Foto: Ganni

Ganni mere end tredobler bundlinjen

Ganni tager væksten til næste niveau. Således er årets resultat hævet til 17,1 mio. kr., hvilket er mere end en tredobling i forhold til sidste år.

07.03.2017

Modevirksomheden Ganni A/S har haft et godt år. Virksomheden har år efter år bygget på, men fra 2015 til 2016 har væksthoppet været større end de tidligere år. bruttofortjenesten øges fra 34,3 mio. kr. til 55,5 mio. kr. I årsrapporten kan man læse, at selskabet har realiseret en væsentlig stigning i omsætningen.

Årets resultat udgør i 2016 17,1 mio. kr., hvilket er 11,9 mio. kr. højere end året forinden. Dermed er der tale om mere end en tredobling fra 2015, og ledelsen betegner resultatet som tilfredsstillende.

Dykker man ned i nøgletallene er der sket en markant positiv udvikling. Afkastningsgraden stiger 22,2 procentpoint til 43,7 %. Soliditetsgraden stiger fra 35,9 til 49,6 %, mesn egenkapitalens forrentning nu ligger på 70,6 % mod 38,1 % året forinden.

I august 2016 kunne DM&T berette, at Ganni havde rettet fokus mod udlandet. Det betød blandt andet, at man nu kunne finde brandets produkter på hylderne hos anerkendte retailere som Selfidges, Browns og Net-a-Porter.  

- Vi mener, at vi har bygget en stærk grobund op her i Skandinavien, så nu prøver vi udlandet. Vi vil gerne positionere os som et konkurrencedygtigt alternativ i en butik med meget eksklusive mærker, så jeg føler, at de nye butikker passer godt til os, fortalte Nicolaj Reffstrup dengang til DM&T.

Men han understregede samtidig, at Ganni ikke skulle vokse for hurtigt.

- Det har altid været vores ønske som brand at nå ud over Skandinavien. Det var målet, da vi startede i 2009. Nu er vi i gang, og næste fase i virksomhedens udvikling kan begynde. Der ligger dog ikke en fast plan for de næste 3-5 år. Vi ønsker ikke at vokse hurtigere, end vi kan følge med, og så må tiden vise, hvad vi får ud af den internationale eksponering, sagde Nicolaj Reffstrup tilbage i august.

Baseret på den hidtidige udvikling i 2017 forventer ledelsen, med CEO og majoritetsejer Nicolaj Reffstrup i spidsen, en stigende omsætning for hele regnskabsåret. Egenkapitalen udgør ved regnskabsårets afslutning 32,2 mio. kr.

Læs også
Ganni udvider internationalt
Ganni glimrer fortsat