Menu

Grøn fremtidssikring af modebranchen er på vej: CIFF og Copenhagen Fashion Summit lancerer ny forretningsplatform

Copenhagen Fashion Summit og Copenhagen International Fashion Fair (CIFF) kan i dag løfte sløret for en ny fælles forretningsplatform, C+, der skal gøre grøn omstilling nemmere for danske modevirksomheder.

Foto: C+
Foto: C+

28. januar 2020 Af Anders Kristiansen , ask@dmogt.dk

”Jeg er kommet for at redde jer!”

Sådan lød det fra scenekanten i CIFFs egen lounge i Bella Center tirsdag eftermiddag, hvor CIFF og Copenhagen Fashion Summit havde indbudt til presseseance.

Ordene kom fra dagens konferencier, Klaus Bundgaard Povlsen, som mange sikkert kender fra TV Avisen på DR1.

Selvsamme kommenterede straks på det manglende ”halleluja”, der aldrig indfandt sig i slipstrømmen af værtens åbnende ord.

For der er nok ingen i modebranchen, der tror på, at redningen i form af en 100 procent bæredygtig branche kommer af sig selv. Som han også selv konkluderede: måske med god grund. Ikke desto mindre er det dét, den manglende handling, han gerne vil redde ”os”, branchen, fra. Det vil CIFF og Copenhagen Fashion Summit også.

Det er hér, vi skal finde årsagen til dagens pressemøde.

C+ - brancheaktørernes nye, samlede løsningsinitiativ

Modebranchen er en branche, der lever af udskiftning. Uden lysten til nyt tøj hos forbrugerne, så kører hjulene på den store modemaskine ikke rigtig rundt.

Det skal de selvfølgelig helst blive ved med, men det skal foregå på en anden måde. Det har de fleste efterhånden erkendt, og der går da heller ikke mange dage mellem nye historier i diverse medier om, at en given virksomhed har taget et skridt i kampen for at blive mere bæredygtig.

Det hylder både CIFF og Copenhagen Fashion Summit – og også vi hos DM&T. Men der skal mere til.

Et samlende initiativ med brugbare løsninger frem for snak kan være en måde at tackle de mange udfordringer, der følger med en ny hverdag for modebranchen. Og det er netop det, de to nye partnere nu forsøger at skabe.

- Vi tror på, at forandring sker i mødet mellem virksomhedsledere og løsningsudbydere, og derfor er C+ et nødvendigt skridt for at accelerere hastigheden af modeindustriens bæredygtige omstilling. Selvom vi hos Global Fashion Agenda har et globalt fokus, så har vi en stor kærlighed for vores hjemmebane og et kæmpe ønske om at hjælpe den skandinaviske modebranche på vej og dermed accelerere den bæredygtige udvikling i Norden. Derfor er vi rigtige glade for at samarbejde med CIFF, nordens førende messe, omkring dette, siger Eva Kruse, adm. direktør i Global Fashion Agenda, der arrangerer det årlige topmøde Copenhagen Fashion Summit, hvilket blev bakket op af Kristian W. Andersen, Chief Innovation Officer hos CIFF ved dagens event.

- Vi har en plan. En stor, ambitiøs agenda. Og vi er alle i samme båd. Det er nu eller aldrig. CIFF har absolut intet ønske om at arbejde med løftede pegefingre, men bæredygtighed er en stor udfordring for os alle. Derfor klæder det også os som messe at tage ansvar og tage på denne rejse sammen med Copenhagen Fashion Summit.

Men hvad er det så, dette C+?

Det kastede de mange forskellige aktører lys over ved tirsdagens møde, hvor 50-60 spydspidser fra branchens prominente virksomheder var repræsenteret.

En af disse var bestyrelsesformand i Global Fashion Agenda (GFA), Niels Eskildsen.

- C+ er et partnerskab mellem os og CIFF omkring et kæmpe emne, vi som branche skal tage hånd om. GFA er en tænketank, der tænker mange tanker omkring bæredygtighed. Sammen med CIFF kan vi få de gode tanker ud over rampen og gøre en forskel for brands, der så kan komme i gang eller videre. Det skal ikke være snak. Det skal være løsninger, siger han.

I spidsen for projektet kommer Johan Arnø Kryger fra CIFF til at stå.

- Det her skal være hands on. C+ bliver en innovationsmesse, hvor vi tænker bæredygtighed som plug-and-play. Vi skal lave bæredygtighed, der giver mening for jer. Derfor kommer vi til at stille til start med løsningsforslag, der kan højne jeres bæredygtighed. Det bliver alt fra, hvor man skal starte, leverandører af bæredygtige metervarer, logistikleverandører, dronetransport. Der bliver noget for alle. Det er vores store håb og ambition, at branchen tager det til sig, siger han og fortsætter:

- Vi vil lave matchmaking med potentielle samarbejdspartnere, der kan bringe jeres virksomhed videre inden for de punkter, der fylder på jeres agenda – om det så er energi, vandforbrug, kemi eller logistik. Vi vil stille med konkrete cases, der fortæller om deres erfaringer med bæredygtighed og implementeringen heraf. Hvad virker, hvad virker ikke? Vi kuraterer det, så branchen kun møder mennesker, der har styr på deres ting.

Om Global Fashion Agenda

Global Fashion Agenda (GFA) er det førende forum for bæredygtigt samarbejde på tværs af modeindustrien samt offentlig-privat. Som én af de mest dagsordensættende organisationer, arbejder GFA på at mobilisere og guide modeindustrien til at handle omgående på en bæredygtig omstilling. Flagskibet er det årlige topmøde, Copenhagen Fashion Summit, der siden 2009 har samlet modebranchens ledere og beslutningstagere fra hele verden for at sætte dagsordenen for den globale modebranches arbejde med bæredygtig innovation. 

Vi tror på, at modemærker og detailhandlere er kernen i at sikre en omfattende forandring og øge industriens bæredygtige indsats på tværs af værdikæden for at sikre, at bæredygtighed er en strategisk prioritet. GFA er en non-profit organisation, der i samarbejde med en gruppe af strategiske partnere, herunder ASOS, BESTSELLER, H&M Group, Kering, Li & Fung, PVH Corp., Nike, Sustainable Apparel Coalition og Target, står i spidsen for at skabe en fælles dagsorden for en bæredygtig modebranche. Hendes Kongelige Højhed Kronprinsessen er protektor for GFA. Læs mere på globalfashionagenda.com.

Ingen flygtige tendenser - så hop på toget


CIFF har før fået på puklen af de danske udstillere for at være for internationalt orienteret, men c+ handler for alvor om at vise det danske hjemmemarked og de mange virksomheder herpå, at de bliver taget meget, meget seriøst.

- CIFF skal i fremtiden være mere end en messe. Vi skal være en servicepartner til branchen. Det her er noget, vi investerer rigtig meget i på alle fronter. For det er ikke et emne, vi kommer udenom. En af måderne at værne om vores kernekunder er, at vi sammen sikrer tiltag, der kan hjælpe dem med at være her i fremtiden, siger Kristian W. Andersen fra CIFF.

Det bakkes i høj grad op af DM&Ts administrerende direktør, Thomas Klausen.

- Det er hævet over enhver tvivl, at modebranchens er en branche med udfordringer – men også med udfordringer, vi skal tage fat i. Det er branchen med på. Alle støtter op om det, siger han og fortsætter:

- I bund og grund skal vi som branche ændre vores forretningsmodel. Der er dog ingen tvivl om, at der er brug for det, og samtidig står vi overfor et kæmpe potentiale. Og i forhold til mange andre lande er vi foran. Men det skal vi fortsat skubbe til udviklingen for at forblive.

Forbliver Danmark et foregangsland, så er det gode nyheder. Også fra en salgsmæssig vinkel.

Det kunne Kenneth Mechior, Director of Northern Europe hos Zalando, skrive under på.

- Bæredygtighed fylder afsindigt meget I Zalando. Vi er stadig en ung virksomhed grundlagt i 2008, så vi har fået bæredygtigheden ind fra en tidlig alder. Vi kan også se, at der er stigende efterspørgsel på tøj, der er produceret bæredygtigt.

Det kan han roligt sige. Sidste år omsatte Zalando for 250 millioner euro i bæredygtige varer alene. Ambitionen for salg af bæredygtigt tøj hedder i løbet af de kommende år fire milliarder euro.

- De sidste to år har vi tidoblet omsætningen på bæredygtige produkter. Den efterspørgsel forsvinder ikke. Tværtimod. Så stig på bæredygtighedstoget og vær med, siger Kenneth Melchior.  

Den tese er der næppe nogen, der opponerer i mod i dag. Selv om det kan være svært at føre ud i livet.

- Det er ”tought shit”, det her. Men vi har været her før. Vi er ikke bange for det. Vi skal nok komme igennem.   

 

Første udgave af C+ finder sted til sommerens modeuge i august og starter tirsdag, før messerne åbner onsdag.

"