Menu

Coze Aarhus udvider porteføljen med nyt bæredygtigt koncept

Den bæredygtige fortælling lever i bedste velgående hos Coze Aarhus, der siden navneskiftet fra LauRie A/S og lanceringen af mærket Echte i 2018, nu kan føje endnu et bæredygtigt kapitel til virksomheden, nemlig det nye koncept lightblue.

08. august 2019

Det sidste år har budt på store øjeblikke for danske Coze Aarhus, der i 2018 skiftede navn fra LauRie A/S og i den forbindelse lancerede mærket Echte. Med Echte nåede Coze Aarhus’ bæredygtige ambitioner en vigtig milepæl, da denimlinjen Denim for Days opnåede det eftertragtede Svanemærke, der stiller nogle af branchens skrappeste krav. Siden da er visionerne for fremtiden kun blevet større. Senest kunne Coze Aarhus afsløre, at Signe Wenneberg, journalist, iværksætter og selverklæret ”klimatosse”, indtræder i bestyrelsen, hvor hun skal være med løfte de bæredygtige ambitioner til nye højder bl.a. i forbindelse med lanceringen af det nye koncept lightblue.

Den bæredygtige kerne i fokus

Det nye koncept lightblue bliver en forlængelse af LauRies produktkatalog, samtidig med, at lightblue deler en del fællestræk med mærket Echtes målgruppe. Forskellen kan dog finde i lightblues æstetik, der bliver mere feminin og detaljeorienteret. Coze Aarhus og CEO Cecilia Winther fortæller, at lightblue kommer til at henvende sig til kvinder, som de allerede kender godt.

”Vi er meget opsatte på at give forskellige kvinder muligheden for at iklæde sig tøj, der er smukt designet og ansvarligt produceret,” fortæller Cecilia Winther.

Og ansvarlig produktion er noget, der har været på agendaen hos Coze Aarhus i mange år. Alle virksomhedens tøjkoncepter, LauRie, Echte og nu lightblue bliver udelukkende produceret i Europa og af enten økologiske, certificerede materialer eller materialer med lang levetid. Der er altså ingen tvivl om, at bæredygtighed er en klar mærkesag for Coze Aarhus, og det blev senest cementeret ved opnåelsen af Svanemærket til Echtes denimlinje. Konceptet lightblue kommer derfor til at fortsætte den bæredygtige linje, som Coze Aarhus allerede har lagt.

”Med Echte, og den omtale det har fået, er vi for alvor kommet på landkortet som virksomhed, og det er jeg jo virkelig stolt over. Den vej skal vi helt sikkert fortsætte med,” svarer Cecilia Winther til spørgsmålet om lightblue vil byde på et lignende initiativ og fortsætter:

”Der er jo ikke nogen tvivl om, at vi kommer til at tage flere tiltag, der peger i den retning. Noget vi har lært med Svanen er, at det jo er en kompliceret proces, og det er en proces man bliver med at lære af, senest med Echtes efterårskollektion. Så inden vi sætter alt for mange nye skibe i søen, så fokuserer vi først og fremmest på hele vores supplychain”.

Udover de tre tøjkoncepter med bæredygtighed i højsædet har Coze Aarhus allerede sat en række interne mål, der skal sikre den bæredygtige kerne nu og mange år frem. Den bæredygtige fortælling er derfor langt fra ovre.

"