Menu

Zalando lancerer digital styling-service i Sverige

Som et led i deres investering i det nordiske marked lancerer Zalando nu en digital styling-service i Sverige, hvor deres kunder, helt gratis, kan få adgang til en personlig stylist, der skal hjælpe dem med at sammensætte det perfekte outfit.

Zalando har netop lanceret, at deres digitale styling-service bliver tilgængelig i Sverige fra dags dato. Foto: Zalando
Zalando har netop lanceret, at deres digitale styling-service bliver tilgængelig i Sverige fra dags dato. Foto: Zalando

13. november 2018 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

Hvis man fx har brug for det perfekte outfit til din venindes bryllup eller jobsamtalen, kan man nu gå ind på Zalandos hjemmeside og bestille en personlig stylist - i hvert fald i Sverige. I dag udvider Zalando nemlig deres digitale styling service, der er tilgængelig i Tyskland, Østrig, Schweiz, Holland og Belgien, til også at omfatte det svenske marked. 

Den nye service, der er kendt under navnet Zalon, tilbyder personlig rådgivning om stil fra modeeksperter- helt gratis:

”Vores Zalon-stylister sammensætter personlige outfits med adgang til 2.000 brands og mere end 300.000 varer, som alle er tilgængelige på Zalandos hjemmeside. Kunder, både kvinder og mænd, har herigennem mulighed for at få rådgivning fra deres helt egen stylist,” siger Ivo Scherkamp, CEO for Zalon af Zalando .

”Vi så et behov for vejledning”
En bred vifte af produkter har altid været en fordel ved online shopping, mener Ivo Scherkamp, men de mange muligheder gør det også svært for kunderne at tage beslutninger og finde, hvad de leder efter:

"Vi så et behov for vejledning og kom i den sammenhæng på idéen om en digital styling service. At have en personlig stylist plejede at være noget eksklusivt, der kun var forbeholdt de mest privilegerede, men med Zalon kan vi gøre denne tjeneste tilgængelig for alle, uden at det skal koste ekstra,” siger han.

Ved hjælp af teknologi og algoritmer baseret på kundeundersøgelser kan Zalando matche deres kunder med den helt rigtige stylist. Derefter skal en løbende dialog mellem kunde og stylist over telefon eller via Zalons egen chatservice fungere som et digitalt alternativ til den personlige service, man ellers ville få i fysiske butikker.

Ved hver levering vil stylisten også inkludere et personligt brev, et såkaldt ’style card’, der forklarer, hvorfor de valgt det tøj, de har, og hvordan man skal bære tøjet. Outfittet leveres direkte til kundens hjem, og hvis tøjet ikke passer, er der mulighed for at sende varerne retur. Hvis kunden så vil have et nyt sæt stilsendt, sker det også gratis. 

Et led i investeringen i det nordiske marked
Lanceringen af Zalon i Sverige er endnu et eksempel på Zalandos investering i det nordiske marked. Sverige tilbyder en vigtig forretningsmulighed i Skandinavien, og det er en region, hvor interessen for kuraterede shoppingtjenester er meget høj, pointerer David Hejgaard, som er Head of Scandinavia hos Zalando.

"Svenske kunder er meget modebevidste, men de kan også lide at få råd og inspiration. Sammen med lokale stylister kan vi nu tilbyde en endnu mere inspirerende og kureret indkøbsoplevelse til vores svenske kunder med internationale og skandinaviske mærker," siger han.

I alt beskæftiger Zalon ca. 800 stylister, og i Sverige er målet at have 25 modekonsulenter på plads inden årets udgang. Alle stylister har tidligere erfaring inden for modeindustrien og kommer også til at gennemgå en streng rekrutteringsproces.

"