Menu

Black Friday deler vandene

Årets største handelsdag står for døren. Black Friday har på få år etableret sig som et tilbagevendende fænomen, hvor salget år for år sætter rekord. Dagen afføder også massiv diskussion, og mens mange omfavner fænomenet, vælger andre at boykotte Black Friday.

Det store udsalg på Black Friday forventes at blive endnu vildere end sidste år, hvor vi slog salgsrekorden, forudser Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).
Det store udsalg på Black Friday forventes at blive endnu vildere end sidste år, hvor vi slog salgsrekorden, forudser Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).

21. november 2018 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

Forbrugsfesten over dem alle, Black Friday, er lige om hjørnet. År for år slår vi salgsrekord, og mens forbrugerne jubler over de nedsatte varer, tegner der sig langt fra et lige så rosenrødt billede for detailhandlerne.

Dansk Detail har blandt andet været ude og sige, at Black Friday for mange butikker er et selvmål og en dyr fornøjelse. Alligevel vælger mange at hoppe med på bølgen, da de simpelthen stadig er nervøse for at miste for meget kundetrafik.  

”Især fritstående butikker og korte kæder, som ikke har de samme muligheder for at lande gode årsaftaler med deres leverandører, føler sig presset til at være med, fordi de frygter at miste julehandlen. Så lever de med, at de sandsynligvis kommer ud af julesalget med en lavere bruttofortjeneste,” siger direktøren i Dansk Detail, Jens Birkeholm.

En digital festdag
Selvom det amerikanske udsalgsfænomen, der for alvor fik sit gennembrud i Danmark i 2015, for nogle er en hård kamp at komme igennem, er det ikke desto mindre en kamp, der er kommet for at blive.

”Nu er dagen indbygget i danske forbrugers DNA. De vil undre sig, hvis der ikke kommer en Black Friday og Cyber Monday næste år,” siger Jens Birkeholm og understreger, at danskerne er et af de mest tilbudselskende folkefærd i verden.

Det bekræftes også i en ny analyse fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), der peger på, at Black Friday 2018 højst sandsynligt kommer til at slå salgsrekorden fra sidste år, hvor danskerne shoppede for mere end 2,117 milliarder kroner på bare én dag.    

Der er altså noget, der tyder på, at mere er den fysiske detailhandel, der frygter den sorte fredag. Både forbrugere og netbutikker kan i hvert fald godt forvente, at den kommende fredag bliver en digital festdag, lyder det fra FDIH. Hele 78 procent af netbutikkerne forventer nemlig, at Black Friday bliver en overskudsforretning i år.  

”Flere er blevet bedre til at forberede sig og lave fordelagtige leverandøraftaler, og så er kunderne også bare enormt købsparate på dagen. Det betyder, at der også ryger rigtig mange varer over disken, som faktisk ikke er på tilbud,” udtaler Niels Ralund, der er adm. direktør i FDIH, i en pressemeddelelse.   

Ud af de cirka 2,1 milliarder kroner, der samlet blev brugt på Black Friday i 2017, stammede 288 millioner af dem fra nethandel. Det er en stigning på 22 procent i forhold til 2016.

Oprøret mod Black Friday ulmer
Der vil tilsyneladende både være vindere og tabere, når priskrigen raser på fredag, og der er ikke længere tvivl om, at Black Friday er blevet et fænomen, som den danske detailbranche bliver nødt til at forholde sig til.

Selvom de fleste vælger at deltage, ser detailbranchen lige nu en tendens til, at flere og flere vælger at tage afstand fra fænomenet: 

”Mere end tidligere er butikkerne begyndt at drøfte, om Black Friday er godt for dem. Der er ikke helt lige så mange, der hopper hovedløst ud i det. Derudover har vi de seneste år oplevet, at virksomheder gør Black Friday til en del af deres profil, bl.a. ved at boykotte dagen eller donerer sagens omsætning til velgørenhed,” siger Jens Birkeholm.

En af de helt store modstandere er Mads Nørgaard, der de seneste år valgte at lukke webshoppen ned på Black Friday, og i år er ingen undtagelse:

”Det, vi reagerer på, er tonelejet, som er meget skingert. Jeg elsker at sælge varer og holde udsalg, men med Black Friday får forbrugerne proppet varer ned i halsen. Man tænker, er der noget galt? Hvor er det, det brænder? Det er et forbrugsvanvid, og det støtter vi ikke op om. Verden trænger til mere omsorg og omtanke, og Black Friday repræsenterer det stik modsatte,” siger han til DM&T.  

Også andre aktører i modebranchen tager aktivt afstand fra Black Friday. Det gælder blandt andre LauRie, Organic Basics og en række andre brands, som på forskellig vis gør oprør mod Black Friday.

”Hyklerisk at boykotte Black Friday”
Mens boykotningen af Black Friday breder sig i livsstilbranchen, er der stadig andre holdninger at finde. Hos den København-baserede virksomhed Son of a Tailor vil man fx gøre op med den negative og fordømmende indstilling til udsalgsdagen.

De mener, at Black Friday giver mulighed for at skabe opmærksomhed om sit brand ligesom andre typer markedsføring og sæsonudsalg gør. Samtidig er de af den overbevisning, at konceptet både kan være kommercielt og socialt bæredygtigt på samme tid.

”Lad os nu være ærlige: November kan være en sløv måned i modedetailhandlen. Black Friday er faktisk en mulighed for at levere en god kundeoplevelse og leve op til vores sociale ansvar over for de mennesker, der er involveret i vores produktion, som også skal have arbejde i lavsæsonen,” siger stifter Jess Fleischer i en pressemeddelelse.

Hos Son of a Tailor producerer de først tøjet, når de har modtaget ordren, og sender det direkte fra produktionssted til kunde. På den måde undgår de, at tøjet ender på lagersalg.

”Jeg kan godt forstå, at nogle af de ”gamle” brands føler sig pressede af Black Friday for det passer måske ikke lige ind deres salgscyklus. Men at boykotte Black Friday for at få point på den grønne bundlinje er hyklerisk,” uddyber Jess Fleischer.

Lad det være sagt med det samme: Debatten om Black Friday har langt fra nået sit endeligt. Nu er det op til forbrugerne at vise, om årets Back Friday-salg endnu en gang sætter rekord. 
"