Menu

Zara satser på AR

Augmented Reality vinder hastigt indpas i detailhandlen. Det gælder også, når det kommer til mode, og her er Zara det seneste skud på stammen af virksomheder, der benytter teknologien. Men mulighederne strækker sig videre, og eksperter vurderer, at AR kan ændre vores opfattelse af mode fundamentalt.

Zara satser på augmented reality i et forsøg på at redefinere shopping-oplevelsen.
Zara satser på augmented reality i et forsøg på at redefinere shopping-oplevelsen.

13. april 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Teknologien vinder hastigt indpas i den globale detailhandel. For hvem vil ikke gerne have muligheden for at se levende modeller vise den nyeste kollektion frem bare ved at pege smartphonens kamera mod butiksvinduet? Især når man først kommer forbi butikken, fem minutter efter lukketid, bliver det smart, da man ganske let kan købe hele looket, man ser på skærmen, med et enkelt klik.

Nogenlunde sådan fungerer Zaras nye app, som også giver mulighed for at tage billeder og videoer og dele looks.  

Dermed træder Zara, der er ejet af giganten Inditex, ind på AR-scenen, som en række modevirksomheder prøver at lukrere på disse år. Asos, LVMH, Burberry og Topshop er bare nogle af de modeaktører, der har forsøgt sig med AR, og det forventes, at vi kommer til at se en række virksomheder forsøge sig med AR i nærmeste fremtid.

Kommer til at ændre vores opfattelse af mode

En undersøgelse, foretaget af Digital Bridge sidste år, viser, at 69 % af forbrugerne forventer, at retailerne omfavner AR. Og der er et massivt globalt potentiale, da det forventes at verdensmarkedet tæller 900 mio.  AR-parate smartphones med udgangen af 2018 ifølge Digi-Capital.

Og det kan får store konsekvenser for den måde, vi opfatter ikke alene shopping på.

”Augmented reality kommer til at ændre den måde, modebranchen skaber, fremviser og sælger sine produkter på. I det kommende år kommer vi til at se en eksplosion i mulighederne for denne sensoriske teknologi, som fuldstændig kommer til at redefinere, hvad vi forstår ved mode i dag,” sagde Matt Drinkwater, Head of Fashion Innovation Agency på London College of Fashion i et interview med FashionMash sidste år.

Augmented reality er i princippet et virtuelt ”lag” man ved hjælp af en smartphone eller andet device lægger ovenpå den fysiske virkelighed, hvilket giver brugerne mulighed for at indrette stuen med virtuelle møbler, ”prøve” en række kjoler og en række andre mere eller mindre relevante muligheder.

AR er bare et af de temaer, som bliver behandlet på Dansk Mode & Textil TOPMØDE 2018, som finder sted den 10. oktober. I løbet af få uger offentliggøres de første talere, men du kan allerede nu sikre dig billet via NemTilmeld.

Medlemmer af Dansk Mode & Textil får naturligvis rabat, og det samme gælder for medlemmer af Guldsmedebranchen og Sportsbranchen. Du kan holde dig opdateret løbende på dmogt.dk/topmøde

"