Menu

Branchen er optimistisk forud for modeugen

Trods nulvækst i årets første kvartal er der optimisme at spore i modebranchen. Størstedelen af branchen forventer vækst, og nye tal fra Deloitte viser, at modevirksomhederne både sælger mere og er blevet bedre til at tjene penge.

06. august 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Dansk Mode & Textil har taget temperaturen på modebranchen forud for modeugen. Og selvom varmen måske ikke er lige så udtalt, som det er tilfældet med en danske sommer, er der dog lune, positive vinde over den danske modebranche. Således forventer to tredjedele af de virksomheder, der har deltaget i Dansk Mode & Textils rundspørge blandt medlemmerne, at de forventer vækst. 44 % forventer en lille fremgang, mens 22 % forventer betydelig fremgang.

”Billedet er lig med de foregående år, hvor de positive forventninger har vist at holde stik, når året var omme. Så selvom lidt flere respondenter end tidligere melder om mindre vækst i første halvår, og at de overordnede tal for første kvartal viser nulvækst i salget af beklædning, tillader vi os at være forsigtigt optimistiske. Men det er stadig meget tidligt at spå om årets udvikling,” siger Dansk Mode & Textils internationale chef Michael Hillmose, som er ansvarlig for analysen.

Tallene for første kvartal af 2018 viser, at engrossalget af beklædning i Danmark er faldet 5,9 %, mens eksporten i samme periode stiger 4,5 %. Michael Hillmose understreger, at man skal være påpasselig med at konkludere noget ud fra et enkelt kvartal, da der kan være sæsonmæssige forskydninger og udsving, der kan påvirke enkeltstående kvartaler.

Færre risikerer konkurs

Også revisions- og rådgivningshuset Deloitte har set nærmere på modebranchen forud for Copenhagen Fashion Week. Deres analyse viser, at engrosvirksomhederne generelt er blevet bedre til at tjene penge, mens de sideløbende har oplevet vækst i omsætningen.

Deloitte bemærker også, at andelen af virksomheder med overskud er steget, således at 67 % af engrosvirksomhederne har overskud i 2017. I Deloittes modeanalyse kan også læse, at andelen af engrosvirksomheder i risikozonen for konkurs er faldet til cirka 20 % i 2017 i forhold til året forinden, hvor farezonen omfattede cirka 22 % af engrosvirksomhederne. En større andel af engrosvirksomhederne er i 2017 sunde virksomheder i forhold til året før.

Både Deloitte og Dansk Mode & Textil peger på, at eksporten er den helt klare vækst-driver.

De positive vinde over den danske modebranche gør også, at branchen kan få flere nye medarbejdere. Således svarer godt en fjerdedel i Dansk Mode & Textils analyse, at de forventer at skulle ansætte flere medarbejdere, mens kun 10 % forventer at skulle afskedige.

 

De interesserede kan downloade Modeanalysen 2018 fra Deloitte her. 
"