Menu

Brug af ”Black Friday” i Tyskland kan koste dyrt

Det efterhånden velkendte udtryk ”Black Friday”, som typisk beskriver en tilbudskampagne på den sidste fredag i november er et registreret varemærke i Tyskland. Det betyder, at brugen af ”Black Friday” i sin markedsføring er en krænkelse af det tyske varemærke og kan blive en dyr affære.

Foto: Tim Mossholder on Unsplash
Foto: Tim Mossholder on Unsplash

18. november 2020 Af Rikke Mynster Johansen , rmj@dmogt.dk

I de senere år er brugen af det amerikanske udtryk 'Black Friday' blevet brugt flittigt af forhandlere i hele Europa. Det viser sig dog, at en Hong Kong-baseret virksomhed har haft held med at registrere varemærket i Tyskland, og derfor kan man i værste fald blive mødt med et erstatningskrav, hvis man bruger udtrykket i Tyskland. DM&T har spurgt vores samarbejdspartnere, Dahl Advokatpartnerselskab i Danmark og boesling IP i Tyskland, hvordan det hænger sammen: 

Krav om betaling

Malene Gulstad Heslop, som er Strategic Legal Counsel hos Dahl forklarer:

De senere år har mange fysiske og online butiksejere fået henvendelser med krav om betaling af royalty for brug af ’Black Friday’ i forbindelse med novemberudsalg. Kravene kommer fra varemærkeindehavere, der har registreret ’Black Friday’ som varemærke. Særligt har firmaet Super Union Holdings Ltd. i Hong Kong været aktive med krav om royaltybetaling.”

 

Super Union Holdings har altså sendt såkaldte ”warning letters” til forhandlere, der har brugt ’Black Friday’ på det tyske marked og krævet, at de betaler for at have brugt varemærket. Man skal være opmærksom på, at barren er lav for, hvornår man har markedsført sig i Tyskland. Så længe man blot leverer til Tyskland fra f.eks. en webshop, så har man brugt varemærket på det tyske marked.  

 

”Ikke alle har rettet ind og betalt royalty, nogle har kæmpet imod. Flere af varemærkerne er blevet krævet udslettet for varemærkemyndighederne. For mange synes jo, at det ikke kan være rigtigt, at en virksomhed kan købe sig en eneret til at bruge en efterhånden helt almindelig tilbudsterm som ’Black Friday’,” siger Malene Gulstad Heslop.

 

Uberettiget brug kan resultere i erstatningskrav - tyskere vælger alternativer

Desværre er det dog pt. retsstillingen i Tyskland. DM&T’s samarbejdspartner, Inga George, som er advokat og partner i Hamburg-baserede boesling IP Rechtsanwälte fortæller:

 

”Indtil nu er alle forsøg på at få udslettet varemærkeregistreringerne af hensyn til samfundsinteresse eller ond tro ikke lykkedes. En patentdomstol i Tyskland har i 2019 bekræftet gyldigheden af ’Black Friday’-varemærket for en lang række varer, herunder online salg af tøj, sko og tekstiler. Så medmindre den tyske højesteret beslutter noget andet på et tidspunkt, så er varemærket gyldigt i Tyskland. Det betyder, at uberettiget brug af ’Black Friday’ på det tyske marked kan resultere i erstatningskrav, licensbetaling for brugen samt varemærkeindehaverens advokatomkostninger,”

 

Inga George har stor erfaring med denne type sager og har i flere tilfælde hjulpet DM&T’s medlemmer med deres udfordringer i Tyskland.

 

 ”DM&T-medlemmer som gerne vil bruge ’Black Friday’ i Tyskland, kan se varemærkeindehaverens licenspakker på deres hjemmeside. Mange tyske virksomheder har dog valgt at undgå udtrykket og bruge alternativer som ’Black Week’ eller ’Black Weekend’,” lyder anbefalingen fra Inga George.

 

Hvis du har brug for hjælp eller vejledning i forbindelse med 'Black Friday' i Tyskland eller har andre varemærkemæssige udfordringer eller spørgsmål, som vedrører det tyske marked, kan du kontakte:

 

Inga George

Rechtsanwältin | Partner

boesling IP

Phone:   + 49 40 5247624-0

Fax:        + 49 40 5247624-25

george@boesling.com

www.boesling.com

 

Har du spørgsmål om “Black Friday” i Danmark, kan du kontakte DM&T eller:

 

Malene Gulstad Heslop

Strategic Legal Counsel

M: +45 61 91 52 57

D: +45 88 91 93 57

mgh@dahllaw.dk

DAHL Advokatpartnerselskab | www.dahllaw.dk
"