Menu

3D-print disrupter traditionel produktion

Hvad sker der den dag, tøj kan 3D-printes? Få et indblik når Erick Thürmer, ejer af en 3D-printende værktøjsfabrik, fortæller, hvordan han disrupter sin egen branche.

3D-printer
3D-printer

11. oktober 2017

Af Rikke Kynde, rk@dmogt.dk

En af de store spillere inden for disruption er 3D-print. Det erstatter håndværkere, behøver ikke løn og kan producere til samme pris i Vesten som i udviklingslande.

De avancerede printere har ikke slået igennem i modebranchen endnu, men virksomheder som Amazon arbejder på højtryk for at vende op og ned på den måde, tøj produceres på.

”Disruption er at tage noget, der virker virkelig godt, brække det fuldstændig fra hinanden og skabe noget helt nyt,” fortæller Erick Thürmer, adm. direktør i Thürmer Tools.

Dansk Mode & Textil havde inviteret ham inden for til TOPMØDET 2017 i sidste uge. Her kunne han fortælle, hvordan 3D-print allerede har haft afgørende betydning for andre brancher for at give en forståelse for, hvilken indflydelse det muligvis vil have på modebranchen.

Erick Thürmer

Erick Thürmer er bestyrelsesmedlem i Det Eksponentielle Selskab samt medlem af Børsens Disruption Råd. Til daglig arbejder han med nye teknologier heriblandt 3D-print i sine virksomheder TwentySeven og Thürmer Tools.

Sidstnævnte er en lille værktøjsfabrik, som har tilhørt hans familie gennem flere generationer. De er specialiseret i at producere gevindværktøj, men er med 3D-print i dag ved at disrupte et marked, der er 17,2 milliarder euro værd om året.

I et samarbejde med Volkswagen Group lærte de nemlig, at 12% af produktionsomkostningerne pr. bil er køle-smøremiddels relateret. Dertil har Thürmer Tools lavet og taget patent på en række 3D-designs, som kan nedsætte køle-smørremiddelsforbruget med op til 5-6%. 

”Tænk at en lille virksomhed, som ikke havde nogen berettigelse, lige pludselig kan komme ind på et Novo Nordisk-territorium,” fortæller han for at pointere, at selv små virksomheder kan gå ind og vælte store markeder.

Hvilket også gjaldt for den danske høreapparatsproducent Widex. De tog patent på 3D-printning af høreapparater, hvilket godt nok tog ti år for dem at bevise, men da de havde gjort det, tog det kun 500 dage, før hele verden havde skiftet til deres licens. 

”De virksomheder, der ikke gik over og brugte deres licens, eksisterer ikke i dag.”

Produktionen bliver lokal 
På TOPMØDET viste Erick et screenshot af den nuværende fordeling af 3D-printere:

Foto: Screenshot fra www.3dhubs.com

Foto: Screenshot fra www.3dhubs.com

”Al produktion, i hvert fald 3D-print, kommer til at blive lokal,” fortalte han og pegede på billedet, der viser 3D-printere spredt udover kloden.

Erick har talt med Amazon, som i øjeblikket arbejder på et projekt, hvor de sætter 3D-printere op i stratosfæren i meget store balloner. Når printerne har printet et produkt, sænker droner det ned til forbrugerne. Derudover har de planer om at bygge en maskine, der kan 3D-printe tøj, og som skal stå i forskellige lokalsamfund. 

”De har allerede 3D-printet en t-shirt i en kvalitet, man godt vil gå med.”

Det betyder, at brands skal overveje, hvilken rolle de skal spille, når produktion og levering foregår hos forbrugerne. Erick fortæller, at H&M vil levere specielle designs og indsatser til 3D-printere, ligesom der leveres blækpatroner til papirsprintere.

Det er en tankegang Thürmer Tools også arbejder med. De er i gang med at bygge en platform ved navn Toolify, hvorpå de lægger designs op af ISO certificeret værktøj, som forbrugerne selv kan 3D-printe.

”En fuldent disruption er jo, at vi ikke kommer til at producere noget som helst.”

De åbner dermed op for alle deres rettigheder, patenter og IP, hvortil han fortæller at næste skridt må være at finde ud af, hvordan de tjener penge på denne produktionsform. 
"