Foto: Decoy og Claudio

HB Textil i vellykket turnaround

Det seneste regnskabsår bød på markante forbedringer for HB Textil.

16.04.2015

Denne artikel er revideret per 17. april 2015, da ledelsen oplyser, at det er nødvendigt at se på regnskabet for holdingselskabet for at tegne et retvisende billede. Derfor er tallene revideret. / Redaktionen 

HB Textil Holding A/S, som siden 1948 har udviklet og markedsført blandt andet strømper, strømpebukser og undertøj under kendte brands som Claudio, Decoy, Symfoni og Caroline Fleming, har netop offentliggjort resultatet for 2014.
Resultat af primær drift afspejler en succesfuld turnaround, idet nøgletallet er forbedret med knap 18 mio. kr. – fra minus 12,4 mio. kr. til et plus på 6,2 mio. kr. Det markant forbedrede resultat af primær drift fremkommer som en samlet effekt af en række tiltag implementeret i selskabet.
Omsætningen oplyses ikke, men ifølge adm. direktør Jan B. Petersen er der tale om flot vækst på mere end 5% - i et stagnerende dansk hjemmemarked. Bruttofortjenesten på koncernniveau voksede fra 28,5 mio. kr. til 43,2 mio. kr.

Også koncernens bundlinje er stærkt forbedret og går i plus – i 2013 var årets resultat efter skat minus 14,3 mio. kr., mens bundlinjen i 2014 blev 1,2 mio. kr.

Optimeringer og effektiviseringer
Efter en optimering af produktprogrammet samt effektiviseringer generelt, som har bragt selskabet tilbage i positiv drift, har selskabet i de seneste måneder arbejdet med at styrke selskabets mange brands ud fra et ønske om en lønsom fremtidig vækst. Selskabet har store forventninger til disse tiltag, som forventes at påvirke væksten positivt i årene fremover. 

- Efter et par ikke tilfredsstillende år iværksattes en omfattende plan, som omfattede betydelige ændringer af alt lige fra bestyrelsen til dele af ledelsen, optimering af arbejdsgange samt styrkelse af selskabets brandudvikling. Det er derfor rigtigt dejligt at kunne notere sig, at disse anstrengelser har båret frugt, og vi er rigtig stolte over, at selskabet nu igen viser positive resultater, siger adm. direktør Jan B. Petersen.

- Forventningerne til resultaterne af de tiltag, der løbende gøres for at styrke vore brands, er store. Der er derfor skruet op for vækstforventningerne fremover, siger Morten Skou, der er salgsdirektør i HB Textil.

Selskabet forventer et endnu bedre resultat i 2015 og en endnu større vækst i 2015 efter opnåelse af den vigtige milepæl i 2014, nemlig at selskabet nu er kommet tilbage i positiv drift.

I årsrapporten nævner ledelsen, at indtjeningen er følsom over for uforudsete kursændringer, da virksomheden afregner i USD. Det oplyses dog, at koncernen kurssikrer hovedparten af varekøbet for netop at undgå dette. Denne problematik har i en længere periode præget store dele af mode- og tekstilbranchen. 

HB Textil Holding A/S har en solid egenkapital  14,9 mio. kr.