Både i Danmark og i EU er der stort fokus på ’greenwashing’ og korrekt markedsføring af produkter, når det kommer til bæredygtighed. I Danmark lancerede Forbrugerombudsmanden en kvikguide i slutningen af 2021 og arbejder lige nu på en opdatering af vejledningen fra 2011. I marts 2022 præsenterede EU deres forslag via ’Empowering Consumers’-initiativet til, hvordan reglerne fremadrettet skal være, og i marts 2023 præsenterede de et forslag til et direktiv for grønne anprisninger.
Men hvad er reglerne mere præcist? Hvornår er produkter ”grønne”, ”bæredygtige”, ”etiske” eller ”klimavenlige”? Hvilke regler findes der for kommunikation om ”bæredygtighed”? Og hvilken dokumentation skal man sikre sig for at bakke sine budskaber op?
Den 18. august kan du få svar på dine spørgsmål om bæredygtighed og markedsføring. Vi starter webinaret med en kort gennemgang af de regulatoriske rammer for markedsføring, inklusive forbrugerombudsmandens vejledning. Derefter vil vi fokusere på de konkrete spørgsmål, du og dine branchekollegaer har.