Menu

Black Friday satte ny rekord. Men hvem vinder egentlig på fænomenet?

2019-udgaven af Black Friday blev endnu en forbrugsfest hos de danske forbrugere. Men hvem, udover forbrugerne, er det egentlig en fordel for? DM&T spurgte to eksperter i detailbranchen.

Black Friday satte endnu engang rekord i 2019. Men det kræver den rette tilgang, hvis man vil have succes med det amerikanske fænomen, som er blevet en global retail-mærkedag.
Black Friday satte endnu engang rekord i 2019. Men det kræver den rette tilgang, hvis man vil have succes med det amerikanske fænomen, som er blevet en global retail-mærkedag.

13. december 2019 Af Anders Kristiansen , ask@dmogt.dk

”Tilbud”, ”udsalg” og ”kun på Black Friday” var flittigt benyttede gloser fredag den 29. november 2019.

Endnu en gang rasede Black Friday over det danske land og dets forbrugere, som glade stillede sig i kø til hovedspring ned i forbrugsfesten.

2019-udgaven af Black Friday blev, fordelt på alle brancher, den største forbrugsdag i dansk detailhandel nogensinde. Før Black Friday-fænomenet vandt indpas i dansk shoppingkultur, var det således altid dagene op til jul, der stod for omsætningsrekorderne.

Det har ændret sig.

Siden den amerikanske shoppingdags indtog i Danmark og andre lande for alvor slog igennem i 2016, har Black Friday siddet solidt på forbrugstronen.

Men er det godt eller skidt for den danske mode- og tekstilbranche?

Giganternes fest?

Hos den tyske modegigant Zalando havde de umanerligt godt gang i modemaskinen på den sorte fredag – og hele deres såkaldte ”Cyber Week” generelt.

I de travleste perioder under Zalandos udsalgsfest modtog onlineplatformen 7.200 ordrer i minuttet, mens de erhvervede sig 840.000 nye kunder i deres Cyber Week. Zalandos GMV* steg med 32 procent sammenlignet med samme periode året forinden. Det meddeler Zalando selv i en pressemeddelelse. 

GMV - Gross Merchandise Value

Tallet dækker over kundens købspris ganget med antal varer solgt. Tallet er dermed mere fyldestgørende end tallet for samlet omsætning, men fortæller til gengæld ikke noget om varens anskaffelsespris for den sælgende part eller eventuelle omkostninger forbundet med returnerede varer.

Forbrugsfesten var naturligvis ikke begrænset til Zalando. Tallene fra den tyske online-gigant stemmer således fint overens med dem, de danske udbydere af betalingsløsninger efterfølgende stod klar med.

DIBS, som er en del af NETS og leverer betalingsløsninger til over 30.000 webshops, melder om 57 procent flere handler online på tværs af samtlige brancher, mens MobilePay sørgede for gennemførsel af 556.000 handler, hvilket svarer til 77 procent flere end sidste år. NETS oplyser ikke de samlede tal for danske kortforbrug.

Spørgsmålet er dog, om Black Friday også er en fordel for andre end giganterne?

Priserne ned, kurvstørrelsen op

- Black Friday er kongen af udsalgsdage.

Sådan siger Dorte Wimmer, der er retail- og forbrugerpassionist hos Retail Institute Scandinavia. Hun har i mange år arbejdet med retailbranchen og har stor indsigt i den.

Derfor spurgte DM&T hende, hvad der skal til, for at man som erhvervsdrivende får succes på Black Friday.

- Der er ingen tvivl om, at Black Friday trumfer alle andre udsalgsdage. Antallet af aktører, der deltager, er enormt, hvilket for forbrugerne betyder, at du har alt samlet på én dag. Det stiller dog også krav til de erhvervsdrivende, for kunderne forventer mere end blot 10-20 procent. Der er store forventninger til gode rabatter, tilbuddene skal være ekstra skarpe. 10-15 procent rabat er fint, hvis en butik fejrer sin egen fødselsdag, men det er ikke nok på Black Friday, siger Dorte Wimmer.

Af samme årsag kræver Black Friday en voldsom indsats af de danske erhvervsdrivende. Konkurrencen er hård, men hvis man gør sig umage, kan man sagtens få succes med Black Friday. Både som lille, selvstændig butik og som stor spiller i markedet. Fælles for begge dele er dog, at du skal tænke online.

- Hvis du er en lille, selvstændig butik, så tror jeg virkelig, at man skal være med på Black Friday. Kunderne forventer det. Og så skal du have fokus på onlinedelen af gamet. Det er virkelig et spørgsmål om at få kurvstørrelsen op, når indtjeningen per solgte vare bliver lavere. Fragten er der jo stadig, og det har altid været den store udfordring for onlineaktørerne. Dem, der gør det godt online, får en masse gevinster, hvilket vi også kan se, når vi kigger på aktører som H&M og Bahne, siger Dorte Wimmer.

Hun anerkender, at nogen virksomheder tager et anti-kommercielt standpunkt i Black Friday-ræset. Det er nobelt, men samtidig ikke noget, hun umiddelbart kan anbefale.

- Selvfølgelig er der noget branding og imagemæssigt forbundet med at sige, at man ikke deltager i Black Friday for klimaet, miljøet og så videres skyld. Jeg er bare nødt til at sige, at jeg endnu ikke har set dem, der får noget ud af det. Kundernes penge sidder løst på sådan en dag. Det er lidt, som når du tager på ferie; du ved, det bliver dyrt, og derfor er du også afklaret med at forbruget allerede starter i lufthavnen, inden du tager af sted, siger Dorte Wimmer.

Du kan også vinde offline

Spørger man dansk detailhandels grand old man, Bruno Christensen, så er Black Friday kommet for at blive. Derfor kan man lige så godt hoppe med på trenden fremfor at modarbejde det. Også hvis din forretning primært er funderet offline. 

- Det er en global salgsdag med et tilhørende globalt markedsføringspres. Især online. Du kan dog som detailforhandler sagtens høste gevinsten ved Black Friday i din fysiske butik, men det kræver helt andre ting, end det gør online. Her kommer godt købmandsskab for alvor ind i billedet med den personlige salgsbetjening. For det handler om at sælge flere varer, nu hvor indtjeningen per styk er lavere end normalt, men det er også muligt på en dag, hvor pengene sidder lidt løsere end normalt hos mange forbrugere, siger Bruno Christensen.

Det bakkes op af Dorte Wimmer, der melder om et skred i de forbrugsmønstre, vi ellers ser.

- Vi handler alle sammen alle steder på Black Friday. Normalt er der fint hold i påstandene om, at det er de yngste forbrugere, der handler mest online, mens den ældre generation foretrækker de fysiske butikker. På Black Friday ryger den logik fuldstændig, siger hun og fortsætter.

- Selvfølgelig handler det også om, hvorvidt det er et impulskøb eller et planlagt køb, men generelt handler alle mennesker alle mulige forskellige steder på Black Friday. Derfor er det også ekstra vigtigt, at man som erhvervsdrivende med både on- og offline-salg sørger for, at ens priser og service flugter 100 procent, hvad enten kunden handler on- eller offline. Kunderne skelner ikke mellem de to ting og forventer den samme service alle steder.

Bruno Christensen går faktisk så langt, at han gerne udråber de fysiske butikker som favoritterne, når det kommer til Black Friday og at få kunderne i butikkerne.

- Overordnet set har de fysiske butikker de største fordele ved Black Friday, da hele byen er i feststemning. De kan kapitalisere på, at andre butikker har trukket kunder ind i byen, selv hvis de ikke er lykkedes med det selv. Når først kunderne er der, så er det markant nemmere at få dem ind i butikken. Med Black Fridays placering er det også oplagt at starte julehandlen allerede her.

Kan man overhovedet sælge varer til fuld pris længere?

Season sale. Midseason sale. Fødselsdag. En julehandel der starter tidligere og tidligere. Og nu Black Friday og en shoppingdagen Singles Day, der også begynder at snige sig ind i Danmark.

Der er efterhånden rabatter at hente stort set året rundt i butikkerne, hvorfor man heller ikke kan fortænkte forbrugerne i ikke at være voldsomt villige til at betale fuld pris for noget.

- Det er efterhånden en ond spiral, branchen har skabt for sig selv, hvilket unægteligt gør det sværere at sælge et produkt til fuld pris. Forbrugerne ved jo godt, at der snart kommer en udsalgsperiode igen, siger Dorte Wimmer, der dog stadig mener, at Black Friday har sin berettigelse.

- Black Friday er blevet en form for kvalitetsstempel, hvor forbrugerne ved, at det, formentligt, er de største rabatter, en pågældende butik eller webshop kommer til at tilbyde. Derfor er det også utænkeligt for mange ikke at skulle deltage i ræset. Black Friday er nu blevet til en kickstart af julesalget, som for mange virksomheder er afgørende for årets resultat, siger hun.

Bruno Christensen erkender, at det er blevet sværere at sælge varer til fuld pris med de mange udsalgsperioder. Omvendt er det butikkerne selv, der har taget disse perioder til sig, mener han.

- Selvfølgelig skal der sælges flere varer, når man giver rabat, men det er også mit indtryk, at de danske erhvervsdrivende helt generelt har styr på det. Når alt kommer til alt, er der kun én ting, der tæller, og det er, om man har tjent penge ved årets afslutning, siger Bruno Christensen.

Fakta

Danskerne slog shopping-rekorden fra sidste år på 2019-udgaven af Black Friday

Internethandlen slog også nye rekorder. Ifølge FDIH brugte danskerne over 750 millioner kroner på Black Friday

Antallet af transaktioner steg med 57 procent sammenlignet med sidste års Black Friday

"