Menu

Ball Groups salg vokser igen

Modekoncernen Ball Group er igen på rette spor. De seneste to år er omsætningen vokset med 20 procent om året. En vækst, der ser ud til at fortsætte i 2018, vurderer selskabet selv.

Ball Group står bag tøjmærket Zizzi, der udvikler og sælger modetøj til kurvede kvinder.
Ball Group står bag tøjmærket Zizzi, der udvikler og sælger modetøj til kurvede kvinder.

13. marts 2018 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

Efter år med underskud har  Ball Group endelig fået vendt skuden. Selvom koncernen kommer ud af 2017 med et fortsat underskud på knap tre millioner, er tøjsalget begyndt at vokse. De seneste to år er toplinjen faktisk vokset med 20 procent årligt. Det skyldes, at Ball Group har solgt modebrands fra og indført markante omlægninger, skriver Børsen i gårsdagens avis. EBITDA korrigeret for engangsomkostninger stiger til 18,4 millioner kroner, hvilket er 2,8 millioner kroner højere end året forinden.

Ball Group er i vækst, og kapitalfonden Axcel, der ejer over 90 procent af virksomheden, kan dermed komme tættere på en exit fra modebranchen. Børsen skriver, at nu hvor selskabet er på rette spor, vil kapitalfonden efter 11 års ejerskab forsøge at finde en ny ejer til Ball Group, der udvikler, markedsføre og sælger plus-size modetøj til kvinder under mærket Zizzi.

Omsætning kan løftes til 1 mia. kroner
Ball Group har fået styr på sine fortsættende aktiviteter. Det fastslår adm. direktør Kuno Kildetoft. Omsætningen er de seneste to år vokset til lidt under en halv milliard kroner, og væksten stopper ikke her.

Han regner med, at det vil gå lige så godt i 2018 og vurderer, at selskabet kan løfte sin omsætning til 1 milliard kroner på længere sigt.

Ifølge Asbjøn Hyldgaard i Axcel, der er den ansvarlige partner og bestyrelsesmedlem i Ball Group, skyldes den positive udvikling, at Ball solgte en række brands til DK Company for to år siden. De gik fra fire til ét brand, og nu satser Ball Group kun på brandet Zizzi, der sælger kvindetøj i store størrelser :

”Strategien med at satse på plus-size ser fornuftig ud, og vi har stor tiltro til, at Ball kan udbygge sin stærke markedsposition. Vi kommenterer ikke på frasalg, men overvejer løbende, hvem der er bedste ejer. Ledelse har lavet et godt arbejde med transformationen af Ball, og vi er langt fremme nu. Transformationen er ved at være gennemført,” siger Asbjørn Hyldgaard til Børsen.

For at få fuld kontrol over salget af Zizzi har Ball Group købt mange butikker, der før var ejet af franchisetagere. Børsen skriver, at der til sommer kun vil være to af tidligere 50 francisebutikker tilbage. I alt er der 100 Zizzi-butikker i Danmark og Nordeuropa. 
"