Menu

CIFF hæver bæredygtighedsbarren for udstillerne i 2023

Copenhagen Fashion Week har allerede præsenteret sine bæredygtighedskrav til brands, der vil på den officielle showkalender fra 2023. Nu tilslutter CIFF sig den såkaldte Sustainability Action Plan og stille krav til fremtidige udstillere.

CIFF AW18
CIFF AW18

11. februar 2021 Af Anders Kristiansen , ask@dmogt.dk

Allerede i starten af 2020 fremlagde Copenhagen Fashion Week (CFW) sin nye bæredygtighedsstrategi, som i 2023 skal resultere i en væsentligt grønnere og mere miljøvenlig modeuge i de københavnske gader.

Nu følger modemessen CIFF trop og tilslutter sig CFW’s bæredygtighedsplan. Ifølge CEO Christina Neustrup, fordi bæredygtigheden er så vigtig en agenda, at de ikke kan sidde det overhørigt.

- Kunder og indkøbere har bæredygtigheden som et vigtigt indkøbsmønster. Flere og flere spørger ind til, hvilke brands, de skal have fat i, hvis de vil have bæredygtigt modetøj, og det er der rigtig mange, der vil. Det er en vigtig agenda, og det er også en del af vores ansvar som udbyder af den udstillingsplatform, vi stiller til rådighed, siger Christina Neustrup til DM&T.

Er det en modemesses rolle at skubbe bæredygtigheden frem?

Fremtiden rummer altså større krav til de udstillere, der vil sikre sig en stand i messehallerne på Amager.

Det flugter fint med CFW’s tidligere udmelding om, at København skal sætte standarden for bæredygtig mode i fremtiden, men som brand kan man være uforstående over for, hvorfor en modemesse skal diktere, hvor bæredygtig man skal være.

I CIFF’s optik er det nærmere et spørgsmål om, at det er en udfordring, brands og messe i samarbejde skal omfavne.

- Sammen med digitalisering er det ”top of mind” og det, vi hører fra indkøbere, er, at det fylder i deres hverdag. Kan vi som messe hjælpe og løfte brands, så er det noget, vi bør gøre. Det er en dagsorden, mange brands allerede arbejder med, og samtidig kan de få en klarhed over hvor langt de er i den proces.

Helt konkret bliver rettesnoren 17 minimumskrav og et ”tool”, som er under udvikling i samarbejde med CFW og konsulentvirksomheden In Futurum, der beskæftiger sig med bæredygtighed på et strategisk niveau og bidrager til udformningen af den nye Sustainability Action Plan.

- Jeg tror på, at disse krav om to år er minimumskrav til brands. Samtidig kommer der løbende ny lovgivning fra EU, som skal overholdes, og det understøtter disse krav også. På denne måde får vi det skemalagt, kommunikeret rigtigt over for forbrugere og indkøbere, og det hjælper os med at sætte en fælles standard for København som by og branche, siger Christina Neustrup.

I øjeblikket er 12 brands i gang med et pilotprojekt, hvor de prøver værktøjet af. Det skal så danne basis for måde, hvorpå CIFF arbejder med den nye agenda.

- Ud fra det bliver der sat helt konkrete minimumsmål, hvor brands indtaster information, vi så følger op på. Det kan blandt andet være certificeringer. Falder man uden for rammerne, så vil det ikke være muligt at udstille hos os.

Kan det ikke betyde, at det som mindre brand bliver svært at komme på messe?

- Vores klare opfattelse er, at mange mindre eller nye brands er født ind i et miljø, hvor de allerede deler disse holdninger. Gør de ikke det, så må vi på tværs af branchen sørge for, at de bliver opkvalificeret. Måske vælger nogen os fra, men så må det være sådan, konstaterer CIFF-CEO’en.

Ambitiøst men muligt

Hos CIFF ved de godt, at det kan virke som en stor mundfuld, at der nu stilles krav til udstillerne på bæredygtighedsfronten, men de mener også, at det er krav, brands og messe i samspil kan leve op til.

- Vi bliver nødt til at være ambitiøse. Det er godt for alle parter. Selvfølgelig er det noget, som alle parter skal arbejde for at opnå, men vi tror bestemt på, at det er muligt. Måske vil nogen vælge os fra på grund af kravene, men for os som messe, så skal vi gå ind i dette med løsninger, så brands ikke føler, at det bliver trukket ned over hovedet på dem. Vores mål er at stå med en fremtidssikret dansk modebranche, siger Christina Neustrup.

Også hos Cecilie Thorsmark, CEO hos Copenhagen Fashion Week, er der glæde at spore over den nyligt indgåede aftale.

- Da vi søsatte 2023 Sustainability Requirements for et år siden, var en af vores store forhåbninger partnerskaber med fagmesserne, på grund af det enorme potentiale det giver, når rammerne skal bredes ud. Det siger sig selv, at jo flere platforme der forpligter sig til 2023 Sustainability Requirements, jo større er effekten. Jeg er meget glad for, at CIFF har valgt at være en aktiv medspiller, og at vi sammen kan skubbe til den bæredygtige udvikling under et fælles rammeværk.

Også DM&T’s administrerende direktør Thomas Klausen er positivt stemt for de øgede krav til bæredygtigheden.

- Bæredygtighed er den vigtigste strategiske dagsorden i modebranchen. Det er det for vores medlemmer, og derfor også for DM&T som brancheorganisation. Skal branchen i samarbejde fastholde København som den bæredygtige modeuge, så kræver det en ambitiøs strategi. Derfor er vi også glade for at se, at branchens aktører fortsat hæver barren for, hvad dansk mode skal være i fremtiden, for der er ingen tvivl om, at bæredygtighed stadig vokser som parameter hos indkøbere og kunder.

- Med denne strategi stilles der større krav til udstillere på både den officielle showkalender under Copenhagen Fashion Week og udstillerne på CIFF. Vi tror på, at det er den rigtige vej at gå, og samtidig er det en retning, vi i DM&T allerede på det kraftigste opfordrer vores medlemmer til at bevæge sig i. Jeg har tidligere sagt, at hvis man ikke gør sin forretning bæredygtig, så risikerer man store problemer i de kommende år, og det holder jeg fast i. Vi skal naturligvis understøtte branchens transformation på bedste vis, hvilket vi med det kommende værktøj fra CFW og CIFF kan gøre. Selvfølgelig bliver der noget at arbejde på. Men hårdt arbejde for en bedre branche går aldrig af mode.

"