbrugerne, at de har købt tøj, som kun skulle benyttes én gang. Ifølge rapporten reducerer gensalg af en kjole den CO2-aftryk med 79 %. Ifølge tal fra EU’s Miljøagentur forbruger den enkelte EU-borger 26 kg. tøj, sko og husholdningsartikler, mens hvert enkelt stykke tøj i gennemsnit benyttes syv-otte gange om året. Miljøagenturet har udarbejdet en ramme for at muliggøre cirkulære forretningsmodeller i Europa, og her spiller indsamling og gensalg også en rolle. Men som en del af en større helhed, hvilket vækker genklang i DM&T.

DM&T’s CSR- og bæredygtighedschef Marie Busck, glæder sig over, at der er kommet større fokus på gensalg, men understreger, at det ikke er fingerknipsløsning på branchens klimaudfordringer.

”Vi skal i langt højere grad tænke cirkulært i mode- og tekstilbranchen, hvis vi skal gøre op med branchens miljø- og klimaudfordringer. Her spiller nye cirkulære forretningsmodeller med fokus på både gensalg og leje helt afgjort en vigtig rolle, men det er en del af en større omstilling af branchen,” siger hun og fortsætter:

”Vi er som branche nødt til at kaste et kritisk blik på hele værdikæden for at se, hvor vi kan skabe positive forandringer. Når vi taler specifikt om gensalg, kræver det også, at man som virksomhed ser på både design, materialer og holdbarhed, fordi det stiller større krav til produkternes kvalitet og langtidsholdbarhed.”  

De unge er længst fremme – men alle aldersgrupper er i vækst

Det er især de unge, der køber secondhand. I ThredUps undersøgelse svarer 40 % af Generation Z (25 år og yngre), at de har købt secondhand tøj og/eller sko, mens det for millennials er 30 %. Rapporten viser dog, at 70 % af alle kvinder over 18 år er positivt stemt, når det kommer til at købe secondhand, og uanset hvilken aldersgruppe, vi kigger på, er andelen af personer, der har købt secondhand steget i forhold til sidste år.

Boston Consulting Group har I samarbejde med luksusgensalgsplatformen Vestiaire Collective foretaget en undersøgelse af 7.000 personer på tværs af seks lande for at blive klogere på deres forhold til secondhand.

70 % af respondenterne svarer, at de ”synes godt om” det bæredygtige aspekt ved secondhand. Undersøgelsen viser også, at secondhand er en god kilde til at få nye kunder: 50 % af respondenterne havde købt et nyt brand inden for det forgange år, mens hele 62 % ville købe mere fra modebrands, der samarbejder med secondhand-platforme. Undersøgelsen viser, at der er forskelle på forbrugerne over og under 35, mens adfærdsmønstrene er også forskellige afhængigt af om man primært er køber, sælger eller begge dele. På baggrund af undersøgelsen har Boston Consulting Group kategoriseret secondhand-køberne i seks kategorier, som du kan blive klogere på bcg.com 

De ældre generationer er indtil videre lidt mere tilbageholdende, men Vestiaire Collectives CEO, Max Bittner, forudser i et interview med McKinsey & Co., at de unges ageren er et forvarsel om det, der bliver normen om et par år. Han forklarer samme sted, at Covid-19 har været med til at accelerere udviklingen, og at forbrugerne generelt er blevet mere bevidste og stiller større krav.

”Secondhand kommer afgjort til at spille en enorm rolle i fremtidens modelandskab. Jeg tror, det er uundgåeligt, fordi vi alle bebor denne planet, og den står bogstaveligt talt i flammer eller under vand, afhængigt af hvor i verden du er. Den tendens kan ikke vendes. Ingen har lyst til at iklæde sig nyt tøj, der i produktionsprocessen forretter skade på folk eller koster dem livet. Forbrugerne kræver handling og som en konsekvens af det, er regeringer nødt til at agere,” siger Max Bittner i interviewet med McKinsey.

"