Menu

Bestseller-selskab åbnede ny butik hver anden dag

Regnskabsåret 2017/18 bød på 170 nye Only-butiksåbninger for Bestseller Retail Europe, der leverer rekordindtjening for tredje år i træk trods omsætningsfald. Nu sætter man kurs mod 1.000 butikker.

Onlys butik i den tyske by Oberhausen.
Onlys butik i den tyske by Oberhausen.

27. november 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Efter at Bestseller Retail Europe A/S i august 2017 solgte sine 111 tyske Jack & Jones og Vero Moda-butikker, har Bestseller-koncernens datterselskab nu fuldt fokus på Only-brandet. Bestseller Retail Europe åbnede 170 nye Only-butikker i det forgange regnskabsår, der bød på en rekordhøj indtjening på 386 mio. kr., selvom omsætningen faldt godt 200 mio. kr. til 2,49 mia. kr.

 

Udviklingen i selskabet lever op til administrerende direktør og medejer Finn Poulsens forventninger:

 

”Jeg er glad for og stolt over, at vi på et stærkt konkurrencepræget marked og med et salgsmæssigt udfordret forår og sommer kan ekspandere kraftigt og samtidig fastholde og udvikle vores nøgletal. At åbne en ny butik hver anden dag kræver det ypperste af organisationen, og alene on-boarding og personaleudvikling af 800 nye medarbejdere er en disciplin, der udfordrer virksomhedens ledelseskompetencer,” siger Finn Poulsen.

 

Derudover glæder han sig blandt andet over, at bruttofortjenesten i det netop afsluttede regnskabsår voksede med fem procentpoint til 1,6 mia. kr.

 

”Vi har formået at holde vores omkostninger i ro. Blandt andet betyder det pressede internationale retail-marked, at vi har lettere ved at få de bedste Strøg-placeringer i de vigtigste Europæiske byer til vores mange nyåbninger. Desuden er det lykkedes at genforhandle en række huslejekontrakter til lavere huslejer.”

Artiklen fortsætter under billedet

Finn Poulsen er adm. direktør og medejer i Bestseller Retail Europe A/S
Finn Poulsen er adm. direktør og medejer i Bestseller Retail Europe A/S

Vil op i Europas superliga

Efter førnævnte frasalg har selskabet nu fuld fokus på at drive og udvikle butikskoncepterne indenfor Only-brandet – det vil sige de i alt 600 Only- butikker. Heraf ligger de 67 i Danmark. Og det er vigtigt, hvis Bestseller Retail Europe skal nå sine målsætninger.

 

- Som det første brand i Bestseller-koncernen har ONLY skabt en vertikalkæde. Vi har stædigt holdt fast og videreudviklet dette koncept. Det betyder, at vi nu har den helt rigtige forudsætning for at forfølge vores strategiske målsætning om at komme på niveau med de allerstørste spillere på modemarkedet i Europa. Målt på nøgletal er vi meget tæt på det mål allerede nu.

ONLY STORES er det bedst indtjenende europæiske retail-selskab i Bestseller-koncernen, og dermed viser selskabet også vejen internt i koncernen. Således vil også Bestsellers øvrige brands nu følge efter som vertikale butikskoncepter,” siger Finn Poulsen.  

 

Ekspansionen fortsætter mod de 1.000 butikker

Et succesrigt 2017/18 betyder ikke, at Bestseller Retail Europe letter foden fra gaspedalen. Tværtimod har selskabet store ambitioner for indeværende regnskabsår.

 

”Vi planlægger at åbne 180 nye butikker i 2018/19. Dermed tager vi et vigtigt skridt mod vores målsætning om 1.000 butikker i regnskabsåret 2020/21,” siger Finn Poulsen og afslutter:  

 

”Traditionel retail har længe været lagt i graven af mange fremtidsforskere og eksperter. Vi er derfor glade for at kunne præsentere dette regnskab og dermed bevise, at fremtiden i retail ikke blot kan være udfordrende og spændende men også givende,” siger Finn Poulsen.

Bestseller Retail Europe A/S

  • Driver 600 butikker fordelt på 14 internationale markeder: Tyskland, Holland, Danmark, Norge, Sverige, Finland, Schweiz, Østrig, Belgien, Frankrig, Spanien, Irland, Luxembourg og Polen
  • Er det bedst indtjenende europæiske detailselskab i BESTSELLER-koncernen
  • Åbnede i regnskabsåret 2017/18 170 nye ONLY-butikker fordelt over samtlige markeder
  • Driver i Danmark 67 ONLY-butikker, hvoraf de 12 åbnede i regnskabsåret 2017-18. Målt på nøgletal er Danmark selskabets tredjebedste marked
  • Blev stiftet i 1992 i et samarbejde mellem Finn Poulsen og Troels Holch Povlsen
  • Siden etableringen har Finn Poulsen været selskabets administrerende direktør, mens Anders Holch Povlsen i 2008 overtog Troels Holch Povlsens andel af selskabet. Finn Poulsen er desuden direktør i Bestseller brandet ONLY
  • Selskabet beskæftiger i alt 4.200 medarbejdere - heraf 400 i Danmark
"