Menu
Coronovirus 2020

Modebranchens mastodonter til leverandører: Vær åbne og ærlige om, hvordan coronavirus påvirker jer

Coronavirusset medfører mange udfordringer. Det forstår de hos Boozt og Zalando, som opfordrer til dialog mellem dem selv og brands

12. marts 2020 Af Anders Kristiansen , ask@dmogt.dk

- Vi har i meget høj grad interesse i, at vores leverandører klarer sig igennem med skindet på næsen.

Sådan siger Hermann Haraldsson, Boozt’ CEO, til DM&T, da vi taler med ham. Årsagen til samtalen er simpel.

Coronavirussets udbrud er blevet et globalt problem, som allerede nu giver hovedbrud for mange aktører i branchen. Boozt vil gerne undgå større hovedbrud end højst nødvendigt, og derfor har koncernen sendt et brev til sine samarbejdspartnere, hvor de opfordrer til dialog og åbenhed.

- Vi ønsker, at man som leverandør til Boozt kontakter os, så snart man ved noget om, hvordan ens leverancer til os bliver påvirket. Situationen i øjeblikket er ærgerlig, men det bliver ikke nemmere, hvis man undlader at tage en ærlig dialog, siger Hermann Haraldsson.

Af brevet fremgår det også, at Boozt, i henhold til deres leverandørkontrakter, er i deres gode ret til at anmode om rabat eller annullere ordrer i tilfælde af forsinkede leverancer, der ikke er skriftligt godkendt hos Boozt.

Netop derfor opfordrer Hermann Haraldsson også de danske modevirksomheder til at fatte pennen eller telefonen og åbne op for dialogen.

- Leveringstidspunkter er for mange virksomheder usikre i øjeblikket på grund af udbruddet. Det har vi fuld forståelse for. Vi beder bare vores leverandører om at agere professionelt og udvise åbenhed. De skal på ingen måde være bange for at kontakte os eller frygte, at vi kommer med bøder eller lignende, blot fordi de kontakter os. Vi bekymrer os også for situationen i øjeblikket, siger Boozt-CEO’en.

Zalando deler Boozt-hovedpinen

Berlin oplever endnu ikke danske tilstande med nedlukning af skoler, begrænset offentlig transport eller mennesketomme gader i byen.

Et lignende scenarie kan dog blive realiteten i den tyske hovedstad. På dette tidspunkt forudser Zalando ikke en større indflydelse på efterspørgselssiden.

- Generelt er Zalando i en modstandsdygtig position på grund af vores omfattende logistiknetværk, kunder på tværs af 17 europæiske markeder og et stort, internationalt netværk af partnere, som vi altid har en åben dialog med, som naturligvis også forbliver i denne periode.

Det fortæller Zalandos talsperson for det danske, franske og finske marked, Anne Vibe Hansen, som dagligt stempler ind i den tyske mode-mastodonts domicil.

- Vi følger udviklingen tæt og har som altid en åben dialog med vores brandpartnere. Vi forhandler mere end 2000 forskellige brands og har 31 millioner kunder på tværs af Europa. Det betyder, at dialog med vores brands er en kæmpe del af vores daglige arbejde, og den er bestemt ikke mindre vigtig nu, siger Anne Vibe Hansen.

Danske modevirksomheder, der sælger via Zalando, Boozt og andre store online-retailers, kan formentligt mærke presset stige i disse dage, hvor de, alt afhængigt af deres respektive kontrakter, begynder at få travlt for at overholde de leveringsbetingelser, de har accepteret.

- Det er vigtigt, at vi møder hinanden med åbenhed i en situation, der er vanskelig for alle parter. Vi har forståelse for, at virusudbruddet påvirker alle. Også vores branche. Kontakt os, hvis der er udfordringer for dit firma relateret til udbruddet, siger hun og fortsætter:

- Der er en åben dialog mellem vores indkøbsteam og vores brands, som også spiller en væsentlig rolle i øjeblikket.


Ingen overilede beslutninger

Hos både Boozt og Zalando opfordrer de til åbenhed og ærlig dialog mellem dem selv om de brands, der leverer til dem.

Begge forsikrer de, at der fra deres side ikke er noget ønske om at forringe de gode relationer, de hver især har brugt lang tid på at opbygge.  

Tonen er den samme hos Hermann Haraldsson og Boozt.

Han forsikrer, at Boozt ikke skændes med nogen kunder om de problemer, corona-udbruddet har skabt for alle i branchen. Samtidig prøver koncernen også selv at agere proaktivt i forbindelse med udbruddet.

- Vi har både en plan A, B og C for, hvordan vi gør, hvis ikke situationen ændrer sig til det bedre. Fra vores side har vi allerede rakt ud til leverandører, hvor vi selvfølgelig starter med de største, men det er klart, at vi endnu ikke har nået alle. Derfor opfordrer vi også til åbenhed og gennemsigtighed fra leverandørernes side. Der er næppe tvivl om, at tingene bliver påvirket af situationen, men lad os tage alt, vi kan, upfront. Vi skal jo også arbejde sammen, efter udbruddet er ovre, siger Hermann Haraldsson.

Den tilgang deler de med Zalando.

- Vi vægter dialogen med vores leverandører højt og forsøger at opretholde et givende samarbejde for begge parter.

Fra DM&T lyder der en lignende opfordring fra administrerende direktør Thomas Klausen.

- Tag kontakt til dine kunder i alle dele af branchen, vær ærlig og informer om de udfordringer, I som virksomhed oplever grundet udbruddet af coronavirus. At være på forkant er altid at foretrække, og som branche er det klædeligt, at vi er åbne omkring de udfordringer, der har ramt alle sektorer. Vi skal som branche stå sammen i en situation, som ingen havde forudset konsekvenserne af.

Han opfordrer desuden til, at man ved problemer forårsaget af coronavirussets udbrud benytter sig af medlemsskabet hos DM&T for kyndig vejledning.

Du finder al vores relevante vejledning på vores nye underside dedikeret til coronavirus her

"