Ball Group siger farvel til CEO ovenpå udfordrende år

Det forgangne år bød på faldende omsætning og udfordrende valutakurser. Det påvirker resultatet negativt, og derfor vil Ball Group nu fokusere på plussize-mode. Det betyder også et farvel til Ball Groups CEO.

14.03.2016

Af Simon Hansen, sh@dmogt.dk

I torsdags fratrådte Ball Groups mangeårige CEO Ole Holm sin stilling. Det kommer ovenpå et regnskabsår, hvor omsætningen er dalet, lige som driftsresultatet heller ikke er rosenrød læsning. I 2015 nåede Ball Group en omsætning på 577 mio. kr., hvilket var en smule lavere end de 586 mio. kr. året forinden. Salget i Danmark er steget fra 259 mio. kr. til 278,5 mio. kr. i 2015. Til gengæld er eksporten faldet fra 327 mio. kr. til 298 mio. kr. i 2015.

Driftsresultatet (EBITDA) i 2015 landede på -13 mio. kr., hvilket er en markant forringelse i forhold til et plus på 17 mio. kr. året forinden.

Valutakurser påvirker negativt
Ifølge en pressemeddelelse fra Ball Group er der en række faktorer, som påvirker resultatet negativt. Ball Group har været voldsomt påvirket af en ugunstig udvikling i de valutakurser, som man afregner i. Dollaren har været høj, hvilket har gjort det dyrere at indkøbe varer, mens både den norske og svenske krone er faldet i værdi, hvilket har forringet indtjeningen. Ifølge Ball Group påvirker disse forhold regnskabet med 22 mio. kr.

Derudover har Ball Group haft markante omkostninger til restrukturering af virksomheden. En sanering af virksomhedens portefølje af franchisetagere påvirker resultatet negativt i omegnen af 11-12 mio. kr. Derudover har en større oprydning af lagrene i koncernens butikker betydet en nedskrivning på 5,7 mio. kr.

Ledelsen hæfter sig ved, at udviklingen – hvis man ser bort fra ovenstående forhold – faktisk har været positiv i forhold til 2014. Især har detailleddet udviklet sig positivt, men alligevel erklærer ledelsen resultatet for utilfredsstillende, men nødvendigt. Årets resultat efter skat endte på -41 mio. kr.

Omstruktureringer giver ledelsesændringer
I starten af 2016 valgte Ball Group at frasælge de tre brands Culture, Pulz og Educe til DK Company. Dermed står Ball Group tilbage med et rendyrket fokus på plussize-moden repræsenteret ved brandet Zizzi. Zizzi har oplevet markant fremgang i 2015, og den udvikling vil Ball Group nu bygge videre på. Men det bliver uden CEO Ole Holm, der, som et led i frasalget, fratræder sin stilling per 10. marts 2016. Ny CEO i Ball Group bliver den hidtidige COO, Kuno Kildetoft.

I forbindelse med sin fratrædelse siger Ole Holm:

- 2015 har været et udfordrende år for Ball Group, men vi er kommet styrket igennem og ser lyst på fremtiden. Kuno og hele holdet bag Zizzi har formået at løfte brandet de senere år og står i dag med en stærk platform for international vækst. Efter et veloverstået frasalg er de fortsættende aktiviteter koncentreret omkring Zizzi, og jeg har derfor besluttet at give stafetten videre til Kuno.

Den nye CEO Kuno Kildetoft siger:

- Vi har brugt de seneste år på at løfte brandprofilen for Zizzi, forbedre butiksporteføjlen samt udrulle online-salg til vores nærmarkeder. Frugterne heraf kunne vi delvist høste sidste år, hvor vi oplevede en markant fremgang i vores retail-performance. Rammerne er nu på plads for at genstarte udrulning af butikker samt ekspandere vores onlinesalg, og vi forventer derfor en betydelig vækst de kommende år.

Ball Group har hovedsæde i Billund og er grundlagt i 1988. Ball Group sælger tøj i Norden, Tyskland og Holland gennem eget butikskoncept, egen onlineplatform samt uafhængige multibrand-butikker. Kapitalfonden Axcel indtrådte i 2007 som hovedaktionær i virksomheden.

Egenkapitalen i koncernen udgør med årets udgang 66,2 mio. kr.

Læs også
DK Company starter året med opkøb
Ball Group investerer i ekspansion efter tilbagegang i 2014