Menu

Bæredygtighed er godt for forretningen

Global Fashion Agenda har netop udgivet rapporten Pulse of the Fashion Industry forud for næste uges Copenhagen Fashion Summit. Den viser, at bæredygtighed er godt for forretningen, men påpeger også behov for fortsatte ændringer.

Foto: Global Fashion Agenda
Foto: Global Fashion Agenda

09. maj 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Tirsdag og onsdag finder Copenhagen Fashion Summit sted, og forud for den globale begivenhed, har Global Fashion Agenda og Boston Consulting Group udgivet dette års udgave af rapporten Pulse of the Fashion Industry. Baseret på Sustainable Apparel Coalitions Higg Index er der foretaget en undersøgelse blandt 90 topledere og mere end 50 interviews, som skal kortlægge modebranchens såkaldte Pulse Score.

I løbet af året er branchens Pulse Score steget fra 32 til 38 ud af 100, hvilket ifølge rapportens udgivere understreger, at bæredygtighed rykker op på virksomhedernes dagsorden. Det understøttes af, at 52 % af de adspurgte ledere rapporterer, at miljømæssige og sociale mål fungerer som rettesnor for stort set alle strategiske beslutninger.

Det glæder Morten Lehmann, Chief Sustainability Officer hos Global Fashion Agenda:

“Jeg er begejstret for, at bæredygtighed endelig er flyttet fra laboratoriet ind i bestyrelseslokalet. At finde ud af at emnet har indflydelse på beslutninger på strategisk niveau efterlader mig med en optimistisk følelse,” siger han.

Bæredygtighed = god forretning

Sidste års Pulse Report målte de finansielle konsekvenser ved ikke at agere, når det kommer til bæredygtighed. I år måler rapporten den økonomiske vinding ved at handle, og den viser, at de rette handlinger kan være godt for indtjeningen. De nye beregninger viser, at man kan øge EBIT-margin 1-2 procentpoint frem mod 2030 ved at investere i ressourceeffektivisering, sikre arbejdsmiljøer og bæredygtige materialer.

”Effekten rækker længere end til brand building  og risk management. Bæredygtighed kan faktisk øge rentabiliteten for modevirksomheder,” lyder det fra Sebastian Boger, Partnr i Boston Consulting Group.

Gør virksomhederne ingenting på bæredygtighedsområdet viser udregningerne, at de står til at forringe EBIT-margin 3-4 procentpoint frem mod 2030.

Ændring kræver samarbejde

Der er dog skår i glæden. Det er nemlig ikke alle dele af branchen, der klarer sig lige godt, ligesom godt en tredjedel af branchen fortsat mangler at gøre en indsats. Rapporten plæderer for en fælles indsats, hvor samarbejde på tværs af branchen og værdikæden kan bidrage til at skabe en positiv udvikling. Branchen skal foretage systemiske ændringer via lederskab, innovation og samarbejde, lyder det fra udgiverne, som hæfter sig ved, at der sker lovende innovationer. Men skal der ske markante ændringer, kræver det et stærkt økosystem med rødder i den indsats regulerende myndigheder, forbrugere, NGO’er og andre interessenter foretager.

Vil du læse The Pulse of the Fashion Industry, og se hvad din virksomhed kan gøre, kan du downloade den her.  

Copenhagen Fashion Summit finder sted den 15. og 16 maj. Dansk Mode & Textil er til stede for at rapportere fra begivenhederne.

"