Menu
Nyhedsanalyse:

Coronavirus sætter omfattende aftryk

Produktionen i Kina er langtfra tilbage på 100%, søfragtskapaciteten kan blive udfordret og den globale økonomi påvirkes markant. Det er blot nogle af følgerne af COVID-19, der brød ud i kinesiske Wuhan i december. I denne nyhedsanalyse samler vi nogle af de vigtigste forhold og kortlægger de foreløbige konsekvenser.

Foto: VanveenJF on Unsplash
Foto: VanveenJF on Unsplash

Du skal læse denne artikel, fordi:

… det kan være svært at finde ud af, hvad der er op og ned i forhold til coronavirus.
… mode- og tekstilbranchen er præget af coronavirus på flere fronter. 
… DM&T har analyseret nyhedsbilledet de seneste uger, så du ikke behøver at gennemtrawle medierne. 
… vi har samlet den viden, der er særligt relevant for virksomheder med aktivitet i Kina. 

Anslået læsetid: cirka 10 minutter 

 

27. februar 2020 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Coronavirusset COVID-19 har ikke sluppet sit tag. Torsdag morgen blev Danmark ramt af det første tilfælde, og virusset har nu bredt sig til 40 lande ud over Kina, hvor udbruddet startede. Virusset har kostet 2.700 mennesker livet, størstedelen i Kina, og mere end 80.000 af verdens 6,3 mia. store befolkning er blevet smittet.

I Kina er det primært Hubei-provinsen, der er påvirket. Provinsen er fortsat pålagt en række restriktioner af de kinesiske myndigheder for at forebygge yderligere spredning. Også i provinserne Guangdong, Henan, Zhejiang og Hunan rapporteres der om mere end 1.000 smittede. Ifølge WHO peakede udbruddet i Kina mellem den 23. januar og 2. februar og har siden været for nedadgående.  Nu har sygdommen så bredt sig til andre dele af verden, blandt andet Europa og Nordamerika.

Kina er det største sourcing-marked for danske mode- og tekstilvirksomheder, og derfor bliver de danske virksomheder uundgåeligt påvirket af situationen. COVID-19 har påvirket infrastrukturen i landet, holdt fabrikker lukket i en længere periode og medført en række aflysninger af fragtskibe.

Nyhedsbureauet AFP kunne mandag berette, at kun tre ud af ti SMV’er i Kina er tilbage i omdrejninger ifølge industriministeriets talsmand Tian Yulong. Han forklarede desuden, at det fortsat er vanskeligt for arbejdere at rejse, ligesom forsendelse af råvarer også er påvirket af den begrænsede infrastruktur.

Præsident Xi Jinping opfordrede søndag til, at arbejde og produktion genoptages i ro og orden i overensstemmelse med lokal epidemikontrol.

Produktion langt fra oppe i gear

Det er fortsat vanskeligt at få det fulde overblik over, i hvor høj grad mode- og tekstilbranchens supply chains bliver påvirket, men Kina er verdens største producent af beklædning og tekstiler, så det får uundgåeligt konsekvenser for branchen på den korte – og måske også lange - bane. Det internationale branchemedie Just-Style har talt med flere kinesiske producenter samt europæiske og amerikanske virksomheder, som producerer eller sourcer i Kina.  

Alle melder de om problemer. Der er fortsat lukkede fabrikker, mens de fabrikker, der er åbnet igen, endnu mangler at få mange medarbejdere tilbage på arbejde. Der er fortsat restriktioner på rejser, hvilket betyder at arbejderne ikke kan komme tilbage, ligesom lokale myndigheder flere steder er tilbageholdende med at lade for mange mennesker samles på ét sted, herunder fabrikker. Det påvirker naturligvis kapaciteten. Derudover er produktionen af metervarer og tilbehør også blevet begrænset, hvilket betyder, at syprocesserne ligger stille, indtil metervarerne bliver leveret. Og selvom metervarerne kommer fra andre dele af verden, betyder aflysningen af fly og skibstrafik til Kina, at man ikke uden videre kan få metervarerne ind i landet. Flere fabrikker øger i genopstarten sikkerhedsforanstaltningerne, hvilket også kan medvirke til forsinkede arbejdsgange.

I sidste uge vurderede større kinesiske producenter, at produktionen ville være tilbage på normalt niveau et sted mellem slutningen af februar og midten af marts. Hvorvidt, det bliver tilfældet, er fortsat usikkert, men DM&T har talt med flere danske virksomheder, der kan fortælle, at deres kinesiske produktion er i gang, men at varerne vil blive leveret med forsinkelse. Mærsk beretter, at 80 % af alle fabrikker i Kina igen er åbne, og fortæller samtidig at mangel på arbejdskraft og begrænset lastbilkapacitet er de største problemer lige nu.  

Tidligere på ugen kunne man i Børsen læse, at kun 25 % af arbejdsstyrken i Kina var tilbage på arbejde ifølge Blue Water Shippings driftsdirektør, Dan Nissen.

”Nu begynder det at blive alvorligt, for der kommer til at blive mangel på forårsvarer som møbler og tøj,” sagde han i tirsdagens udgave af Børsen.

 Noget DK Companys koncerndirektør Jens Poulsen i samme artikel nikkede genkendende til:

"Det værste er, at vi ikke ved, hvad det ender med. Vi har oplevet leverancer, der er forsinket en til fire uger, men meget ofte har vi et vindue på fire uger, vi kan levere i. Men hvad sker der fremad?" sagde han til Børsen

Stanley Szeto, Executive Chairman, Lever Style, som blandt andet leverer til Hugo Boss, Paul Smith og Everlane, fortæller til Just-Style, at de den 14. februar havde tilladelse til at genåbne med 20 % af de ansatte, mens næste hold kunne møde ind en uge senere og så videre. Han frygter dog, at der kan opstå nye udfordringer, når alle fabrikker er tilbage i normal kadence.

”Der opstår en flaskehals i forhold til logistik, eftersom alle vil kæmpe for at kunne sende de varer, der er blevet forsinket, ud,” siger Stanley Szeto til Just-Style.

Læs, hvordan danske virksomheder oplever situationen

Kapaciteten for søfragt kan blive presset

Netop logistikken er udfordret. En række containerskibe er blevet aflyst, og andelen af inaktive containerskibe er nu det højeste nogensinde, beretter Alphaliner ifølge Shippingwatch

"Med genåbningen af fabrikker i Kina ser vi nu efterspørgslen gradvist vende tilbage, men en bedring i lastevoluminerne forventes at tage et par uger," skriver Alphaliner.

Hos DSV har man efter weekenden oplevet, at produktionen i Kina tager til, hvilket betyder et øget pres på luftfragten, hvor kapaciteten fortsat er begrænset. Endnu er der ikke pladsproblemer i søfragten, men det kan hurtigt ændre sig:

” Vi forventer dog, at der vil komme pres på kapaciteten i den kommende tid i takt med, at produktionen vender tilbage og dermed stiger yderligere,” skriver DSV på deres hjemmeside

Den holdning deles af Blue Water Shipping:

”Når Kina genåbner, vil der grundet det store pres på kapaciteten opstå flaskehalssituationer, som vil resultere i godsophobning, udfordringer med den lokale kørsel med lastbil og ændringer i transittider,” skriver de i deres seneste opdatering. Heri kan man også læse, at raterne på luftfragt vil stige markant. 

Torsdag annoncerede sundhedsmyndighederne i Beijing ifølge CNN, at de ville stramme sundhedsrestriktionerne i forbindelse med internationale ankomster til Kina. Rejsende fra lande med "alvorlige epidemiske situationer" bliver derfor pålagt 14 dages selvkarantæne. De kinesiske myndigheder satte dog ikke navn på, hvilke lande der er tale om.

Ingen sundhedsrisiko ved forsendelser fra Kina

DM&T er bekendt med flere tilfælde, hvor danske virksomheder har fået spørgsmål fra forbrugere og kunder, der er bekymrede for, hvorvidt forsendelser fra Kina kan indeholde COVID-19 virus. Det kan det ikke, og derfor er det sikkert at modtage forsendelser fra Kina.

”Folk, der modtager forsendelser fra Kina, er ikke i fare for at pådrage sig det nye coronavirus. Fra tidligere analyser ved vi, at coronavirus ikke overlever længe på genstande, for eksempel pakker og breve,” skriver WHO på deres hjemmeside.

Det bakkes op af Sundhedsstyrelsen, som på deres hjemmeside skriver:

”Coronavirus vil ikke overleve længe på overfalder. Der er derfor ingen reel risiko for smitte via pakker og bagage, som har været undervejs i flere dage og ved meget svingende temperaturer. Der er derfor ingen grund til at frygte smitte via bagage og pakker.”

DM&T er blevet gjort opmærksom på, at kinesiske producenter er begyndt at tilbyde en antibakteriel behandling, inden varerne afsendes. DM&T fraråder dette, da der, jævnfør ovenstående, ikke er behov for en sådan behandling, ligesom du ikke kan vide, hvilke kemikalier der findes i behandlingen.  

Den globale vækst nedjusteres inden længe

COVID-19 har også påvirket det globale aktiemarked. Ugen igennem er verdens aktiemarkeder lukket i rødt, og corona-frygten præger markederne i markant grad. Til Børsen siger Sydbanks aktieanalysechef, Jacob Pedersen, at konsekvenserne kan blive omfattende:

"I værste fald, så starter det her en kaskade af konkurser, der begynder at trille ud af Kina, og som kommer til at brede sig, fordi tingene bremser op. Der er optaget rigtig meget gæld de seneste mange år på grund af de lave renter, og det er fint nok at optage gæld til lave renter, men hvis indtægterne forsvinder, så er der stadig en gæld, der skal betales tilbage af virksomhederne."  

Flere børsnoterede selskaber melder om nedjusteringer, men også små og mellemstore virksomheder i ind- og udland bliver påvirket. I Kina er virksomhederne ramt i en grad, der kan betyde en nulvækst i BNP for første kvartal, og Jörg Wütke, der er er direktør for BASF i Kina og president for EU Chamber of Commerce in China, har i den forbindelse udtalt til blandt andet Wallstreet Journal, at dette rejser spørgsmål om måden, vi sourcer på, og giver anledning til, at man genovervejer sin sourcing-strategi, så man ikke er afhængig af enkelte leverandører. EU Chamber of Commerce har netop udsendt en rapport, der kortlægger konsekvenserne for europæiske virksomheder i Kina.  

Konsekvenserne for de kinesiske SMV’er kan blive alvorlige. Just-Style skriver, at flere virksomheder kun har likvider til at klare sig i to måneder, og at der er en reel risiko for, at en del af disse ikke kan betale deres regninger, hvis ikke situationen forbedrer sig på sigt. Dermed kan flere kinesiske konkurser lure i horisonten, og flere kilder fortæller DM&T, at der hersker urolighed blandt de kinesiske producenter, som er utålmodige for at få ordrer ud af døren.

Den Europæiske Centralbank (ECB) har endnu ikke reageret på situationen, men følger den tæt. Den Internationale Valutafond, IMF, fortalte torsdag til Reuters, at den forventer at nedjustere sit skøn for væksten i den globale økonomi.

”Det er klart, at virusset kommer til at få en påvirkning på væksten. En masse kommer til at afhænge af, hvor hurtigt der kommer en bedring i Kina og andre lande, "spillover"-effekterne, effekterne på forsyningskæderne og omfanget af, hvor hårdt andre lande bliver ramt," siger Gerry Rice, talsmand for IMF ifølge Ritzau.

Messer udskydes på stribe

Mode- og tekstilbranchen bliver også påvirket på messefronten. Torsdag skulle Filo i Milano være løbet af stablen, men arrangørerne valgte mandag at aflyse garn- og fibermessen.

I næste uge var det planen, at messen for kompositmaterialer JEC World skulle være afholdt i Paris, men arrangørerne valgte onsdag at udsætte messen til 12. til 14. maj. Arrangørerne meddeler, at beslutningen kommer som følge af virusudbrud i flere og flere lande, ligesom lande som Kina, Sydkorea og Italien er vigtige aktører i branchen.

Den store designmesse Salone del Mobile i Milano bliver også udsat. Den var oprindeligt skemalagt i april, men på grund af COVID-19 har arrangøren i samråd med Milanos borgmester Beppe Sala valgt at udskyde den til 16 – 21. juni.

Shanghai Fashion Week er udskudt, Seoul Fashion Week er aflyst, urmessen Watches & Wonders i Geneve også er blevet aflyst, og det er forventeligt, at flere begivenheder kan blive påvirket. På nuværende tidspunkt spekuleres der også i, om sommerens OL i Japan bliver påvirket, men det er fortsat for tidligt at gisne om, hvorvidt det bliver tilfældet. 

"