Menu

Brands boykotter Black Friday

Ikke alle brands hopper med på tilbudsbølgen, når der igen i år fejres Black Friday i Danmark. Brands som ELSK, LauRie og Mads Nørgaard bryder sig ikke om tanken bag dagen, som, de forklarer, opfordrer til et overforbrug, der ikke er fremmende for bæredygtigheden.

21. november 2017

Af Rikke Kynde, rk@dmogt.dk

De seneste år har danskerne taget den amerikanske tilbudsdag Black Friday til sig. Hvert år siden 2012 slår Black Friday rekorder som Danmarks største shoppedag nogensinde. I 2016 kunne NETS fortælle, at der med Dankort var blevet handlet for to milliarder kroner. 

Men når danskerne igen år fejrer Black Friday på fredag den 24. november, er det ikke i alle butikker, forbrugerne kan finde nedsatte varer. Flere brands vælger nemlig at boykotte dagen.

Det gælder blandt andre modebrandet ELSK. De påpeger, at Black Friday hverken fremmer kvaliteten eller bæredygtigheden og vælger derfor helt at lukke virksomheden og webshoppen på den store tilbudsdag.

”Jagten på laveste pris er jagten mod bunden. Det er uholdbart og ikke befordrende for at lave kvalitet. Når alt skal være billigere, bliver det også ringere. Prisjagten giver udover ringere produkter også et uholdbart overforbrug og får ofte forbrugerne til at købe produkter, man egentlig ikke mangler,” udtaler Lars Riis, partner i ELSK i en pressemeddelelse. 

Det er en tankegang, som womenswear-brandet LauRie også deler. De tilbyder ikke rabatter på tilbudsdagen, som ifølge dem skaber et unødvendigt overforbrug. I stedet vælger de at køre en kampagne på brandets platforme med hashtagget #lauriestaysgreen.

”Black Friday hyper det overforbrug, der er derude. Man skal næsten ud og købe noget, uanset om man har brug for det eller ej. Det harmonerer ikke rigtig med vores tankegang eller CSR-agenda. Vi vil gerne have et mere fornuftsbetonet forbrug. Tænk på miljøet, tænk på de mennesker, der laver produkterne,” fortæller Henrik Hansen Managing Director i LauRie til Dansk Mode & Textil.

Det er ikke første år, at brands beslutter sig for at droppe dagen. Mads Nørgaard har de seneste par år heller ikke deltaget i varenedsættelserne, hvilket også gælder for i år.

”Det vi reagerer på er tonelejet, retorikken og den måde, det foregår på, som er meget skinger. Vi elsker tøj, og vi elsker at sælge tøj. Men her er det det hele til den halve pris, og det skal være nu. Man tænker, er der noget galt, hvor er det, det brænder? Det er som om, der er et problem, der skal løses. De fleste af os har jo tøj nok. Hvis alle tøjbutikker lukkede nu, ville vi stadig have rigeligt tøj til de næste fire år,” fortæller Mads Nørgaard ejer af brandet til Dansk Mode & Textil. 

"