Sådan undgår du faldgruberne i prismarkedsføringen til Black Friday

Black Friday står igen for døren, og mange virksomheder gør klar til årets største udsalgsdag. Men i jagten på gode tilbud er det vigtigt at holde styr på reglerne. For markedsføring af priser er et område, hvor små fejl kan blive dyre. Her får du et opdateret overblik over de vigtigste regler.

Stylenavne
21 okt. 25
Reglerne skal beskytte både forbrugere og virksomheder

Prisen er et vigtigt parameter, når forbrugerne shopper løs. Derfor skal virksomhederne give korrekte prisoplysninger, så forbrugerne kan stole på priserne. Samtidig sikrer reglerne, at der er fair konkurrence mellem virksomhederne, når alle skal overholde de samme regler.

Overordnet set indeholder reglerne om prismarkedsføring et forbud mod vildledende prisoplysninger. Det vil med andre ord sige, at priserne skal være klare og præcise, så forbrugerne ikke tror, at der er tale om et ”tilbud”, der ikke er reelt. Priserne må ikke fremstå lavere, end de reelt er.

Sådan dokumenterer du ”normalprisen”

For at sætte forbrugeren i stand til at vurdere, om der er tale om et godt tilbud, skal forbrugerne kende ”normalprisen”. Normalprisen er den laveste pris, som virksomheden har anvendt i en periode på 30 dage forud for prisnedsættelsen. Perioden omtales som ”referenceperioden”.

Det vil sige, at når en virksomhed vil angive ”før-nu” priser, skal det kunne dokumenteres, at varen faktisk har været til salg til den førpris, der er angivet. Man skal med andre ord kende ”normalprisen”.

Eksempel

  • En virksomhed sælger en jakke til 500 kr. Jakken skal have været udbudt til salg i 30 dage til 500 kr., før man kan reklamere med en ”før-nu” nedsættelse. På dag 31 må virksomheden lovligt reklamere med ”Før 500 kr. – nu 300 kr.”.

I ovenstående eksempel må prisnedsættelsen maksimalt vare i 15 dage. Dette kaldes halvdelsreglen. Hvis man forestiller sig, at jakken har været udbudt til 500 kr. i 60 dage, så må den tilsvarende være på udsalg i 30 dage som følge af ”halvdelsreglen”.

Black Friday påvirker din referenceperiode - her er hvad du skal vide

Tidligere fandtes der en undtagelse i reglerne om, at helt kortvarige kampagner på op til 3 dages varighed ikke afbrød referenceperioden, men denne regel er afskaffet i 2022.

Derfor vil enhver prisnedsættelse altså få betydning for referenceperioden og dermed normalprisen.

Dette er særligt vigtigt i forbindelse med store kampagner som fx Black Friday. Det betyder nemlig, at hvis man sætter alle sine varer ned med fx 20 % på Black Friday, så skal der gå 30 dage, inden man kan reklamere med en ny prisnedsættelse. Og disse 30 dage kan meget vel konflikte med ønsket om en julekampagne.

Undtagelserne: Hvornår kampagner ikke afbryder referenceperioden

Det overordnede budskab i reglerne er, at prismarkedsføring ikke må være vildledende for forbrugerne. Der findes dog ganske få kampagneformer, som ikke afbryder den 30-dages referenceperiode, og det kan være en god ide for virksomhederne at sætte sig ind i disse muligheder.

  • Personlige rabatkoder er en af undtagelserne. En personlig rabatkode afbryder ikke referenceperioden, men det er vigtigt at holde sig for øje, at der skal være tale om netop en personlig rabatkode, fx givet til en kunde på dennes fødselsdag. Forbrugerombudsmanden har slået fast, at rabatkoder delt af influencere ikke er personlige rabatkoder.

  • Kombinationstilbud og mængderabat afbryder heller ikke referenceperioden. Så hvis man fx kører med ”køb 2 trøjer, spar 10 %”, så medfører dette ikke en afbrydelse af referenceperioden. Man skal dog være opmærksom på, at hvis man bruger kombinationstilbud og mængderabat for ofte, kan det være vildledende, så det er ikke en undtagelse, der kan bruges konstant.

Det kan koste dyrt at bruge ordet ”gratis”

Udtrykket gratis kan være vildledende, og må kun bruges, hvis det reelt betyder, at forbrugeren ikke betaler noget som helst. Hvis forbrugeren fx ”betaler” med sine persondata – fx ved at skrive sig op til et nyhedsbrev – og belønnes med en gave herfor, så er denne gave ikke ”gratis”, da forbrugeren har betalt herfor med sine persondata.

Læs mere i forbrugerombudsmandens vejledning og FAQ

Det er forbrugerombudsmanden, der påser reglernes overholdelse. Det anbefales derfor at læse vejledningen grundigt igennem, hvis man arbejder med markedsføringskampagner. Du finder vejledningen her.

Forbrugerombudsmanden har også en god FAQ på deres hjemmeside, hvor du kan blive klogere på reglerne.

Du er altid velkommen til at kontakte DM&T for mere råd og vejledning.

Vil du høre mere?

Ræk endeligt ud og lad os hjælpe dig videre.

Camilla Christensen 2025
Camilla Christensen

Juridisk chef, advokat (L)

97117245

cc@dmogt.dk

camilla2310

Rikke Mynster Johansen 2025
Rikke Mynster Johansen

Advokat, handelsjura og told

97117222

rmj@dmogt.dk

rikke-mynster-johansen-91bb384