Menu

Fremtidsparate sammen: Brands4kids og Utoft Kids Group fusionerer

Brands4kids A/S og Utoft Kids Group står fra nytår under samme fane, der vejrer i forandringens vinde. Firmaet, der, efter eget udsagn, bliver Skandinaviens største børnetøjsfirma, vil bruge branchens udfordringer til at forbedre sig på en række parametre.

Salgsdirektør Michael Nederby (tv.) og administrerende direktør Erik Andreæ udgør sammen med Claus Utoft direktionen i Brands4kids A/S
Salgsdirektør Michael Nederby (tv.) og administrerende direktør Erik Andreæ udgør sammen med Claus Utoft direktionen i Brands4kids A/S

18. december 2019 Af Anders Kristiansen , ask@dmogt.dk

Det er en verden i forandring, vi lever i.

Det ved de fleste producenter i mode- og tekstilbranchen, som på hver sin måde forsøger at imødekomme de krav, omverdenen møder dem med i en tidsalder, hvor både bæredygtighed, digitalisering, større transparens og øget fleksibilitet fra leverandørens side er blandt nøgleordene, når det kommer til kundernes ønsker.

Hos børnetøjsvirksomhederne Brands4kids A/S og Utoft Kids Group A/S har de netop taget første skridt i forhold til en fremtidssikring ved at fusionere de to selskaber per 1. januar 2020 under navnet Brands4kids A/S.

For selv om tallene i regnskabsbøgerne ser fine ud hos begge parter, så vurderer ledelsen i begge selskaber, at de som én samlet enhed fremover kan klare sig endnu bedre, når de sammen ruster sig til fremtiden.

- Vi fusionerer, fordi markederne ændrer sig drastisk. Sammen kan vi have en størrelse og nogle muskler, der muliggør det for os at følge med den udvikling, der er i markedet i øjeblikket. Det giver os muskler og kompetencer fra specialiserede medarbejdere, hvor vi samler dem, så vi i samråd kan give kunderne bedre produkter og service, siger Claus Utoft, ejer af Utoft Kids Group, som suppleres af Erik Andreæ fra Brands4kids A/S.

- Det er simpelt: Size matters. I øjeblikket er der i branchen et klarsyn, hvor vi alle kan se fremtidens udfordringer i horisonten. I stedet for at læne os tilbage, har vi i stedet valgt at træffe beslutningen nu, hvor vi ikke er tvunget til det, men faktisk har lyst og engagement til at fusionere de to virksomheder. Det er sjældent set, at det er to sunde virksomheder, der fusionerer, og det, synes vi, er et sindssygt stærkt statement, siger han.

Hårde betingelser tjener som inspiration

De to børnetøjsproducenter med hovedkontor i henholdsvis Give og Ikast har de seneste år oplevet højere forventninger fra kunderne og hårdere betingelser i markedet.

Derfor virkede det helt naturligt for de to producenter at slå pjalterne sammen, så de i fremtiden er bedre rustet. På den måde kom de øgede krav til at agere motivationsfaktor.

- Kollektionerne i dag er ikke længere altafgørende for kunderne, der i højere grad end tidligere lægger vægt på CSR, bæredygtighed, certificeringer og mange andre værdier, der ikke relaterer sig direkte til tøjet, vi producerer, men mere måden, hvorpå vi producerer det. Den udvikling skal fusionen hjælpe os med at være på forkant med, siger Claus Utoft.

- Der sker i disse år et stort skred i måden, hvorpå vi som producent og leverandør skal agere. Hvor meget ansvar vi skal tage, hvorvidt vi skal tage varerne tilbage, hvis de ikke kan sælges og en masse andre ting. Vi tror på, at der generelt bliver produceret for mange varer i branchen, hvilket presser branchen til at køre med udsalg og rabatter meget ofte. Det skal vi også gøre vores for at tage et opgør med, siger Claus Utoft.

Erik Andreæ stemmer i:

- Verden har forandret sig til at bestå af meget store forretningsenheder, man handler med på europæisk plan. Forbrugerne er begunstiget af, at alting er så transparent. Onlinesalget har vækstet markant, men det har også betydet, at produkterne er blevet markant billigere. Vi må erkende, at børnetøj bare er præget af store kæder, som godt kan overleve i et presset marked, men stiller betingelser, der også kræver meget af os som leverandør, siger han og fortsætter:

- Når der, som nu, er pres på både pris og transparens, så er det bare hårde betingelser. Vi kan sagtens synes, det er forkert, men vi kan ikke diktere overfor de store forhandlere, hvordan vi ønsker, at tingene og vilkårene skal være. Vi er afhængige af forhandlerne i forhold til, om vores varer bliver godt repræsenteret ude i butikkerne. Vi ejer ikke distributionen, og på den måde er vi afhængige af samarbejdet med forhandlerne.

- Vi ved godt, vi er nødt til at efterleve kundernes ønsker, for ellers kan vi ikke tjene penge. Detailhandlen er ikke så voldsomt sexet i forhold til investeringer i øjeblikket, men det er der, vi tjener vores penge. Derfor skal vi selvfølgelig støtte dem, siger Erik Andreæ.

Noget af det, kunderne efterspørger, er bæredygtigt producerede produkter, transparens og certificeringer. De parametre arbejder virksomhederne allerede på som soloprojekter, men fokus på bæredygtigheden bliver unægteligt større, når de fra 1. januar bliver ét firma.

Allerede nu er fire medarbejdere beskæftiget med CSR-arbejdet, mens der også hos begge virksomheder er GOTS-certificeringer, medlemskaber af BSCI og begge virksomheder arbejder på at blive en del af BCI, Better Cotton Initiative. Som Claus Utoft siger:

- Målet er ikke blot at være certificeret men også at sikre, at en større del af de metervarer, som anvendes, er både økologiske og kommer fra genanvendte materialer. Samtidig kommer vi til at fokusere mere på vores fashiondel, hvor Anne Niebuhr gøres til brandansvarlig designer. Den funktion har vi ikke tidligere haft, men hele ideen med det er, at hun skal sørge for, at alle selvstændige brands har deres eget udtryk. Det bliver især vigtigt at bibeholde det i en fælles virksomhed.

Kort proces – men lang rejse i sigte

Hos Utoft Kids Group og Claus Utoft selv var der ikke megen tvivl, da snakken om en fusion opstod.

- Beslutningsfasen var ret kort. Med to sunde virksomheder gav det god mening at fusionere for dermed at stå stærkere i fremtiden. Ingen af os er presset til at træffe beslutninger, vi ikke har lyst til, hvilket er en god forudsætning for en smidig proces, siger Claus Utoft.

Erik Andreæ, der fortsætter på posten som administrerende direktør efter fusionen, er ganske enig med sin nye kompagnon.

- Fra tanke til handling har der været kort. Vi kender både hinanden og hinandens virksomheder og kunder fra branchen, hvilket også betyder, at vi har brugt tiden og energien på, hvordan vi kan skabe synergier for os selv og vores kunder. Med de tanker in mente kom vi hurtigt frem til, at ingen af vores to firmaer kan klare det, vi sammen gerne vil, selv. Der er for mange krav, byrden bliver for stor, siger han og fortsætter:

- Vi er væsentligt stærkere sammen. Nu har vi en lang rejse foran os, hvor vi sammen bliver en stærk aktør i branchen.

Fremadrettet kommer Brands4kids til at have lager i både Give og Ikast. Alt, der kan plukkes til enkeltstående detailbutikker, kommer til at befinde sig i Ikast, mens virksomhedens wholesale-afdeling samt afdelingen for andre større kunder kommer til at befinde sig i Give.

Fra 1. april 2020 samler Brands4kids administrationen i Ikast, hvor alle medarbejdere er blevet tilbudt at komme med.

Erik Andreæ fortsætter som adm. direktør, mens det også bliver navnet Brands4kids A/S, der fortsætter efter fusionen.  Heller ikke her var der de store udfordringer i at nå til enighed om fordelingen af kasketter i direktionen eller et fælles navn.

- Vi kan ikke hedde to ting. Det er vigtigt, at vi har ét navn, der afspejler det, vi er. Vi er et brandhus, der laver børnetøj. Det var der ikke megen diskussion om – snakken om et helt tredje navn var aldrig relevant, eftersom begge virksomheder har et godt renomme. Brands4kids er det rigtige navn for os, siger Erik Andreæ, som bliver siddende i direktørstolen med opbakning fra resten af direktionen.

- I Utoft Kids Group har jeg haft en direktør ansat af netop den årsag, at mine spidskompetencer ikke ligger i generel ledelse. Der har Erik sine. Derfor ser jeg også frem til at bruge mine kompetencer på andre områder, siger Claus Utoft.

Direktionen i Brands4kids A/S består dermed fra 1. januar 2020 af Erik Andreæ, Claus Utoft og Michael Nederby, der som salgsdirektør får det overordnede ansvar for Brands4kids A/S ni forskellige brands CeLaVi, Color Kids, Creamie, EN FANT, FIXONI, ME TOO, Minymo, NORDIC LABEL og Pippi.

"