HRT Textiles har netop kunnet fejre 80 års jubilæum i tekstilbranchen

Foto: HRT Textiles fejrede jubilæet i Ukraine. Her ses fra venstre den ukrainske fabrikschef Nazar Bychyshyn, Claus Mikkelsen og Karsten Rasmussen

HRT Textiles – 80 år i rivende udvikling

Selvom man har 80 år på bagen, behøver man ikke være færdigudviklet som virksomhed. Det er private label producenten HRT Textiles et glimrende eksempel på.

27.05.2015

HRT Textiles (HRT, red.), som er private label leverandør af børnetøj, kan i år fejre 80 års jubilæum. I løbet af de 80 år er der sket rigtig meget, ikke bare i HRT men i tekstilbranchen generelt. Og den generelle brancheudvikling og udviklingen i HRT viser sig at have mange fælles træk, og fortællingen om HRT er på mange måder en fortælling om en virksomhed, som uden de store armbevægelser har formået at udnytte de muligheder og ændringer branchen har budt på.

Private label er en del af DNA’et
- Private Label er en afgørende del af vores DNA, siger HRT Textiles’ direktør Karsten Rasmussen, om den virksomhed han har stået i spidsen for siden 1993. Det var Karsten Rasmussens morfar, der grundlagde virksomheden i 1935, og fra slutningen af 40’erne drev Karstens forældre virksomheden, der løbende har specialiseret sig i private label produktion af børnetøj – og kun børnetøj. I en periode havde HRT også sit eget brand, men det fyldte aldrig tilnærmelsesvis lige så meget som private label delen. I en branche hvor udviklingen sker hurtigt, har det været afgørende for HRT at kunne holde fokus. 

- Vi arbejder med at blive bedre inden for vores niche, som er børnetøj. Vores kunder skal gerne se os som en seriøs partner, som specialiserer sig endnu mere inden for det, vi er gode til - i stedet for at sprede sig til andre produktgrupper, og kun være halvgode til det hele. Vi har altid set store forretningsmuligheder i at være en specialiseret virksomhed, siger Claus Mikkelsen, der er salgsdirektør og medejer af HRT. Han ejer i dag en tredjedel af virksomheden, og det er ham, der inden for en overskuelig fremtid overtager virksomheden. Der er allerede lagt en plan for, hvordan dette sker i 2019. På den måde er der ro til at fortsætte med at udvikle virksomheden.

Har grebet mulighederne i en omskiftelig branche
Selvom private label produktion af børnetøj er en integreret del af forretningen og har været det i en lang årrække, har virksomheden aldrig været kendetegnet ved at stå i stampe. Tværtimod har HRT udviklet sig i takt med kunderne, forbrugerne og de nye muligheder, der er opstået. Da kapaciteten i Midtjylland var opbrugt i løbet af 1980’erne, og da det samtidig blev stadigt dyrere at producere tøjet i Danmark, etablerede selskabet sig i begyndelsen af 90’erne i Polen. Senere åbnede HRT sin egen fabrik i Ukraine, som man har drevet med succes i mere end ti år. Samtidig har HRT også etableret sig med eget kontor i Kina. Det hele handler om at kunne imødekomme kundernes behov. På den måde har virksomheden ikke ændret sig.

- Vi beder kunden om at lade os håndtere, producere og levere deres unikt designede produkter. Det er en tillidssag og ikke udelukkende et spørgsmål om at være den billigste. Vi skal naturligvis være konkurrencedygtige på prisen hvilket vi også er, men fleksibiliteten og evnen til at samarbejde med kunderne og værne om deres brand, er klart vigtigere, siger Claus Mikkelsen.

Samtidig understreger begge partnere, at det faktum, at HRT har egen produktion er noget, der giver kunderne tryghed. Og der er noget om snakken. HRT har altid haft langvarige relationer både til kunder og leverandører, der værdsætter det tætte samarbejde.

- Én af vores kunder har sagt det så flot; I har en stor andel i vores succes! Det er svært at få en større ros end det, siger Claus Mikkelsen.

CSR længe før begrebet opstod
Udviklingen i branchen er også gået mod et større fokus på CSR. I HRT fylder den sociale ansvarlighed også rigtig meget. Virksomheden er gennemsyret af, at man skal opføre sig ordentligt. Det gælder både hjemme i Danmark og ude i verden. Og sådan har det altid været.

- I bund og grund skal HRT være et godt og sikkert sted at arbejde, uanset om det er direkte eller indirekte, siger Karsten Rasmussen beskedent om CSR-arbejdet, og uddyber

- Min far havde altid tid til at tale med alle i virksomheden. Han talte interesseret med alle og var meget optaget af, at alle havde det godt på arbejdspladsen. Så på den måde har CSR altid været en del af HRT, også før der overhovedet var nogen der kendte til begrebet, siger han med et smil.

 Men det handler ikke bare om at tale med folk. HRT er certificeret af BSCI (Business Social Compliance Initiative, red.), og fabrikken i Lviv i Ukraine drives med udgangspunkt i BSCI’s systemer. Samtidig har HRT også en række certificeringer - herunder bluesign®, GOTS og OEKO-TEX Standard 100.

- Det er en naturlig del af vores forretning. Vi arbejder hele tiden for at mindske de aftryk, vi sætter på kloden med vores produktion. Vi vil rigtig gerne gå forrest, og via de forskellige certificeringer være mere interessante for vores kunder. Jeg tror ikke at kravene fra forbrugerne bliver mindre på den front i fremtiden, siger Claus Mikkelsen.

Han kan også mærke på kunderne, at de er blevet langt mere bevidste om CSR, og at de er begyndt at stille større krav til deres leverandører. Samtidig har han også bemærket, at mange virksomheder i branchen har ændret syn på det at være transparente, når det kommer til leverandørkæden.

- Det går langsomt, men vi er begyndt at se, at der er en langt større velvillighed i forhold til at være åben om sine leverandører, siger Claus Mikkelsen.

Sund forretning i positiv udvikling
HRT har netop offentliggjort sit seneste årsregnskab. Her tegnede virksomheden sig for en fremgang i bruttofortjenesten fra 12,0 mio. kr. i 2013 til 14,4 mio. kr., mens driftsresultatet nåede 7,7 mio. kr. mod 5,7 mio. kr. i 2013.
HRT kom ud af 2014 med et rekordhøjt årsresultat efter skat på 9,3 mio. kr. mod 2,8 mio. kr. året før. Der er flere grunde til det flotte resultat, når man spørger indehaverne.

- Vi har øget vores salgsindsats, og det er kommet til udtryk igennem en højere omsætning sidste år, siger Karsten Rasmussen, som suppleres af Claus Mikkelsen

 - Vi er fortsat inde i en transformation, hvor vi i langt højere grad er blevet en koncept- og salgsdrevet virksomhed fremfor udelukkende at være en producerende virksomhed. Der er dog ingen tvivl om, at det stadig betyder meget for kunderne, at vi har egen produktion.

Det øgede resultat skyldes både at salget er gået frem, og at HRT har været i stand til at holde omkostningerne på et stabilt niveau. HRT har blandt andet flyttet flere arbejdsfunktioner til afdelingerne i Ukraine og Kina, som nu også tæller salgsbackup. Noget som har vist sig at være en fordel, da det giver en tættere kontakt mellem produktion og salg, hvilket i sidste ende kommer kunderne til gode.      

- Men vi fastholder den specialiserede viden i Danmark. HRT har en række medarbejdere, som har været hos os i mange år, og netop derfor har en stor viden, siger Karsten Rasmussen.

I fremtiden forventer HRT, at eksporten kommer til at fylde endnu mere. HRT har allerede øget eksportgraden, og forventer fortsat at vokse i udlandet.

- I udlandet betyder det noget, at vi er en dansk virksomhed. Det stiller os stærkt på især det amerikanske marked, hvor vi er blevet taget meget positivt imod, lyder det fra Claus Mikkelsen.

Har intet mærket til uroen i Ukraine
Igennem en længere periode har vi i Danmark mest hørt om Ukraine i forbindelse med spændingerne og uroen i det østlige Ukraine og på Krim-halvøen. Men Ukraine er et stort land – langt større end Tyskland - og i den vestlige del af landet har man stort set intet mærket til uroen. Heller ikke i Lviv, hvor HRT har sin fabrik, mere end 1200 km væk fra urolighederne.

- I Lviv har der ikke været problemer. Grænserne har været åbne konstant, og vores virksomhed har fungeret upåvirket. Medarbejderne er kommet på arbejde hver dag, men har naturligvis været emotionelt involveret, siger Claus Mikkelsen. I HRT har de da også ærgret sig over, at folk har kunnet få det indtryk, at uroen præger hele landet.

- Vi har haft kunder, der har været lidt bekymrede, og som gerne ville have garantier. Dem kan vi jo ikke give, men vi har haft en god dialog, og har kunnet fortælle, hvordan vi oplever situationen, forklarer Karsten Rasmussen.

 - Vi har haft både en plan A, B og C, i tilfælde af, at der har skullet ske noget. Men de er aldrig blevet aktuelle, supplerer Claus Mikkelsen. Både han og Karsten Rasmussen har ofte været i Ukraine uden at mærke noget til uroen.

I forbindelse med HRT Textiles’ jubilæum i maj rejste alle ansatte fra Danmark også til Lviv. Her blev jubilæet fejret med deres ukrainske kolleger, ligesom man også havde indlagt en fælles arbejdsdag i Ukraine. Noget som bidrager til at skabe fællesskab og sammenhold på tværs af grænser.

- Vi gør, hvad vi kan for at gøre det til én organisation, selvom vi er i tre lande. Det kan være en udfordring, når man ikke ser hinanden til hverdag, men det er en udfordring, vi er bevidste om, og som vi arbejder med hele tiden. Det er også noget, vi er lykkedes rigtig godt med, lyder det fra Karsten Rasmussen, som kun har rosende ord til overs for de ukrainske og kinesiske medarbejdere.

- De er utroligt behagelige mennesker. Samtidig er de yderst professionelle og med en meget høj grad af kvalitetssans og forståelse for håndværket. Ukraine giver også en høj grad af fleksibilitet, kortere leveringstid, konkurrencedygtige priser og samtidig har vi adgang til europæiske metervarer, som eksempelvis er bluesign®, GOTS og OEKO-TEX certificeret. Der er rigtig mange fordele i Ukraine, som sammen med vores setup i Kina kommer vores kunder til gode slutter han.

Karsten Rasmussen ejer i dag to tredjedele af HRT Textiles. Claus Mikkelsen overtager det fulde ejerskab i 2019, hvilket allerede blev bestemt tilbage i 2013. Virksomheden skiftede sidste år navn fra Helge Rasmussen Textiles til det nuværende HRT Textiles som en del af generationsskiftet.